We wrześniu 2003 roku powstał pierwszy w Świdniku oddział przedszkolny pracujący metodą Marii Montessori. Został utworzony w Przedszkolu nr 4, staraniem ówczesnej dyrektor Reginy Madejskiej, nauczycielek Beaty Kowalczyk (obecnie dyrektor Zespołu Przedszkoli nr 2) i Kingi Sobiesiak (obecnie wicedyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1) oraz rodziców, przy wsparciu władz miejskich i UMCS. Z okazji 20-lecia Montessori w naszym mieście, 6 października, o godz. 12.00, w Miejskim Ośrodku Kultury odbędzie się uroczysta gala pod hasłem „Radość uczenia się”.
Obecnie w naszym mieście funkcjonuje osiem oddziałów przedszkolnych w kilku placówkach (Przedszkole nr 3 im. Jan Brzechwy, Przedszkole nr 4 im. Kaprala Niedźwiedzia Wojtka, Przedszkole Integracyjne nr 5 im. Doroty Gellner, Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Kusocińskiego oraz dwie klasy w Szkole Podstawowej nr 7 im. Żołnierzy Armii Krajowej).
W programie piątkowego wydarzenia znalazły się, między innymi, wykład dr hab. Beaty Bednarczuk, pracownika naukowego UMCS w Lublinie, wystąpienia zaproszonych gości oraz występy dzieci z placówek montessoriańskich i filmy promocyjne.
Organizatorami uroczystości są: Przedszkola nr 3, 4 i 5, Szkoły Podstawowe nr 5 i 7, przy współpracy Miejskiego Ośrodka Kultury.
Pedagogika Montessori
To system edukacyjno-wychowawczy, który ma na celu stworzenie najmłodszym warunków nie tylko do zdobywania wiedzy merytorycznej, ale również rozwoju twórczego myślenia, samodzielności, ciekawości świata, a także indywidualizmu.
Dzięki metodzie Montessori dzieci stają się skoncentrowane na swoich zadaniach, dążą do samodzielności, budują wiarę w siebie i z ufnością patrzą na świat. Są odpowiedzialne, umieją współczuć drugiemu, są chętne do pomocy i wykazują się dużą inicjatywą społeczną. Niewiele placówek w Polsce decyduje się na pracę tą metodą, gdyż wymaga to od nauczycieli zdobycia kwalifikacji w formie dodatkowych studiów, kosztownej organizacji procesu kształcenia i wychowania – w tym posiadania specjalistycznych pomocy dydaktycznych, a przede wszystkim umiejętności i pasji do pracy w zespole zróżnicowanym wiekowo.
Z metodą M. Montessori kojarzony jest motyw ślimaka oraz kolor różowy jako symbol materiałów rozwojowych. Ślimak to również symbol własnej drogi rozwoju, własnego tempa, indywidualnych możliwości, wytrwałego zmierzania ku określonym celom. Struktura kwarcu różowego nazywanego „kamieniem miłości”, w tym przypadku odnosi się do relacji z samym sobą, innymi ludźmi, przyjaźni oraz ogólnie pojętej miłości do natury i wszechświata.
Opr. na podstawie materiałów ZP nr 2
Artykuł przeczytano 772 razy
Last modified: 2 października, 2023