niedziela, 17 stycznia 2021r.

Szyldy z zasadami

Autor: |

Konsultacje społeczne nadal trwają. Natomiast z wynikami geoankiety zapoznali się radni. To od nich będzie zależało, czy Świdnik zmierzy się z reklamowym chaosem i spróbuje opracować uchwałę krajobrazową.

Gminy mogą wprowadzać uchwały krajobrazowe od 2016 roku. Dotąd zdecydowało się na ten krok około 40 z nich, kolejne 300 pracuje nad przygotowaniem dokumentów. Pierwsze kroki mają już za sobą świdniccy urzędnicy.

– Od kilku miesięcy trwały prace nad analizą sytuacji w naszym mieście. Jednym z narzędzi badawczych była geoankieta, która została przeprowadzana wśród mieszkańców i cieszyła się dużą popularnością – mówił podczas wtorkowej sesji wiceburmistrz Marcin Dmowski i zaznaczał: – Dzisiaj nie decydujemy o wprowadzeniu uchwały krajobrazowej. W tej chwili trwają jeszcze konsultacje, będziemy także rozmawiać z przedsiębiorcami.

Świdnickie grzechy

Na sesję została przygotowana prezentacja z wynikami geoankiety i rekomendacjami. Przedstawił je Bartosz Poniatowski z Projektu Miasto, który współpracuje ze świdnickimi urzędnikami na etapie przygotowawczym.

– Siedem grzechów głównych krajobrazu w  Świdniku to: przegęszczenie, czyli sytuacja gdy szyldów i reklam jest zbyt dużo w jednym miejscu, dominacja krajobrazu i budynku, kiedy są tak duże, że przewyższają swoją wielkością nawet budynek, przy którym stoją, zaburzenie kompozycji elewacji, niski standard jakościowy reklam i ich konstrukcji oraz przesłonięcie ogrodzeń – wymieniał B. Poniatowski.

Zaproponował także pewne założenia, które ułatwiłyby rozwiązanie problemów. Uchwała krajobrazowa mogłaby zawierać zasady usytuowania szyldów względem kompozycji budynku, ograniczenia ich ilości na jednym gmachu czy zakaz sytuowania reklam na budynkach z oknami (poza częściami komercyjnymi). Rozwiązaniem mogłoby być również ujednolicenie wielkości bilbordów, czy określenie odległości w jakiej muszą stanąć względem siebie na jednej posesji. Dokument może też zakazać ustawiania niebezpiecznych konstrukcji.

Reklamy źle widziane

Świdniczanie, którzy wzięli udział w badaniu, w większości byli za wprowadzeniem zasad porządkujących przestrzeń publiczną. Obecne reklamy nie podobały się aż 90 proc. mieszkańców i 80 proc. przedsiębiorców. Większość uznała dodatkowo, że psują estetykę miasta. Respondenci stwierdzili też, że reklam jest za dużo (blisko 90 proc. pytanych). Ogromna większość uznała także, że są zbyt duże i przeszkadzają podczas jazdy samochodem. 90 proc. uczestników badania uważa, że bilbordy wzdłuż głównych miejskich ulic powinny być uporządkowane. Prawie 90 proc. osób chce również, żeby kwestia reklam i szyldów została uregulowana prawnie.

Przedstawiciele ratusza tłumaczyli również, że zanim przedstawią radnym uchwałę intencyjną, chcą przeprowadzić dalsze konsultacje, przede wszystkim z przedsiębiorcami. – Przygotowanie samego dokumentu trwa nawet do 10 miesięcy. Początkiem jest uchwała intencyjna, o ile radni zdecydują się ją przyjąć. Będziemy chcieli ją przedstawić radzie w przyszłym roku – dodawał Marcin Dmowski.

 

Artykuł przeczytano 386 razy

Last modified: 11 grudnia, 2020

Registration

Zapomniałeś hasło?