niedziela, 10 listopada 2024r.

Siódemka na piśmie

Autor: |

Z kim przeprowadzić kolejny wywiad? W jaki sposób zachęcić uczniów do współpracy i zwiększyć sprzedaż gazetki? Czy można promować ją na kanale YouTube? – takie pytania padały podczas kolegium redakcyjnego „Siódemki na piśmie”. Burza mózgów zaowocowała nie tylko odpowiedziami na nie, ale również ciekawymi pomysłami na kolejne działy, konkursy i artykuły.
„Siódemka na piśmie” pojawiła się w Szkole Podstawowej nr 7 w październiku ubiegłego roku. Redakcja pisemka liczy ponad 30 osób, które pracują pod okiem polonistki Karoliny Suszek i bibliotekarki Anny Wiśniewskiej. Spotykają się we wtorki, o godz. 14.40. Na razie gazetka jest dwumiesięcznikiem, jej twórcy nie wykluczają jednak, że w przyszłości zwiększy się częstotliwość wydawania.
Każdy numer koncentruje się wokół wybranego motywu przewodniego. Pierwszy, bezpłatny, dotyczył 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Drugi, który uczniowie mogli kupić za 2,50 zł, poświęcony był Bożemu Narodzeniu. Wczoraj ukazało się trzecie wydanie, tym razem zdominowane przez święto zakochanych.
– Przygotowaliśmy wywiad z panią wicedyrektor, w którym opowiada o swoich walentynkach, a także o zainteresowaniach i pracy w szkole. Podajemy tytuły najpiękniejszych piosenek o miłości i podpowiadamy jakie są wymarzone miejsca na randkę. Jest też artykuł o tym, w jaki sposób okazują sobie uczucia zwierzęta – wymieniają autorzy tekstów.
Oprócz tematów przewodnich, w każdym numerze znajdują się stałe działy: Klub szkolnego literata, Co w szkole piszczy?, Wiadomości sportowe, Listy do redakcji, Sonda uliczna, Uczeń z talentem, Nauczyciel z talentem. Nie brakuje również konkursów, rebusów, rysunków, recenzji filmów, książek i aplikacji.
– Tworząc materiały, najczęściej pracujemy w grupach, po 2-3 osoby. Spotykamy się nie tylko w szkole, ale często również po lekcjach. Rozmawiamy z kolegami i koleżankami, którzy podpowiadają nam, na przykład, o uzdolnionych osobach. W bibliotece szkolnej stoi specjalna skrzynka. Uczniowie mogą wrzucać do niej swoje listy, propozycje i uwagi – wyjaśniają gazetkowicze.
Co jest najtrudniejsze w tworzeniu szkolnego pisemka? Jedni wymieniają korektę tekstów. Inni mówią, że czasami ciężko złapać natchnienie. Niektórzy najwięcej problemów mają z dotrzymaniem terminów albo z przepisaniem nagranego wywiadu. A co lubią najbardziej? Zgodnie podkreślają, że ogromną satysfakcję daje im wzięcie do ręki wydrukowanego numeru i zobaczenie artykułu, podpisanego swoim imieniem i nazwiskiem. Fajne jest również to, że można dzielić się pomysłami i wspólnie robić coś ciekawego.
– Praca przy gazetce uczy nas też odpowiedzialności, obowiązkowości i wzajemnego słuchania – mówią Dagmara i Czarek. – To inwestycja w przyszłość. Może kiedyś będziemy dziennikarzami? Poza tym często układamy opisy i opowiadania, co na pewno pomaga nam lepiej przygotowywać się również na lekcje języka polskiego.
– Wiążę swoją przyszłość z mediami, więc to dla mnie bardzo dobre doświadczenie – wyjaśnia Kacper, redaktor naczelny „Siódemki na piśmie”, który objął stanowisko w drodze głosowania, podczas pierwszego zebrania zespołu. – Czuję się bardzo dobrze w swojej roli. Odpowiadam za „wstępniak” do każdego numeru i daje mi to ogromną satysfakcję. Przygotowuję też materiały sportowe.
– Teraz, kiedy biorę do ręki jakąś gazetę, wiem, ile ktoś musiał się przy niej napracować – zebrać materiały, napisać artykuły. Doceniam pracę innych – dodaje Antonina.
Planów i pomysłów redakcji nie brakuje. Niedawno jej przedstawiciele uczestniczyli w X Ogólnoszkolnym Dniu Kultury i Mediów, który odbył się w I Liceum Ogólnokształcącym. Spotkanie dotyczyło, między innymi, źródeł informacji dziennikarskich, tabloidów i prasy opiniotwórczej.
– Nawiązaliśmy współpracę z kołem dziennikarskim I LO i chcielibyśmy, aby licealiści odwiedzili naszą redakcję. Zależy mi, aby nasi uczniowie doskonalili warsztat dziennikarski, jeśli więc będzie taka możliwość, na pewno wybierzemy się na kolejne warsztaty. Przede wszystkim jednak bardzo się cieszę, że dzieci się integrują. Są uczniami klas 4-7, ale świetnie się dogadują i współpracują ze sobą – wyjaśnia Karolina Suszek.
aw

Redakcja “Siódemki na piśmie”: Kacper Leziak, redaktor naczelny, Czarek Gołaszewski, zastępca redaktora, Zuzanna Apanasienko, Dawid Banaszek, Daniel Banaszek, Amelia Bogusz, Dominika Chyrchel, Julia Ciechomska, Wiktoria Dąbska, Grzegorz Filus, Konstancja Gadomska, Oskar Gołaszewski, Oliwia Kaszewska, Małgorzata Koszowska, Dagmara Krupińska, Bartosz Krupiński, Karol Łysiak, Emilia Okoń, Alan Pękala, Sara Piekarska, Maks Poździk, Anna Psujek, Antonina Przychodzka, Kinga Różyło, Emil Sidor, Julia Skowrońska, Natalia Stachyra, Tomasz Tomala, Zuzanna Tusińska, Michał Szyszło, Michał Wlizło. Opiekunki: Karolina Suszek, Anna Wiśniewska.

 

Nie wybrano galeria lub galeria została usunięta

Artykuł przeczytano 1932 razy

Last modified: 6 lutego, 2019

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »
Skip to content