Władze Piask krytykują podział rządowych pieniędzy na remonty dróg. Sprawdziliśmy: nie tylko punktacja przesądziła, do której gminy trafią tysiące złotych na nowy asfalt.
– Mam złą wiadomość, nie dostaliśmy dofinansowanie do drogi w Kębłowie – powiedział na ostatniej sesji Rady Miejskiej burmistrz Michał Cholewa.
Chodzi o 850 metrowy odcinek trasy, która łączy drogę wojewódzką z krajową “siedemnastką”. Władze Piask starały się o 718 tys. zł dotacji z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (koszt inwestycji to ok. 1,19 mln zł).
Inwestycja trafiła na listę zadań rezerwowych – będą one realizowana jeśli państwu wystarczy pieniędzy.
Burmistrz wystąpił do wojewody o uzasadnienie decyzji oraz podanie kryteriów oceny i liczby punktów zdobytych przez gminę. Mówił, że nie rozumie dlaczego droga przez Kębłów, łącząca najważniejsze trasy w gminie, trafiła na odległe miejsce na liście rankingowej.
– Ja nie rozumiem, jeśli taka droga nie jest ważna i nie ma punktów, to my lepszych dróg nie będziemy mieli, ta droga spełnia wszelkie parametry – stwierdził samorządowiec. Szacował, że przez skrzyżowanie w Kębłowie przejeżdża nawet kilka tysięcy aut na dobę.
Poprosiliśmy Urząd Wojewódzki o informacje na temat podziału środków z RFRD.
Co wynika z otrzymanych materiałów?
Droga w Kębłowie dostała zaledwie 6 punktów. Tymczasem maksymalnie mogła uzbierać 25 punktów.
Członkowie komisji ocenili wnioski gmin – w tym Piask – pod kątem sześciu kryteriów. Oto jak wypadła droga przez Kębłów:
- poprawa stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego – 1,5 punktu na 5 możliwych,
- zapewnienie spójności sieci dróg publicznych – 2,5 punktu na 6,
- podnoszenie standardów technicznych dróg – 1 punkt na 6,
- zwiększenie dostępności transportowej jednostek administracyjnych – 0 punktów na 5,
- poprawa dostępności terenów inwestycyjnych – 0 punktów na 3,
- strategiczne znaczenie zadania dla rozwoju społecznego i gospodarczego województwa – 1 punkt na 5.
Jednak najciekawsze jest porównanie, które zadania z naszego powiatu dostały gwarancję rządowej pomocy:
- Świdnik – modernizacja ulicy Okulickiego – 8 punktów (dostanie dotację),
- Gmina Trawniki – przebudowa drogi nr 105810 – 6,5 punktu (lista rezerwowa),
- Piaski – przebudowa drogi w Kębłowie – 6 punktów (lista rezerwowa),
- Mełgiew – przebudowa ulicy Wyspiańskiego – 5,5 punktów (lista rezerwowa),
- Rybczewice – przebudowa drogi w Pilaszkowicach Pierwszych – 4,5 punktu (dostanie dotację),
- Piaski – przebudowa trasy w Bystrzejowicach Drugich – 4 punkty (lista rezerwowa),
- Mełgiew – remont drogi w Janówku – 3,5 punktu (dostanie dotację),
- Świdnik – modernizacja ul. Skarżyńskiego – 3,5 punktu (lista rezerwowa),
- Rybczewice – przebudowa drogi w Zygmuntowie – 2,5 punktu (lista rezerwowa).
Na liście rezerwowej znalazły się również inwestycje drogowe zaproponowane przez Powiat Świdnicki – remont drogi Mełgiew – Kajetanówka oraz trasa Krępiec – Minkowice.
Najwięcej punktów w całym województwie dostała Łęczna – komisji “wyceniła” budowę trzech odcinków w mieście na 21,5 punktu. Mimo to wniosek trafiła na półkę rezerwową.
(Przeczytaj więcej o inwestycjach, które dostały dotację z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg)
Skąd te przetasowania?
Wojewoda informuje, że listę rekomendowanych zadań wysłał do premiera (za pośrednictwem Ministerstwa Infrastruktury), a ten zgodnie z ustawą o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg mógł dokonać zmian na liście.
Czy zrobił takie zmiany? Nie dostaliśmy jasnej odpowiedzi.
Agnieszka Strzępka, rzecznik wojewody, przypomniała, że to ostatecznie premier zdecydował o przyznaniu dofinansowania.
– Wszelkie zmiany, jakie zostały dokonane na liście nie podlegają ponownej weryfikacji przez wojewodę lubelskiego – dodała.
(rp)
Artykuł przeczytano 1532 razy
Last modified: 19 maja, 2021