czwartek, 18 kwietnia 2024r.

Świdnik rowerowym prymusem

Autor: |

Świdnik jako drugi w województwie, po Lublinie, zaczął kilkanaście lat temu inwestować w infrastrukturę ekologicznej sieci komunikacyjnej opartej na rowerach, a później także hulajnogach. Dzisiaj ma ją, proporcjonalnie do wielkości miasta, jedną z najbardziej rozwiniętych w kraju. W najbliższym czasie szykuje się kapitalna modernizacja jednego z najstarszych traktów pieszo-rowerowych, biegnącego wzdłuż ul. Wojska Polskiego.

Od wielu lat miasto rozbudowuje sieć miejskich ciągów rowerowych. Na koniec 2022 roku jej długość wynosiła 17,737 km. Wraz ze ścieżkami zbudowanymi przez innych zarządców dróg mamy ich już około 30 km. Po zbudowaniu kolejnych odcinków w zarządzie miasta powinno być 20,441 km infrastruktury rowerowej

– Świdnik świetnie nadaje się do organizowania komunikacji rowerowej. Mają na to wpływ jego kompaktowa i w zasadzie płaska powierzchnia oraz zwarta zabudowa. Nie ma przeszkód w postaci przepływających przez środek miasta rzek, torów kolejowych czy obecności jezior. Jest jeszcze kwestia, o której wspomina się rzadko, mianowicie historia miasta. Było budowane dla społeczności robotniczej, która zwykle wybierała rower jako najszybszy i najbardziej dostępny środek transportu do pracy. Jak było to powszechne? Widać na starych zdjęciach pracowników WSK. W  jakiś sposób pozostało to w „DNA” świdniczan do dziś, bo naprawdę wyjątkowo chętnie przemieszczamy się rowerami. Wracając do teraźniejszości, można powiedzieć, że szkielet komunikacji rowerowej mamy już gotowy i wygląda on naprawdę solidnie. W najbliższym czasie zainicjujemy kolejny etap – uzupełnianie braków. Będzie on polegał, między innymi, na połączeniu miejskiej sieci rowerowej z systemem Lublina. Mamy już koncepcję budowy traktu rowerowo-pieszego wzdłuż al. Jana Pawła II. W dalszej kolejności powstanie trasa równoległa do ulicy Dworcowej. Będą to ważne elementy realizowanej prze miasto transformacji energetycznej przez zastępowanie ruchu opartego na pojazdach spalinowych ekologicznymi środkami transportu – tłumaczy Marcin Dmowski, zastępca burmistrza.

Tymczasem szykuje nam się generalna przebudowa jednej z dłuższych tras pieszo-rowerowych, wiodącej wzdłuż ul. Wojska Polskiego. Realizację zadania, na które Wojewoda Lubelski  przyznał dotację ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie 899 277 zł, przewidziano na lata 2023/2024. Całkowita wartość projektu to 1 124 097 zł, wartość środków własnych – 224 819 zł.

– Cieszą nas każde pieniądze uzyskane z zewnątrz, które pomagają nam realizować plany modernizacji ciągów pieszo-rowerowych, zwłaszcza te, które przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa poruszania się.  Oprócz rewitalizacji dotychczas istniejącej infrastruktury staramy się o jej rozszerzenie, czego najlepszym przykładem są przygotowania do budowy nowego traktu pieszo-rowerowego wzdłuż al. Jana Pawła II, łączącego Świdnik z Lublinem – dodaje Marcin Dmowski.

Na pierwszy rzut oka ścieżka przy ul. Wojska Polskiego nie prezentuje złego stanu technicznego, jednak planowany remont podąża za obecnymi trendami budowy tego rodzaju szlaków komunikacyjnych, polegającymi na wykonywaniu nawierzchni pasa rowerowego z mieszanki bitumicznej zamiast kostki. Stosowanie tej technologii specjaliści od komunikacji rowerowej uzasadniają tak zwanym „wskaźnikiem maślanym”. Jego podstawą jest żartobliwe z pozoru pytanie: ile metrów trzeba przejechać rowerem po kostce brukowej, żeby ubić śmietanę na masło. Wiąże się z tym jeszcze jedna ciekawostka. Otóż część rowerów i hulajnóg 4 generacji wyposażona jest w GPS oraz żyroskopy, pokazujące położenie obiektu w przestrzeni. Jazda po kostce powoduje, że żyroskop drga. Jeśli drga żyroskop, to drga również ciało osoby przemieszczającej się rowerem albo hulajnogą, na czym cierpią jej kręgosłup, nadgarstki, łokcie i barki.

Ścieżki rowerowe powstały lub mają w niedalekiej przyszłości powstać, ewentualnie zostać poddane remontom  przy kolejnych ulicach: Sąsiedzkiej łączącej al. Lotników Polskich z ul. Chryzantemową, wzdłuż ulic Chryzantemowej, Wiejskiej, Turystycznej i Skośnej, łączniku od tunelu PKP przy targu do ul. Fabrycznej, ul. L. Kaczyńskiego od Armii Krajowej do Działkowca, ul. Dywizjonu 303, Żwirki i Wigury, a także ul. Kard. S. Wyszyńskiego na odcinku od trasy S-17 do ronda A. Bondosa.

Artykuł przeczytano 294 razy

Last modified: 2 stycznia, 2024

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »
Skip to content