W ubiegłym tygodniu ruszyły pierwsze zajęcia w Klubie Seniora, mieszczącym się przy ul. Norwida 2. Dzisiaj odbyło się oficjalne otwarcie placówki, która powstała jako jedno z zadań projektu „Centrum Aktywności Społecznej w Świdniku”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.
Inwestycję zrealizowano we współpracy miasta Świdnik, Bractwa Miłosierdzia im. Św. Brata Alberta (lider) i Fundacji Przestrzeń Inicjatyw Regionalnych „Społecznik”. W klubie pomoc i opiekę znalazło 20 seniorów, wymagających aktywizacji ruchowej i intelektualnej.
Na dzisiejszej uroczystości zjawili się przedstawiciele władz samorządowych, instytucji związanych z seniorami, związków zawodowych, placówek oświatowych, a także członkowie Klubu Seniora. Powitała ich Anna Łakota, kierownik klubu. Oficjalnego otwarcia placówki dokonali burmistrz Waldemar Jakson i Agnieszka Cieśluk, prezes Fundacji Przestrzeń Inicjatyw Regionalnych „Społecznik”.
– Seniorzy są dla nas bardzo ważną grupą społeczną – podkreślał burmistrz Waldemar Jakson. – Uczestniczyli w budowie miasta, wychowywaniu wielu pokoleń świdniczan, mają doświadczenie i mądrość życiową. Babcie i dziadkowie stanowią fundament wielopokoleniowych rodzin. Często są bardziej aktywni w różnych dziedzinach życia niż juniorzy. Cieszę się, że udało się wyremontować ten budynek i mam nadzieję, że klub będzie służył seniorom do jeszcze intensywniejszego rozwijania aktywności i różnych sfer działalności. Dziękuję wszystkich, którzy zaangażowali się w jego zorganizowanie – naszym partnerom, mojemu zastępcy Marcinowi Dmowskiemu, urzędnikom.
– Chcę przede wszystkim docenić otwartość miasta Świdnik na współpracę z organizacjami pozarządowymi i profesjonalizm świdnickiej kadry, która pracowała przy składaniu i realizacji projektu. Cieszę się, że chociaż z opóźnieniem, to wszystko się udało. Niech ten lokal służy seniorom, by mogli aktywnie i efektywnie spędzać czas – mówiła Agnieszka Cieśluk.
Głos zabrał również Andrzej Mańka, dyrektor CUS: – Bardzo się cieszę, że powstała kolejna inicjatywa, która będzie sprzyjała seniorom i realizowała ich potrzeby. Przypomnę, że mamy już Dzienny Dom Seniora i Centrum Aktywności Kobiet, w którym seniorki również działają. Deklaruję, że nasze centrum, od pewnego czasu bardzo intensywnie współpracujące ze środowiskiem senioralnym, będzie robiło wszystko, by wspierać działalność klubu. Pani Anna Łakota to osoba o wielkim sercu dla seniorów i działalności społecznej, więc myślę, że będziecie się państwo doskonale z nią czuli.
Dla gości zaśpiewał zespół wokalny „Retro” pod dyrekcją Janusza Lawgmina, który powstał w ramach działalności Klubu Seniora. Przygotowano też słodki poczęstunek.
Pani Henryka Śmiech, jedna z uczestniczek zajęć w klubie, odczytała wiersz napisany przez siebie specjalnie na dzisiejszą okazję:
Klub Seniora w Świdniku wita wszystkich serdecznie
Radość ze wspólnych spotkań jest cudowna i trwać będzie wiecznie.
Każdy dzień wśród przyjaciół dla nas wielkim jest darem
I nikt tu nie czuje się niepotrzebnym lub starym.
Każdy senior wielki chwat, śmiało patrzy na ten świat.
Lat nie liczy żaden z nas, na wszystko znajdziemy czas.
Tydzień to same niedziele, w roku jest ich bardzo wiele.
Miło nam upływa czas, przekonamy o tym was.
Tańce to nasza pasja, sympatycznie nam się hasa.
Potańczymy, pośpiewamy, w sercach z tego radość mamy.
Integracje, miłe rozmowy, uciekają troski z głowy.
Samotność precz wyganiamy, kłopotom się nie damy.
Wiwat nasi seniorzy, niechaj się weselą.
Każdy dzień niech będzie radosną niedzielą.
Choroby peselowe niech nas omijają, a spotkania klubowe wigoru dodają.
Bogata oferta
Klub przygotował dla swoich seniorów ciekawą i bogatą ofertę. Mogą uczestniczyć, między innymi, w warsztatach ruchowych (gimnastyka, taniec), psychologicznych, prawnych i zdrowego stylu życia, zajęciach wokalnych, kreatywnych i rękodzielniczych, treningu pamięci. Nie zabraknie zajęć tematycznych, na przykład o poezji, obsłudze komputera i Internetu, a także spotkań z ciekawymi ludźmi. Zajęcia odbywają się codziennie, w godz. 8.00-15.00/16.00.
– Zależy nam, by seniorzy czuli się tutaj jak w domu. Oferta jest bardzo zintensyfikowana, a układaliśmy ją w oparciu o zapotrzebowanie ze strony osób starszych. Takie informacje otrzymaliśmy od miasta Świdnik już przy składaniu wniosku projektowego. Oprócz zajęć stacjonarnych, zaplanowaliśmy również wycieczki krajoznawcze oraz wyjazdy do teatrów, kin, instytucji kulturalnych. Klub uruchomiony jest w ramach „Centrum Aktywności Społecznej w Świdniku” i spotkania będą trwały do końca października przyszłego roku. Oprócz niego, w ramach projektu, prowadzimy też usługi asystenckie, specjalistyczne usługi opiekuńcze. Niedługo uruchomimy również wypożyczalnię sprzętu rehabilitacyjno-wspomagającego dla opiekunów osób z niepełnosprawnością wraz z rekrutacją opiekunów, którzy będą mogli skorzystać ze szkoleń z zakresu metod pielęgnacyjnych – wyjaśnia A. Cieśluk.
O bezpieczeństwie
W ubiegłym tygodniu seniorzy z klubu spotkali się z przedstawicielami Komendy Powiatowej Policji w Świdniku i Straży Miejskiej. Tematem rozmów było bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz oszustwa i sposoby zabezpieczania mienia.
– To spotkanie będzie swojego rodzaju nauką, co zrobić, by nie dać się oszukać, by nie paść ofiarą kogoś, kto chce nam dokuczyć – mówiła komisarz Magdalena Szczepanowska z KPP w Świdniku. – „88-letnia mieszkanka Lublina została oszukana na łączną kwotę 30 tys. zł. Uwierzyła, że członek jej rodziny spowodował wypadek i są potrzebne pieniądze”, „36-letnia tomaszowianka została oszukana przez fałszywego pracownika banku, w efekcie czego straciła 30 tys. zł”, „Niemal 5 tys. zł straciła 34-latka, która uwierzyła oszustowi podającemu się za konsultanta firmy inwestycyjnej” – to tylko nieliczne komunikaty z Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie. Ofiarami padają nie tylko ludzie starsi. Uważajmy, bo pomysłowość oszustów nie zna granic, wymyślają coraz to nowe sposoby na łatwe zdobycie pieniędzy. Najpopularniejsze to na wnuczka, policjanta, pracownika różnych firm. Oszuści są bardzo wiarygodni, przekonujący, ograniczają czas do zastanowienia, manipulują ludźmi, grając na ich emocjach i uczuciach.
– Uważajmy także na wszelkie platformy typu OLX, Facebook, WhatsApp itd. czy nawet na Blika. Oszuści zamieszczają fałszywe ogłoszenia, włamują się na czyjeś konta, proszą o kliknięcie w link, a kiedy to zrobimy, kradną nasze dane lub pieniądze. Mamy dużo takich zgłoszeń – dodał asp. sztab. Arkadiusz Maluga, dzielnicowy rejonu nr 2.
Policjanci zaprezentowali również filmiki, które nakręcono we współpracy ze świdnickimi seniorami i młodzieżą, dotyczące najbardziej popularnych sposobów oszustw, a także omówili aplikacje Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa oraz Moja Komenda.
– W aplikacji Moja Komenda można sprawdzić nazwisko swojego dzielnicowego i wszystkie numery telefonów, pod które można dzwonić w różnych sprawach. Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa nie służy zgłaszaniu interwencji. Jest jedynie miejscem gdzie można zgłaszać zagrożenia, które w subiektywnym odczuciu mieszkańców negatywnie wpływają na ich poczucie bezpieczeństwa – informowała kom. M. Szczepanowska.
Jak uniknąć oszustwa?
– Sprawdzajmy tożsamość dzwoniącego, który podaje się za członka rodziny i chce od nas pożyczyć pieniądze.
– Nigdy nie przekazujmy pieniędzy nieznajomym osobom, które powołują się, że są pośrednikami, na przykład członka rodziny.
– Nie wpuszczajmy do mieszkania nieznajomych osób – nie każdy jest tym, za kogo się podaje. Żądajmy okazania legitymacji lub identyfikatora. Zadzwońmy do instytucji, na które nieznajomi się powołują.
– Nie wierzmy w życiowe okazje, oferowane przez nieznajomych, na przykład zdrową i relaksującą pościel czy cudowne garnki.
– Nie podawajmy swoich danych, haseł, PIN-ów, informacji o oszczędnościach, trzymanych w domu pieniądzach czy innych dobrach.
– Uważajmy na firmy, które proponują niższe rachunki za prąd, gaz, telefon. Niektóre nieuczciwie sugerują, że są naszym dotychczasowym dostawcą tych usług. Tymczasem możemy nieświadomie zerwać dotychczasową umowę i ponieść dotkliwe straty finansowe.
– Gdy podejrzewamy, że mamy do czynienia z oszustem, nie wahajmy się zadzwonić na policję pod bezpłatny numer 112.
– Mamy 14 dni na odstąpienie od umowy, jeśli podpisaliśmy ją w domu lub kupiliśmy produkt na pokazie.
Przedstawiciele Straży Miejskiej opowiedzieli o realizacji „Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań – Razem Bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024”, a także o monitoringu miejskim. Ostrzegali też przed oszustami.
– Pamiętajmy również, by nie zapisywać PINu na karcie kredytowej lub bankomatowej. Jeśli ją zgubimy lub zostanie nam skradziona, natychmiast dzwonimy do banku, by ją zastrzec. Podobnie jest w przypadku zguby lub kradzieży dowodu osobistego, bo ten dokument oszuści mogą wykorzystać do wzięcia kredytu lub pożyczki – mówił Andrzej Gumienniak, który do seniorów przybył ze strażniczkami Martą Gardzałą i Sylwią Kordygą.
Seniorzy dzielili się swoimi uwagami i doświadczeniami. Na zakończenie spotkania otrzymali od gości upominki.
aw
Artykuł przeczytano 1506 razy
Last modified: 29 listopada, 2022