niedziela, 16 marca 2025r.

Projektowe lato „Piątki”

Autor: |

Trwa wakacyjna laba, ale nie wszyscy zapomnieli o nauce. Szkoła Podstawowa nr 5 kończy realizację kilku projektów Erasmus+, a nauczyciele biorą udział w kursach i szkoleniach poza granicami kraju. Planują również kolejne inicjatywy.

W czerwcu świdniczanie zamknęli „CAVE – Communication And Visual Education in home-schooling – Komunikacja i metody wizualne podczas zdalnego nauczania”. Udało się osiągnąć wszystkie zakładane cele: dostępny jest kurs online dla nauczycieli różnych przedmiotów, gdzie mogą się podszkolić z tworzenia pomocy edukacyjnych, na przykład infografik, kart animowanych i filmów; powstały narzędzia do ewaluacji oraz platforma mediów społecznościowych Agora,  czyli przestrzeń do dzielenia się wiedzą oraz wymiany informacji między nauczycielami i uczniami.

W sierpniu kończy się projekt „Let’s Light On the Solution”, dotyczący działania baterii słonecznych i fotowoltaicznych, a także ochrony przed szkodliwym wpływem światła. Uczniowie i nauczyciele ze szkół partnerskich spotykali się we Włoszech, Portugalii, w Polsce i na francuskiej Gwadelupie. Młodzież poznawała, między innymi, działanie urządzeń wykorzystujących baterie słoneczne, proces tworzenia hologramów, rozwijała umiejętności programowania mikrokontrolerów i dronów, brała udział w warsztatach fizycznych na temat odbicia, załamania i rozpraszania światła oraz w zajęciach z robotyki, gdzie programowała na iPadach mBoty. Pedagodzy dowiedzieli się, jak używać różnych aplikacji do stworzenia e-booka oraz dodawania interaktywnych treści, jak tworzyć i publikować artykuły w Internecie.

Pracowite wakacje

Na początku lipca do Grecji na spotkanie w ramach „CUT. Zapobieganie nadużywaniu alkoholu wśród młodzieży” poleciał Marcin Paśnikowski, nauczyciel języka angielskiego i informatyki, koordynator wielu projektów w SP nr 5. Partnerzy z Polski, Włoch, Rumunii, Francji i Grecji omówili rezultaty działań (powstały seria filmów dla nastolatków i rodziców oraz ścieżka edukacyjna), dokonali ewaluacji dotychczasowej współpracy, a także wyznaczyli priorytety na najbliższe miesiące, między innymi stworzenie rekomendacji zmiany polityki państwa w sprawie zapobiegania uzależnienia od alkoholu wśród dzieci w wieku 11-14.

W sierpniu zaplanowano zakończenie działań związanych z projektem „Social Radio 2.0”, realizowanym wspólnie z partnerami z Grecji, Cypru, Hiszpanii i Portugalii. Dotyczył edukacji obywatelskiej.

– Dostałem już podsumowanie raportu przejściowego, w którym wymieniono nasze mocne strony, między innymi bogatą bazę różnego rodzaju materiałów video i audio oraz scenariuszy lekcji. Uczniowie nagrali mnóstwo podcastów, na przykład na temat problemów globalnych takich, jak: czy będziemy zmuszeni do jedzenia owadów, czy należy zmienić gospodarkę, ale też dotyczących ich samych – o systemie oceniania w szkole czy przeklinaniu, a także sławnych ludziach związanych ze Świdnikiem. Wcześniej dogłębnie zbadali tematy, dyskutowali, napisali scenariusze. Na informatyce zaprojektowali okładki do poszczególnych audycji. Powstały też program nauczania dla nauczycieli, baza danych i aplikacja komórkowa do nagrywania podcastów – mówi M. Paśnikowski. Dodaje: – Na zaproszenie Agencji Narodowej, zaprezentuję wykorzystanie szkolnego radia i podcastów do nauczania edukacji obywatelskiej na konferencji pt.: „Szkoła przyszłości: aktywne uczestnictwo-debata-wspólne działanie”, która odbędzie się w dniach 10-11 października w Olsztynie.

Jak zaznacza nauczyciel, dzięki projektowi uczniowie zaczęli zwracać większą uwagę na to, co dzieje się wokół nich, w mieście, w Polsce lub na świecie.

Niebawem zakończy się także projekt „Walking Together”, koncentrujący się na kształtowaniu postawy zrozumienia i tolerancji, przeciwdziałaniu rasizmowi i uprzedzeniom. Uczniowie mieli okazję odwiedzić swoich rówieśników w portugalskiej Constâncii, tureckim Stambule, greckim Volos i włoskim Cagliari na Sardynii. Dzięki udziałowi w warsztatach teatralnych, kulinarnych, tanecznych i zajęciach sportowych, poznali swoich rówieśników i ich kulturę, oraz szlifowali język angielski.

– W połowie lipca odbył się jeszcze wyjazd na Sardynię dla nauczycieli, gdzie podsumowaliśmy działania, a także szkoliliśmy się z wykorzystania sztucznej inteligencji do pracy z uczniami – wyjaśnia pan Marcin. – Będziemy też dalej rozwijać umiejętności cyfrowe, tworzyć nowe ebooki, aby kolejne roczniki uczniów potrafiły nie tylko uczyć się o prawach człowieka, ale również wykorzystywać wiedzę w praktyce i dzielić się nią z innymi.

Świdnicka placówka kończy działania 1. roku akredytacji Agencji Narodowej Erasmus+. Autorką programu, zawierającego zdiagnozowane potrzeby szkoły, była Marta Kubiak, nauczyciel wspomagający. Podczas tegorocznych wakacji nauczyciele wyjeżdżają na kursy i szkolenia, dotyczące, na przykład, edukacji włączającej, umiejętności cyfrowych oraz językowych.

Początek nowego roku szkolnego zapowiada się równie pracowicie. W ramach projektu „Birlikte STEAM yapiyoruz” świdniczanie wybiorą się do Estonii, by  rozmawiać na temat praktycznego nauczania przedmiotów przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. Partnerami działań są Turcja, Portugalia, Estonia i Rumunia.

W planach kolejne działania

„Piątka” złożyła już wnioski na projekt matematyczny oraz dotyczący sensorycznego ogrodu, który miałby powstać na szkolnym patio, z myślą o osobach z dysfunkcjami, a także na projekt o niewolnictwie i II wojnie światowej.

– Współautorem tego ostatniego jest zaprzyjaźniona szkoła z Les Abyme na Gwadelupie. Patronem merytorycznym będzie uniwersytet z Sewilli. Zajmiemy się badaniem różnych dzieł literackich, filmów, dzieł sztuki,  by z trochę innej strony spojrzeć na czarne okresy w dziejach ludzkości. Nie chcemy krytykować, tylko uświadomić młodym ludziom, że i takie  były, ale też pokazać, że zagrożenia niewolnictwem istnieją do dziś. Często słyszymy o tym, że ktoś  szukał pracy za granicą, a trafił do obozu pracy lub domu publicznego. Ważne jest, by zdawali sobie sprawę z zagrożeń, nie dali się omamić perspektywą łatwego zarobku czy kariery – tłumaczy M. Paśnikowski.

Szkoła ma też przyznany budżet na drugi rok akredytacji Narodowej Agencji na kolejne programy Eramsus+. Będą szkolenia dla nauczycieli, wyjazdy na obserwację pracy. Z programu skorzysta również młodzież.

Projekty dają efekty

Coraz więcej szkół ze Świdnika bierze udział w Erasmusie. „Trójka” realizuje projekt „Obudź się! Zdobądź tę moc. Wzmacnianie u uczniów motywacji, zaangażowania i umiejętności uczenia się”. W „Siódemce” trwa „Dwujęzyczność i nauczanie innowacyjne kluczem do przyszłości”.

– Cieszymy się, że dołączają do nas inne placówki. Żyjemy w XXI wieku, więc edukacja powinna wyjść z klasy, proponować nowe rozwiązania. Realizacja projektów przynosi efekty, zarówno dla szkół, jak i uczniów oraz nauczycieli. Dzieci rozwijają umiejętności językowe, ale też stają się bardziej elokwentne, otwarte, chętne do podejmowania działań. Poszerzają swoje zainteresowania, nawiązują nowe znajomości, zdobywają różne doświadczenia. Dla pedagogów to również okazja do rozwijania kompetencji językowych i cyfrowych – podkreśla Marcin Paśnikowski.

aw, fot. SP nr 5

 

 

Artykuł przeczytano 1305 razy

Last modified: 20 lipca, 2023

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »
Przejdź do treści