W styczniu Szkoła Podstawowa nr 7 podjęła działania związane z innowacyjnym projektem „RespectRise”, który ma wzmacniać pozycje placówek oświatowych w walce z nękaniem. Realizowany jest w ramach programu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” i współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+ w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, zgodnie z zasadami programu Erasmus+.
– Celem „RespectRise” jest stworzenie bezpieczniejszego i bardziej integracyjnego środowiska uczenia się w naszej szkole. Kluczowe założenia to, między innymi, zapobieganie nękaniu poprzez holistyczne podejście, angażujące dzieci i młodzież, nauczycieli, rodziców oraz lokalne środowisko, a także wsparcie uczniów dotkniętych nękaniem, w tym tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i emocjonalnymi, niepełnosprawnych czy z mniejszości narodowych – wyjaśnia Monika Choroszyńska, koordynator projektu w SP nr 7.
Kolejne zagadnienia skupiają się na: budowaniu skutecznej komunikacji oraz promowaniu empatii i pełnego szacunku dialogu w szkole; edukacji na temat korzystania z Internetu i zagrożeń związanych z cyberprzestępczością; zwiększeniu pewności siebie uczniów w radzeniu sobie z sytuacjami nękania; możliwością rozwoju osobistego poprzez techniki samokontroli, relaksacji i kontaktu z naturą; przejrzystym zgłaszaniu przypadków nękania, co zachęca społeczność do aktywnego zaangażowania; zwiększonej współpracy między szkołami i społecznością w promowaniu bezpieczniejszego środowiska dla uczniów.
Szkolenie dla nauczycieli
Jednym z pierwszych zadań w ramach projektu było specjalistyczne szkolenie dla kadry pedagogicznej „Praktyki naprawcze w walce z przemocą w szkołach i promowanie edukacji włączającej”. Do Edunexera Education Academy w Antalyi w Turcji pojechało dziesięciu nauczycieli-wolontariuszy z SP nr 7: Anna Zielińska-Wójcik, Anna Wiśniewska, Karolina Urban, Karolina Suszek, Małgorzata Tatarczak, Magdalena Brus, Bożena Mańka, Artur Szefler, Sławomir Nowak i Monika Choroszyńska. Podczas zajęć dowiedzieli się, jak skutecznie interweniować w przypadkach nękania, z minimalnym uszczerbkiem dla ofiary oraz jak stosować model dyscypliny naprawczej, promujący sprawiedliwe i współczujące traktowanie uczniów. Skorzystali przy tym z doświadczenia grona międzynarodowych nauczycieli oraz naukowców.
– Jesteśmy przekonani, że działania podejmowane w ramach projektu „RespectRise” przyczynią się do stworzenia bezpieczniejszego i bardziej wspierającego środowiska dla wszystkich naszych uczniów. Liczymy również na wsparcie innych w realizacji tej ważnej inicjatywy – dodaje M. Choroszyńska.
ow, fot. SP nr 7
Artykuł przeczytano 352 razy
Last modified: 27 lutego, 2025