sobota, 19 września 2020r.

Tworzą zespół

Autor: |

Od 1 września Przedszkole Integracyjne nr 5 oraz Szkoła Podstawowa nr 7 funkcjonują jako zespół. To kolejne tego rodzaju połączenie placówek oświatowych w naszym mieście.

– To rozwiązanie sprawdziło się już przy połączeniu czterech przedszkoli w dwa zespoły oraz Szkoły Podstawowej nr 5 i oddziałów przedszkolnych, które otworzyliśmy w ubiegłym roku – tłumaczy Ewa Jankowska, sekretarz miasta.

Wprowadzone zmiany pozwolą stworzyć lepsze warunki do zarządzania i zwiększyć szanse wykorzystania przez dyrektorów zasobów kadrowych, jak i lokalowych.

– W ten sposób optymalniej wykorzystamy kadrę organizacyjną, techniczną czy księgową. Wpływa to też na procedury zakupowe i ogólne względy organizacyjne – mówi sekretarz miasta i dodaje: – Dużym atutem nowo powstałego zespołu jest lokalizacja placówek, które znajdują się obok siebie. Dzieci kończące Przedszkole nr 5 często kontynuują edukację właśnie w „Siódemce”.

Jak podkreślają władze miasta, dzieci i ich rodzice nie odczują żadnej różnicy. Zarówno przedszkole, jak i szkoła będą funkcjonowały pod dotychczasowymi nazwami. Po wakacjach przedszkolaki i uczniowie nadal będą chodzić do swoich placówek i grup prowadzonych przez tych samych nauczycieli. Obie placówki zachowały odrębne rady pedagogiczne i rady rodziców oraz zakres prowadzonej działalności edukacyjnej i wychowawczo-opiekuńczej. Oddzielnie prowadzona będzie także rekrutacja na nowy rok szkolny. Wspólne jest natomiast zarządzanie obiektem, administracja i obsługa. Zespołem kieruje dyrektor Piotr Bogusz, natomiast pomocą służy mu wicedyrektor Kinga Sobiesiak.

Wspólne centrum usług

To nie jedyne zmiany, które w niedalekiej przyszłości mogą objąć świdnicką oświatę. Władze miasta chcą stworzy Centrum Usług Wspólnych. Dzięki temu miejskie szkoły i przedszkola miałyby, na przykład wspólną księgowość. Na takie rozwiązanie zdecydowało się już wiele miast w Polsce, między innymi Łódź, Tarnobrzeg, Katowice, Piotrków Trybunalski, Tychy czy Puławy.

– W tej chwili to najlepszy model do zarządzania finansami oświaty. Szkoły czy przedszkola są jednostkami budżetowymi. Nie mogą mieć własnych dochodów, a nawet jeśli je mają, muszą przekazywać je do urzędu, ponieważ stanowią część budżetu miasta. Z tego powodu jest to najbardziej optymalne rozwiązanie. Scentralizowalibyśmy zadania organizacyjne oraz finansowe w naszych jednostkach, przy jednoczesnym zachowaniu ich autonomii, jeśli chodzi o część merytoryczną. Nie chcemy wchodzić w nadzór pedagogiczny. To wciąż pozostałoby po stronie szkół i przedszkoli – wyjaśnia E. Jankowska.

Nowa koncepcja jest dopiero na etapie tworzenia. W Urzędzie Miasta pracuje nad nią zespół składający się z kadrowych, prawników, pracowników wydziału oświaty oraz informatyków. Ich zadaniem jest przygotowanie najlepszego rozwiązania.

– Myślimy nad tym, co jesteśmy w stanie przejąć do centralnego zarządzania. Na pewno byłaby to księgowość i płace, ale być może także inne elementy, takie jak chociażby nadzór informatyczny – wymienia Ewa Jankowska. – Kiedy będziemy gotowi, przedstawimy naszą koncepcję Radzie Miasta. Zanim jednak to się stanie, chcemy ją jak najlepiej przygotować.

Wiadomo już, że Centrum Usług Wspólnych będzie potrzebowało własnej przestrzeni. Ta mogłaby znaleźć się w budynku Szkoły Podstawowej nr 3.

– Mamy zarezerwowane środki na przystosowanie pomieszczeń do pracy centrum – dodaje sekretarz miasta. Remont lokali pod CUW to jednak nie jedyne planowane prace. W budynku szkoły powstałaby również winda, która poprawiłaby funkcjonowanie placówki.

af

Artykuł przeczytano 598 razy

Last modified: 4 września, 2020

Registration

Zapomniałeś hasło?