wtorek, 25 stycznia 2022r.

Port nie traci nadziei

Autor: |

Branża lotnicza, szczególnie w segmencie pasażerskim wciąż boryka się ze skutkami pandemii koronawirusa. Są one tym bardziej odczuwalne, że o ile pierwsze miesiące roku 2020 były jeszcze okresem względnie normalnego jej funkcjonowania, w roku ubiegłym sanitarne obostrzenia i zmniejszony ruch objęły całe 12 miesięcy. Kłopoty nie ominęły Portu Lotniczego Lublin, z którego skorzystało w 2021 roku 108 117 pasażerów. Wykonano 2964 operacje lotnicze.

Administracyjne zakazy wykonywania lotów, zamykanie granic i inne restrykcje sanitarne wpłynęły na drastyczne zmniejszenie popytu na podróże lotnicze czego efektem stały się cięcia w siatkach połączeń i bardzo ostrożne ich przywracanie, właściwie dopiero od czerwca 2021r.

– To był kolejny, drugi już, bardzo trudny rok w działalności naszego lotniska. Regularny ruch lotniczy został wyraźnie ograniczony w efekcie wprowadzanych restrykcji. Zmieniły się też preferencje pasażerów, którzy nie rezerwują lotów z wyprzedzeniem, tylko robią to niemal z dnia na dzień, w zależności od sytuacji epidemiologicznej. Dlatego cały czas staramy się szukać nowych możliwości rozwoju lotniska, optymalizować jego koszty i poszukiwać dochodów – mówi Andrzej Hawryluk, prezes Portu Lotniczego Lublin.

W efekcie starań zarządu portu, jaśniejszymi punktami tego generalnie dość ponurego krajobrazu było wznowienie, po 6 latach przerwy, całorocznego połączenia do Gdańska, a także wakacyjne loty sezonowe nad Morze Czarne i Adriatyk. Lubelskie lotnisko uruchomiło również usługę cargo i znalazło partnera do budowy hangarów do obsługi samolotów biznesowych. usługa cargo została w pełni uruchomiona w marcu 2021r. Od tamtej pory na lubelskim lotnisku przeprowadzono już ponad 50 operacji tego typu.

Lotnisko oferuje kompleksową obsługę ładunków lotniczych, zarówno w samolotach pasażerskich jak i towarowych. Przesyłka przechodzi przez kontrolę bezpieczeństwa i zostaje załadowana do samolotu. Natomiast po przylocie do Lublina, ładunek jest sprawdzony, przygotowany do odbioru i oczekuje na przekazanie klientowi. Kluczowym elementem obsługi towarów jest formuła Road Feeder Service, czyli transport towaru lotniczego ciężarówkami do samolotu na innym lotnisku. Spółka pracuje też nad projektem budowy nowoczesnego terminalu cargo z dedykowanymi pomieszczeniami do obsługi towarów specjalnych.

Kolejnym kierunkiem działań jest rozwój sektora General Aviation, czyli obsługi prywatnych samolotów. Na lubelskim lotnisku powstaną niebawem hangary do parkowania i obsługi technicznej małych samolotów biznesowych. Port Lotniczy Lublin podpisał w tej sprawie umowę z konsorcjum firm Navcom Systems oraz ELKABEL Nieruchomości Szczygielski. Do zagospodarowania przeznaczono obszar ok. 50000 mkw, na którym można będzie usytuować jeden większy lub kilka mniejszych hangarów. To kolejny element budowy niezależnych filarów przychodów PLL, różnicujących dotychczasowe kanały, bazujące na obsłudze pasażerów. Aktywność w segmencie cargo i lotów biznesowych, widoczna jest już w liczbie operacji lotniczych. W roku 2021 było ich 2964, o 769 więcej niż rok wcześniej.

– To potwierdza, że nasza nowa oferta jest potrzebna dla lubelskiego biznesu. Przedsiębiorcy mogą teraz szybko i wygodnie wysyłać swoje wyroby do dowolnego miejsca na świecie, a także importować produkty wykorzystując nasze lotnisko. Jest to szansa dla wszystkich, oczywiście również dla lotniska, które dzięki temu zyskało ważne źródło nowych przychodów – podkreśla prezes lubelskiego lotniska.

Artykuł przeczytano 170 razy

Last modified: 12 stycznia, 2022

Registration

Zapomniałeś hasło?