Ostatnie tygodnie roku szkolnego oraz pierwsze dni wakacji były bardzo pracowite dla młodzieży i kadry pedagogicznej Szkoły Podstawowej nr 5. W ramach projektów Erasmus+ brali udział w szkoleniach i międzynarodowej wymianie.
W słonecznej Grecji
Nauczyciele: Beata Adasik, Marcin Paśnikowski, Łukasz Wnuczek i Magdalena Wnuczek (język angielski), Aneta Seremak (matematyka) uczestniczyli w szkoleniu kadry projektu „Social Radio 2.0”, koordynowanego przez SP nr 5. Jego organizatorem było greckie European School Radio oraz Cypryjski Instytut Pedagogiczny, a zajęcia odbywały się na kampusie Międzynarodowego Uniwersytetu Hellenistycznego w Thessalonikach. Świdniczanie uczestniczyli w wykładach i warsztatach na temat edukacji z wykorzystaniem szkolnego radia oraz podcastów, ich tworzenia, edycji i publikowania. Uczyli się również obsługi oprogramowania do tworzenia audycji radiowych. Podczas szkolenia zaprezentowano też rezultaty dotychczasowych działań: program nauczania, bazę zasobów, aplikacje internetowe i mobilne do tworzenia oraz publikowania podcastów. Nauczyciele z „Piątki” współpracowali ze swoimi kolegami i koleżankami z Portugalii, Grecji, Hiszpanii i Cypru podczas tworzenia scenariuszy zajęć dla uczniów oraz nagrywania i edycji pierwszych podcastów.
– Przy okazji odbyło się również spotkanie projektowe organizacji partnerskich, podczas którego ustalono dalszy harmonogram realizacji działań, między innymi poszerzenie bazy zasobów oraz faza pilotażowa programu nauczania – wyjaśnia Marcin Paśnikowski.
W pięknej Francji
Do Francji, na międzynarodową wymianę młodzieży „Fiers d’être européens!”, pojechało 7 uczniów „Piątki” pod opieką Beaty Adasik i Marcina Paśnikowskiego. Na początek zwiedzili….Barcelonę. Mieli okazję podziwiać bazylikę Sagrada Familia, spacerować po słynnym deptaku Las Pamblas i zrobić zdjęcie przy kolumnie Krzysztofa Kolumba. Udali się do klasztoru Montserrat, w górach nieopodal stolicy Katalonii, gdzie podziwiali niesamowite formacje skalne oraz odwiedzili sanktuarium Czarnej Madonny. Kolejny dzień spędzili na plażowaniu i zwiedzaniu Lloret de Mar, spotkali się też z grupami uczniów i nauczycieli z Portugalii, Włoch, Niemiec i Łotwy. Wspólnie dotarli do Millas we Francji. Integrowali się podczas zadań w parku linowym, na spływie pontonowym i biegach na orientację. W Centrum Nauk Morskich uczestniczyli w warsztatach na temat planktonu i jego roli w ekosystemie. Podziwiali liczne gatunki morskich stworzeń i nurkowali, by zobaczyć różnorodne gatunki ryb w ich środowisku naturalnym. Zwiedzali również jaskinię z niesamowitymi naciekami oraz poznali historię średniowiecznego miasteczka Villefranche.
– Wszystkie kraje przygotowały też stoiska na targi kulturowe, podczas których uczestnicy projektu oraz mieszkańcy Millas mieli okazję spróbować tradycyjnych produktów, takich jak portugalskie oliwki, włoskie sery, łotewskie szprotki, niemieckie kanapki z korniszonami oraz polskie kabanosy, które cieszyły się ogromną popularnością – mówi M. Paśnikowski.
Uczniowie mieszkali we francuskich rodzinach goszczących. Pomimo napiętego grafiku zajęć był też czas na odpoczynek i integrację. Oto, co o wrażeniach z pobytu opowiadają świdniczanie:
Urszula Łopucka: – To moja pierwsza wymiana i trochę się stresowałam. Jak się okazało, zupełnie niepotrzebnie. Spędziłam niesamowite chwile z przyjaciółmi i nawiązałam nowe znajomości. Zwiedziliśmy wspaniałe miejsca, np. Jaskinie Canalettes i miasto Cadaquès, gdzie mieliśmy okazję spróbować specjałów hiszpańskiej kuchni. Cały ten tydzień był niesamowitą przygodą.
Przemysław Gumieniczek: – Wyjazd był niezapomnianym zakończeniem szkoły podstawowej. Bardzo podobały mi się jaskinie i rejs statkiem. Zaskoczyła mnie gościnność rodziny, u której mieszkałem.
Hanna Kowal: – Odwiedziłam przepiękne miejsca, poznałam wielu wspaniałych ludzi i świetnie się bawiłam. Nie było rzeczy, która mi się nie podobała. Wszystko było fantastyczne i zaskakujące.
Paweł Gontkiewicz: – Podczas tygodnia spędzonego w Millas poznałem wiele nowych i interesujących rzeczy. Miałem okazję spróbować regionalnej kuchni. Zaskoczyła mnie ilość jedzenia, które spożywają Francuzi. Jedzą zdecydowanie więcej niż my. Najbardziej podobał mi się rejs do Cadaquès. Widoki były niesamowite. Mieliśmy również szansę na integrację z osobami z innych krajów.
W gorącej Italii
Na kolejne wakacyjne szkolenie świdniccy nauczyciele wybrali się do Florencji. Dotyczyło projektu „CAVE – Communication And Visual Education in home-schooling”, a pod tą nazwą kryje się komunikacja i wykorzystywanie metod wizualnych podczas zdalnego nauczania. Celem było zapewnienie pedagogom podstawowych i przekrojowych umiejętności cyfrowych niezbędnych w zdalnym nauczaniu. CAVE miał przeciwdziałać formom nierówności społeczno-kulturowych, językowych i psycho-kognitywnych oraz niwelować dysproporcje w dziedzinie edukacji, które nasiliły się w okresie pandemii Covid-19.
– Razem z partnerami z Włoch, Hiszpanii, Rumunii i Litwy omówiliśmy etap testowania kursu online przez nauczycieli – dodaje M. Paśnikowski. – Poznaliśmy też platformę Agora, która ma działać jak media społecznościowe, aby pedagodzy mogli się wymieniać doświadczeniami i materiałami do nauczania zdalnego.
To nie koniec letnich wojaży. Przed nauczycielami z „Piątki” jeszcze kolejne wakacyjne szkolenia. W ramach akredytacji Narodowej Agencji na realizację projektów Erasmus+ akcja KA1wybiorą się na kurs językowy na Malcie oraz komputerowe we Włoszech i na Karaibach.
ow, fot. SP nr 5
Artykuł przeczytano 4032 razy
Last modified: 15 lipca, 2022