wtorek, 24 listopada 2020r.

Pierwszaki czytelnikami

Autor: |

W ubiegłym tygodniu pierwszaki ze Szkoły Podstawowej nr 7 (wchodzącej w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1) odebrały „Wyprawki Czytelnika”, przygotowane przez Instytut Książki w Krakowie, w ramach projektu „Mała książka-wielki człowiek”. Jego celem jest popularyzacja czytelnictwa wśród najmłodszych.

W skład bezpłatnego pakietu wchodzą: „Pierwsze abecadło” – antologia tekstów najlepszych polskich autorów literatury dla dzieci, między innymi Małgorzaty Musierowicz, Anny Onichimowskiej, Janusza Korczaka, Jana Twardowskiego, Doroty Terakowskiej, w opracowaniu graficznym wybitnej ilustratorki Iwony Chmielewskiej, „Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem” – poradnik dla rodziców i opiekunów, podpowiadający, jak wspierać dziecko w nauce czytania i zawierający zbiór pomysłów na zabawy dla dzieci i aktywności związane z tekstami z książki oraz „Kreatywny alfabet” – plakat z literami do wycinania, który ma wspomóc naukę alfabetu i czytania.

Dzieci otrzymały je podczas swojej pierwszej wizyty w szkolnej bibliotece, kiedy to zapoznały się z jej funkcjonowaniem i zasadami wypożyczania książek oraz złożyły uroczystą przysięgę: „Tobie książko przyrzekamy, nie zaginać w tobie rogów i nie czytać wśród pierogów. Obowiązków czytelnika  przestrzegać będziemy pilnie i z twych rad i z twych mądrości korzystać od dziś usilnie!”. Wyprawka na pewno będzie doskonałym uzupełnieniem oferty biblioteki, pomoże rozbudzić pasję do czytania i dziecięca wyobraźnię.

– W naszej szkole jest 91 uczniów klas pierwszych. Do tej pory rozdałyśmy ponad 80 wyprawek. Reszta dzieci odbierze je po zakończeniu nauki zdalnej. Mamy nadzieję, że pierwszaki będą chętnie korzystały z książki, bo jest w niej wiele ciekawych i bardzo wartościowych tekstów.  Do wspólnego czytania mogą zaprosić rodziców, starsze rodzeństwo lub dziadków – mówi Urszula Cygan, nauczyciel-bibliotekarz.

Projekt „Mała książka – wielki człowiek” realizowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Rzecznika Praw Dziecka.

Zajęcia z bajkoterapii

W bibliotece SP 7 ruszył również autorski projekt bajkoterapii. Na pierwsze zajęcia przybyła grupa ze świetlicy, pod opieką Katarzyny Olejnik.

– Czytanie dzieciom dla przyjemności i wspólna rozmowa na temat bajek rozwija je intelektualnie i społecznie, pomaga zrozumieć własne emocje, a przy okazji inspiruje. Staramy się wybierać nie tylko bajki, ale również opowiadania z ciekawym przesłaniem. Są to historie niezwykłe, tak skonstruowane i napisane, by najmłodsi odnajdywali w nich cząstkę siebie, swoich uczuć i konkretnych problemów, z którymi się borykają. Mogą utożsamiać się z bohaterem i przeżyć z nim daną historię, pozostając w bezpiecznym miejscu – wyjaśnia Anna Wiśniewska, nauczyciel-bibliotekarz.

Podczas ubiegłotygodniowych zajęć dzieci z grupy 1c czytały utwór Wandy Chotomskiej „Bajka o Rogaliku, który chciał zostać księżycem” z książki „Opowiadania z uśmiechem”, pokazującej najmłodszym drogi znalezienia swojego miejsca w życiu, w relacjach z innymi ludźmi. Rozmawiały też o swoich marzeniach, poznały a potem rysowały fazy księżyca. Z powstałych prac stworzona zostanie wystawa, którą będzie można obejrzeć w mediach społecznościowych szkoły.

aw, fot. SP nr 7

Artykuł przeczytano 340 razy

Last modified: 14 listopada, 2020

Registration

Zapomniałeś hasło?