sobota, 18 maja 2024r.

Wędrówki po Europie

Autor: |

Dzieci w wieku przedszkolnym rozbudzają zaciekawienie otaczającym światem na podstawie obserwacji, doświadczeń oraz mediów. Niektóre wędrują z rodzicami poza granice Polski, inne odkrywają świat w książkach i telewizji. W tym roku szkolnym trzy grupy z Przedszkola nr 3, w ramach cyklu zajęć „Wędrówki po Europie”,  zapoznawały się z wybranymi krajami oraz ich dziedzictwem kulturalnym.

„Jeżyki” i „Biedronki” spotkania z Europą rozpoczęły od obejrzenia globusa oraz wyjaśnienia, że świat jest podzielony na kontynenty: Europę, Azję, Afrykę, Amerykę Północą, Amerykę Południową, Australię, Antarktydę. Dzieci starały się odnaleźć na globusie nasz kontynent oraz dowiedziały się, że Polska znajduje się w Europie. Korzystając z mapy, odnalazły nasz kraj, flagę, poznały określenie Unia Europejska oraz jej symbole. Nauczyły się „Hymnu Małego Europejczyka”, słuchały nazw państw europejskich – sąsiadów Polski. Maluchy wykonały „Paszport małego Europejczyka”, kolorowały flagę Unii. Uzupełnieniem zajęć było układanie puzzli – Europa oraz gra memory – Flagi świata.

Następnie dzieci rozpoczęły swoją „wędrówkę po Europie”, poznały Belgię, Danię, Finlandię oraz Włochy. Wizyta w każdym europejskim kraju obejmowała: położenie na mapie Europy, barwy narodowe – flaga danego państwa, najważniejsze miejsca związane ze stolicą, elementy kultury narodowej oraz ciekawostki.

Zwiedzanie Europy przedszkolaki rozpoczęły od  Belgii słynącej z koronek. Wybrały się do jej stolicy Brukseli, w której znajduje się siedziba Unii Europejskiej, oglądały wybrane zabytki i budowle, ciekawe miejsca np. Grand Place, pałac królewski. Wykonały papierowe serwetki poprzez wycinanie małych elementów na złożonej kartce.

W kolejną podróż po Europie grupy wyruszyły do Danii. Poznały rodzinę królewską, stolicę Kopenhagę wraz z kopenhaską syrenką. Obejrzały też prezentację multimedialną, przedstawiającą zabytki i ciekawe miejsca w Danii, brały udział w różnych zabawach i konkursach. Z uwagą słuchały ciekawostek o zwyczajach panujących w tym kraju. Dzieci przeniosły się do Legolandu, poznały historię Klocków Lego. Obejrzały zdjęcia z muzeum H. Ch. Andersena, duńskiego pisarza i poety, znanego ze swej  baśniopisarskiej twórczości, wysłuchały jednej z jego baśni. Nie zabrakło również historii o Wikingach – wielkich żeglarzach i wojownikach duńskich, przedszkolaki poznały ich charakterystyczny strój i łodzie zwane drakkarami. Na pamiątkę tej podróży, pokolorowały kartkę do paszportu „Małego Europejczyka”, syrenkę kopenhaską, namalowały farbami łodzie wikingów oraz wykonały maski Wikingów.

Finlandia to kolejna podróż po Europie. Najmłodsi poznali stolicę Finlandii Helsinki, „Prawdziwą historię Św. Mikołaja”, spotkali się z nim w przedszkolu i otrzymali prezenty. Dzieci obejrzały bajkę o Muminkach,  słuchały także historii z książki „Opowiadania z Doliny Muminków”. Atrakcją były ciekawostki o warunkach klimatycznych Finlandii  oraz o  charakterystycznych gatunkach zwierząt: reniferach, zającach bielakach, niedźwiedziach brunatnych i polarnych, lisach. Przedszkolaki poznały również zjawisko zorzy polarnej. Na pamiątkę tej podróży, pokolorowały sylwetę św. Mikołaja, kartkę do paszportu „Małego Europejczyka”, namalowały farbami zorzę polarną oraz za pomocą słomek łowiły rybki, które naklejały na karton.

Kolejną niezwykłą podróż „Jeżyki” i „Biedronki” odbyły do Włoch. Poznały nazwę stolicy Rzym oraz  najbardziej znane miejsca i zabytki tego pięknego kraju: Koloseum, Bazylikę św. Piotra, piękne rzeźby i fontanny oraz Krzywą Wieżę w Pizie. Dzieci podziwiały mosty w Wenecji i słynne gondole, dowiedziały się kim był gondolier. Podczas włoskiego tygodnia przedszkolaki poznały kulturę i smaki Italii w tym charakterystyczne dania włoskiej kuchni: pizzę, rissoto, makaron Spaghetti (również jako danie przygotowane przez panie kucharki na obiad), kawę cappuccino, lody. Wybrały się też do pizzerii, podczas warsztatów wykonały pizzę poprzez wałkowanie ciasta i samodzielne dobieranie składników, którą po upieczeniu z apetytem zjadły. Kolejnym przystankiem w podróży była Wenecja – miasto na wodzie słynące z Karnawału. Dzieci dowiedziały się, że Karnawał w Wenecji jest jednym z najpopularniejszych i najstarszych na świecie, przyciąga wielu turystów, którzy oglądają karnawałowe pochody i barwne stroje. Przedszkolaki oglądały zdjęcia z Wenecji przedstawiające osobliwości miasta (kanały, mosty, gondole, tramwaje wodne). Nauczyły się  także kilku zwrotów w języku włoskim oraz piosenki „San Martino” śpiewanej na melodię „Panie Janie”, którą też wygrywały na bum bum rurkach.

Dzięki wizycie w grupie Montessori, „Jeżyki” i „Biedronki” poznały postać Marii Montessori pochodzącej z Włoch – autorki metody pracy tej grupy. Pani Agnieszka przybliżyła przedszkolakom zasady pracy z materiałem, dzieci ze skupieniem układały różową wieżę oraz osadzały cylindry w blokach cylindrycznych, sprawdzały poprawność wykonanego zadania poprzez kontrolę błędu.

Ciekawym doświadczeniem było spotkanie z panią Dianorą, mamą naszego przedszkolaka. Pani Dianora zaprezentowała dzieciom zdjęcia ciekawych miejsc w Rzymie, opowiedziała również ciekawostki na temat Włoch. Zainteresowanie wzbudziło zdjęcie słynnej rzeźby wilczycy karmiącej Romulusa i Remusa. Jak głosi legenda, zwierzę miało zaopiekować się bliźniętami. Przedszkolaki poznały wybrane zwroty po włosku: Si – tak [si], No – nie [no], Grazie – dziękuję [gracje], Buongiorno – dzień dobry [błondżorno] Arrivederci – do widzenia [arriwederci], Ciao – cześć [ciao]. Razem z panią Dianorą liczyły po włosku do dziesięciu, nazywały części ciała oraz części garderoby.

W ramach spotkania „Cała Polska Czyta Dzieciom” przedszkolaki z zaciekawieniem słuchały znanej bajki „Pinokio” włoskiego autora Carla Collodi oraz poznały lalkę teatralną wykonaną z drewna – marionetkę. Przez cały „włoski tydzień” wykonywały wiele prac plastycznych związanych tematycznie z realizowanym tematem, np. Koloseum z pudełek po zapałkach, gondolę metodą origami, maski karnawałowe, rysowały Pinokia oraz tworzyły makaronowe kompozycje. Zajęciom towarzyszyła zabawa z elementami masażu „Włoska pizza” według M. Bogdanowicz.

Natomiast dzieci z grupy Montessori, w ramach „Wędrówek po Europie”, poznały już Finlandię oraz Włochy. Działania zostały rozpoczęte od ułożenia kontynentów na mapie świata w tym umieszczenia naszego kontynentu. Następnie przedszkolaki ułożyły mapę puzzlową Europy, zwróciły uwagę na usytuowanie Polski i Włoch. Poznały symbole narodowe oraz wiele ciekawostek dotyczących Włoch. Była też praca plastyczna z ulubioną włoską potrawą, czyli pizzą.  Montessorki podczas realizacji cyklu zajęć odwiedziły także Finlandię. Nie obyło się bez wizyty w Rovanieni  – wiosce Świętego Mikołaja, ponadto dzieci posłuchały opowieści o Muminkach, łowiły rybki w przejrzystym jeziorze, dowiedziały się, co to jest zorza polarna oraz zachwycały się pięknem zimowego krajobrazu skandynawskiego kraju.

Każda wędrówka po europejskich szlakach dostarczyła przedszkolakom wielu niezapomnianych wrażeń.

opr. Ewa Demianiuk, Agnieszka Sapko, Agnieszka Górna, Agnieszka Biszczanik, Sylwia Lis – Rawska, fot. P nr 3

« z 2 »

Artykuł przeczytano 325 razy

Last modified: 22 lutego, 2024

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »
Skip to content