sobota, 21 czerwca 2025r.

Trójka” jest eko

Autor: |

Niezwykle miłym akcentem rozpoczął się nowy rok szkolny w Szkole Podstawowej nr 3. Placówka zdobyła nagrody i otrzymała tytuły w dwóch projektach ekologicznych. Ich koordynatorką była Agnieszka Flis, nauczycielka biologii.

Nagrody za elektrośmieci

W styczniu „Trójka” przystąpiła do VIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Elektrośmieci oddajesz – nagrody dostajesz”. Zadaniem uczestników było zebranie zużytego, ale kompletnego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, na przykład: monitorów, tosterów, klawiatur, myszy, słuchawek, drukarek, a także zużytych baterii i akumulatorów przenośnych używanych w telefonach, elektronarzędziach, zabawkach, pilotach, zegarkach. Akcja trwała od lutego do końca kwietnia. Świdnicka placówka za pozyskane i przekazane do recyklingu elektrośmieci otrzymała 182 zł. Zdobyła również III nagrodę w wysokości 1 tys. zł (na poziomie wojewódzkim).

„Doceniamy wysiłek włożony w upowszechnienie wiedzy wśród dzieci i młodzieży w Państwa placówce z zakresu postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym oraz zużytymi bateriami. Bardzo dziękujemy za wspólne działania na rzecz środowiska” – napisali organizatorzy konkursu z firmy Enviropol. 

– Nagroda jest wynikiem pracy całej społeczności szkolnej. Doceniamy ogromne zaangażowanie koordynatora zbiórki, nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Udział w akcji na pewno zwiększył świadomość ekologiczną i pozwolił kształtowanie pozytywne zachowania wśród dzieci i młodzieży. Nauczył, że można ponownie wykorzystać surowce, a szkodliwe substancje utylizować nie zanieczyszczając środowiska – podkreśla Leszek Kalicki, dyrektor SP nr 3.

Tytuły dla szkoły i nauczycieli

W ramach udziału w ogólnopolskim projekcie „Eko-Szkoła 2022”, którego autorką jest Joanna Gadomska, świdnicka „Trójka” uzyskała tytuły „Eko-Szkoła 2022” i „Eko-Placówka 2022”. Najaktywniejszym nauczycielom: Agnieszce Flis, Agnieszce Kalicie, Annie Saładze i Patrykowi Kalicie przyznano tytuły „Promotor Ekologii 2022”.

– Projekt obejmował całą szkołę i przedszkole. Był realizowany na różnych przedmiotach, przez chętnych nauczycieli – wyjaśnia Agnieszka Flis. – Podjęliśmy się go, bo nasza placówka doskonale daje sobie radę w tego typu wyzwaniach. Na przykład, w 2020 roku braliśmy udział w ogólnopolskim konkursie „Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny Uczeń” i zdobyliśmy certyfikat oraz tytuł „Bezpieczna szkoła”. Poza tym wzmocnienie edukacji ekologicznej to jedno z zadań kierunków polityki oświatowej w tym roku szkolnym.

„Trójka” miała do wykonania 10 zadań projektowych. Przygotowała, między innymi: akcje – Sprzątanie świata, Nakarm psiaka i kociaka, Wymień puste na pełne; imprezy – Dzień Drzewa, Eko-bazar, Dzień Spadającego Liścia; konkursy – Mój pierwszy zielnik, Konkurs wiedzy o parkach narodowych, Konkurs plastyczny „Barwy jesieni”; gazetki – Gatunki zagrożone wyginięciem w Polsce, Czas rozkładu śmieci, Globalne zagrożenia ekologiczne; lekcji w terenie – Gra terenowa „Na tropie wiosny”, zajęcia terenowe „Ptaki w mieście”; warsztaty – pszczelarskie, przyrodnicze na temat żab i płazów; wystawy – Drugie życie butelek, Eko-zabawki; ulotki/broszury/komiks – Światowy Dzień Wody, Mój wkład w ochronę środowiska; doświadczenia/obserwacje przyrodnicze – Jak zrobić ekologiczny proszek, płyn do płukania tkanin lub środek antystatyczny do mebli?, Hodowla roślin w kąciku przyrodniczym. Relacje ze wszystkich działań pojawiały się na Facebookowym profilu projektu „Eko-Szkoła”. 

–  Udział w projekcie wiązał się nie tylko ze zdobyciem tytułów. Nasi uczniowie poszerzyli swoją wiedzę z zakresu ekologii i ochrony przyrody, mogli podjąć działania zapobiegające degradacji środowiska, choćby poprzez zmianę własnych nawyków. Poznali piękno natury oraz uświadomili sobie konieczności jej ochrony – mówi A. Flis.

aw, fot. SP nr 3

Artykuł przeczytano 1671 razy

Last modified: 16 września, 2022

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »
Przejdź do treści