sobota, 24 lutego 2024r.

Ważne nie tylko dla seniorów

Autor: |

Seniorzy ze świdnickiego oddziału Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów spotkali się z przedstawicielami Komendy Powiatowej Policji i Centrum Usług Społecznych. Rozmawiali o metodach oszustów, którzy żerując na ludzkich emocjach i naiwności, wyłudzają pieniądze. Poznali też ofertę CUS.

Uwaga na oszustów

– Niestety, oszuści są wśród nas. Dzwonią, piszą smsy, przychodzą do domów. Powinniśmy być świadomi metod, jakich używają, aby wiedzieć jak się przed nimi ustrzec – podkreślała komisarz Magdalena Szczepanowska z KPP Świdnik. – „Straciła 125 tys. zł”, „Myślała, że rozmawia z policjantem, straciła 50 tys.”, „Wyrzuciła swoje oszczędności przez okno, bo złodziej miał przyjść do domu”, „Chciała sprzedać kask, straciła ponad 3,5 tys. zł”, „Stracił 1, 5 tys. zł. Myślał, że kupuje kominek”, „Myślała, że córka miała wypadek. Straciła 7 tys. zł”, „Straciła 122 tys. zł. Myślała, że inwestuje w tzw. krypto waluty”  – to tylko nieliczne komunikaty z Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie. W naszym powiecie, od początku roku, mieliśmy 199 zgłoszonych przypadków oszustw, z czego łupem złodziei wykorzystujących metody na policjanta lub adwokata padło ponad 300 tys. zł. Uważajmy, bo pomysłowość oszustów nie zna granic, wymyślają coraz to nowe sposoby na łatwe zdobycie pieniędzy. Najnowsze to na węgiel czy pelet oraz na 14 emeryturę. Są bardzo wiarygodni, przekonujący, ograniczają czas do zastanowienia, manipulują ludźmi, grając na ich emocjach i uczuciach.

Najczęstsze metody:

– na wnuczka (na przykład: jeden z oszustów dzwoni do potencjalnej ofiary z informacją, że wnuczek ma kłopoty i potrzebuje pieniędzy. Na przykład miał wypadek i musi zapłacić za szkody, albo dać pieniądze komuś, kto mu pomoże)

– na policjanta (na przykład: oszust podaje się za policjanta pracującego nad sprawami kradzieży pieniędzy z kont bankowych. Nakłania osobę, do której dzwoni do wypłacenia środków i przekazania ich pod pretekstem, że to jedyny sposób, aby uchronić oszczędności)

– na wypadek (na przykład: oszust podaje się za syna osoby, do której dzwoni. Mówi, że spowodował wypadek i potrzebuje pieniędzy na uniknięcie rozprawy sądowej i więzienia. Czasami dzwoni też drugi oszust, podając się za prokuratora lub nawet sędziego i uwiarygodniając historię)

– na pracownika różnych firm, na przykład banku, spółdzielni mieszkaniowej, gazowni

– na zakup nieruchomości

– na porwanie (role oszusta pełni najczęściej kobiet lub dziewczynka, która dzwoni i twierdzi, że została porwana i trzeba wpłacić pieniądze – gdzieś je zanieść, wrzucić do kosza na śmieci, czy zostawić w innym umówionym miejscu)

Jak uniknąć oszustwa?

– Sprawdzajmy tożsamość dzwoniącego, który podaje się za członka rodziny i chce od nas pożyczyć pieniądze.

– Nigdy nie przekazujmy pieniędzy nieznajomym osobom, które powołują się, że są pośrednikami, na przykład członka rodziny.

– Nie wpuszczajmy do mieszkania nieznajomych osób –  nie każdy jest tym, za kogo się podaje. Żądajmy okazania legitymacji lub identyfikatora. Zadzwońmy do instytucji, na które nieznajomi się powołują.

– Nie wierzmy w życiowe okazje, oferowane przez nieznajomych, na przykład zdrową i relaksującą pościel czy cudowne garnki.

– Nie podawajmy swoich danych, haseł, PIN-ów, informacji o oszczędnościach, trzymanych w domu pieniądzach czy innych dobrach.

– Uważajmy na firmy, które proponują niższe rachunki za prąd, gaz, telefon. Niektóre nieuczciwie sugerują, że są naszym dotychczasowym dostawcą tych usług. Tymczasem możemy nieświadomie zerwać dotychczasową umowę i ponieść dotkliwe straty finansowe.

– Gdy podejrzewamy, że mamy do czynienia z oszustem, nie wahajmy się zadzwonić na policję pod bezpłatny numer 112.

– Mamy 14 dni na odstąpienie od umowy, jeśli podpisaliśmy ją w domu lub kupiliśmy produkt na pokazie.

Pamiętajmy!

–  policjanci NIGDY nie proszą o przekazanie im pieniędzy

– funkcjonariusze nie informują o prowadzonych postępowaniach przez telefon

– zarówno policja, jak i banki nigdy nie proszą o podanie haseł do konta przez telefon czy na adres mailowy

– Nie wstydźmy się zgłosić na policję, jeśli zostaliśmy oszukani, nawet jeśli jest to mała suma. Po poradę  w sprawie odstąpienia od podpisanej, na przykład na jakimś pokazie, umowy możemy natomiast zgłosić się do powiatowego rzecznika konsumentów, który urzęduje w Starostwie Powiatowym przy ul. Niepodległości 13 – mówiła M. Szczepanowska, zachęcając również uczestników spotkania do korzystania z Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa, gdzie można zgłaszać zagrożenia, które w subiektywnym odczuciu mieszkańców negatywnie wpływają na ich poczucie bezpieczeństwa.

Seniorzy obejrzeli również filmiki i spoty prewencyjne. Dzielili się też swoimi doświadczeniami i uwagami.

Oferta CUS

W 2021 roku Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przekształcił się w Centrum Usług Społecznych, którego siedziba mieści się przy al. Lotników Polskich 5. W jego ramach działają: Pomoc społeczna (pracownicy socjalni, świadczenia, dodatki osłonowe), Sekcja profilaktyki, terapii uzależnień i wsparcia rodziny (dawne Miejskie Centrum Profilaktyki; punkty konsultacyjne, wsparcie w sytuacjach kryzysowych, konsultacje pedagogiczno-wychowawcze) oraz Dzienny Dom Seniora (dawne Miejskie Centrum Usług Socjalnych).

– Staramy się być instytucja otwartą na propozycje świdniczan, chcemy pozyskiwać środki zewnętrzne na realizowanie różnego rodzaju inicjatyw, na przykład Centrum Aktywności Kobiet, żeby jak najbardziej dopasować usługi do zapotrzebowania mieszkańców naszego miasta. Jeśli chodzi o Dzienny Dom Seniora, dysponujemy 18 miejscami. Odpłatność za usługi w DDS jest ustalana na dany rok  ale pod uwagę brane są dochody osoby, która stara się o przyjęcie. Uczestnicy znajdują się pod stałą opieką pielęgniarki, wykwalifikowanych opiekunów osób starszych, pracownika socjalnego. Na co dzień korzystającą z usług psychologa, masażysty, terapeuty zajęciowego. Oferujemy laseroterapię, ćwiczenia ruchowe, a także różnorodne formy aktywizacji dostosowane do możliwości naszych uczestników. W pakiecie dziennym są również dwudaniowe obiady. Świadczymy również taką usługę, jak obiady dla środowiska. Tutaj mamy 22 miejsca. Dostępne są dla każdego. Opłata wynosi 15 zł, za dwa dania, ale może być niższa w zależności od dochodu zgłaszającego się – informowała Beata Portka, zastępca dyrektora CUS, organizator usług społecznych.

Kolejna usługa oferowana przez DDS to obiady z dowozem do miejsca zamieszkania. Może z niej skorzystać 10 osób. Wybierają ją osoby chore, samotne, mające problem poruszaniem się i opuszczaniem domu. Instytucja organizuje też różnego rodzaju warsztaty, spotkania, potańcówki. Prowadzi grupę nordic walking.

CUS realizuje kilka projektów. Jednym z nich jest Centrum Aktywności Społecznej dla osób po 65. roku życia, w ramach którego oferuje bezpłatne usługi opiekuńcze: – Usługi opiekuńcze świadczone w miejscu zamieszkania (pomoc w sprzątaniu i czynnościach pielęgnacyjnych), – Usługi opiekuńcze specjalistyczne w miejscu zamieszkania (pielęgniarka, fizjoterapeuta i psycholog), – Asystent osoby niepełnosprawnej (wsparcie integracyjno-kulturalne, pomoc w sprawach urzędowych).

Kolejny program to „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej”, realizowany ze środków Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. Również oferuje bezpłatne usługi, na przykład przy wykonywaniu codziennych czynności oraz wsparciu w zakresie funkcjonowania w życiu społecznym.

Następnym programem jest „Korpus wsparcia seniorów”, również finansowany przez MRiPS, którego celem jest poprawa poczucia bezpieczeństwa oraz możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób w wieku 65 lat i więcej, dzięki dostępowi do „opieki na odległość”.

Informacje na temat wszystkich projektów można uzyskać w siedzibie CUS przy al. Lotników Polskich 5 lub w DDS przy ul. Kard. St. Wyszyńskiego 5.

aw

Artykuł przeczytano 1133 razy

Last modified: 23 września, 2022

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »