sobota, 24 lutego 2024r.

W Świdniku startuje budowa fabryki NesoBusów

Autor: |

NesoBusy, czyli autobusy wodorowe, które nie emitują spalin i oczyszczają powietrze pobierane z atmosfery, już za rok będą produkowane w Świdniku. Rusza budowa fabryki usytuowanej w Strefie Aktywności Gospodarczej. Producentem pojazdów jest konsorcjum złożone z Grupy Polsat Plus i ZE PAK. Dziś otrzymało pozwolenie na budowę inwestycji przy ul. Nadleśnej.

– To bardzo dobra informacja dla miasta. W przyszłym roku ma ruszyć fabryka, także wszystko idzie w dobrym kierunku. To nowe miejsca pracy, podatki od nieruchomości i działalności odprowadzane w Świdniku, ale również rozwój Strefy Aktywności Gospodarczej. Pojawienie się w niej takiego inwestora sprawia, że strefa staje się atrakcyjna dla firm. Pokazuje, że to dobre miejsce na prowadzenie działalności z przyjazną infrastrukturą. Grupa Polsat mocno stawia na to, żeby była to ekologiczna fabryka i produkty, jakim są autobusy wodorowe – komentuje Marcin Dmowski, zastępca burmistrza.

Ruszają prace

Realizacją inwestycji zajmie się firma Mostostal Puławy. W pierwszym etapie budowy powstanie budynek mający 11 tys. mkw. powierzchni.

– To będzie duża fabryka. W tym tygodniu nastąpi przekazanie placu wykonawcy, a w przyszłym stanie miasteczko kontenerowe, rozpoczną się też prace ziemne, nad przyłączami i zostanie ukończone ogrodzenie – mówi Tomasz Jasłowski, dyrektor departamentu produkcji.

Zakończenie tej części inwestycji planowane jest na przełomie czerwca i lipca przyszłego roku. Następnie inwestor zajmie się wyposażeniem fabryki w maszyny i urządzenia. Produkcja pojazdów ruszy równolegle, także w połowie przyszłego roku.

Kto znajdzie zatrudnienie?

Obecnie przy projekcie NesoBusa zatrudnionych jest niecałe 70 osób. W planach jest jednak zwiększenie tej liczby do 200 specjalistów. Wkrótce na stronie www.nesobus.pl pojawi się zakładka „Praca”, w której będą zamieszczane ogłoszenia. Inwestor chce zatrudnić ślusarzy, spawaczy, monterów-mechaników, monterów-elektryków, pracowników umysłowych, dozoru, mistrzów, technologów, także całej gamy specjalistów.

Najpierw zielony wodór

Na przełomie roku konsorcjum Grupy Polsat i ZE PAK zacznie produkować zielony wodór. Kolejnym krokiem będzie stawianie stacji tankowania w poszczególnych miastach w Polsce.

– Za chwilę pójdą za nami kolejne firmy. W Europie jest bardzo dużo autobusów wodorowych. Od tego nie ma już odwrotu. W 2035 roku nie będzie można produkować i sprzedawać pojazdów konwencjonalnych czy też hybryd – dodaje Tomasz Jasłowski. – Zainteresowanie autobusami wodorowymi ze strony miast jest duże, ale to wszystko musi odbywać się zgodnie z pewnymi krokami. Najpierw musimy wyprodukować wodór, potem postawić stacje.

NesoBus będzie się powiększał

NesoBus mierzy 12 m długości, 2,55 m szerokości i 3,4 m wysokości. Zabiera do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. Masa pojazdu to około 13 ton. W założeniach ma zużywać do 8 kg wodoru na 100 km. Przy zainstalowaniu zbiornika o pojemności 37,5 kg pojazd będzie mógł pokonać dystans nawet 450 km. Jego tankowanie trwa 15 minut. W przyszłości konsorcjum planuje również produkcję NesoBusów mierzących 18 m.

Autobus został zaprojektowany w ramach współpracy międzynarodowej. Oprócz polskich konstruktorów pracowali przy nim również Włosi z firmy Torino Design, którzy stworzyli zarówno zewnętrzny wygląd, jak i wnętrze pojazdu. Ogniwa paliwowe dostarczy amerykańska firma Ballard, a zbiorniki wodorowe będą pochodziły od korporacji Hexagon z centrami w Sztokholmie i Londynie.

NesoBus przeszedł serie 40 testów trwających ponad dwa miesiące i przeprowadzonych w Polsce oraz za granicą. W kwietniu otrzymał europejską homologację typu pojazdu.

fot. www.telepolis.pl

Artykuł przeczytano 2852 razy

Last modified: 5 września, 2022

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »