piątek, 19 kwietnia 2024r.

Pociągiem do Bogdanki?

Autor: |

Plany są ambitne. Chodzi o budowę nowej linii łączącej kopalnię z Lublinem. Jej trasa ma przebiegać przez Świdnik. W ubiegłym tygodniu władze województwa podpisały umowę na przygotowanie dokumentacji przedsięwzięcia. Na sfinansowanie budowy potrzebują od 800 mln do 1,1 mld zł.

Powstanie linii Bogdanka – Lublin to jedno z pięciu dużych przedsięwzięć kolejowych, za które odpowiada Urząd Marszałkowski. W czwartek zarząd województwa podpisał umowy na przygotowanie dokumentacji projektowej trzech z nich. Wśród nich są, między innymi połączenie kolejowe Chełm Włodawa oraz Zamość – Rejowiec. Trzecie przedsięwzięcie obejmuje budowę linii kolejowej łączącej kopalnię w Bogdance z Lublinem. Trasa miałaby przebiegać przez Świdnik.

– Wydaje się, że pięć przedsięwzięć to mało, ale są to zadania, które będą kosztowały bardzo dużo  – mówił Jarosław Stawiarski, marszałek województwa.

Urzędnicy chcą starać się o dofinansowanie swoich planów z programu Kolej Plus. Problem jednak w tym, że budżet całego rządowego programu opiewa na 6,5 mld zł. Natomiast plany władz Urzędu Marszałkowskiego wyceniono na około 3 mld zł.

– Region lubelski przez kilkadziesiąt lat był bardzo zaniedbany jeśli chodzi o transport kolejowy. Chcemy go rozwijać i inwestować w nową infrastrukturę. Jesteśmy przekonani, że do 2030 roku zrealizujemy nasze kluczowe zamierzenia – tłumaczył Michał Mulawa, wicemarszałek województwa. – To są kwoty miliardowe, nie oszukujemy się, że łatwo będzie je zdobyć, ale mamy nadzieję, że dzięki pomocy parlamentarzystów i polskiego rządu uda się nam pokryć region lubelski wygodną siecią połączeń kolejowych.

Samo przygotowanie projektów wyceniono na 2,6 mln zł.

– Mamy do czynienia z ponad 150 km linii kolejowych, w tym 30 km to nowe odcinki. Zadanie wymaga wielu etapów, które muszą ze sobą współgrać w czasie. Mam nadzieję, że przygotowana dokumentacja pomoże skutecznie aplikować o środki unijne – mówił Tomasz Skowroński, prezes firmy Databout, która zajmie się projektowaniem przedsięwzięć.

W przypadku trasy z Lublina do Bogdanki rozważa się dwie opcje. Jedna zakłada połączenie nowego fragmentu torów z istniejącymi w rejonie portu lotniczego. Druga przewiduje włączenie linii do obecnej, na wysokości Dominowa. Przygotowana dokumentacja ma wskazać bardziej korzystny wariant. Powstanie połączenie stolicy województwa z kopalnią będzie kosztować od 800 mln zł do 1,1 mld zł. Budowa obejmuje około 20 – kilometrowy odcinek torów.

Artykuł przeczytano 1130 razy

Last modified: 23 kwietnia, 2021

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »
Skip to content