czwartek, 10 października 2024r.

“Piątka” za 120 tys. euro

Autor: |

Szkoła Podstawowa nr 5 przystąpiła do realizacji nowych, 2-letnich projektów programu Erasmus. Dwa z nich dotyczą wymiany młodzieży, dwa kolejne związane są z wprowadzeniem innowacji. Dzięki nim uczniowie oraz nauczyciele zdobędą ciekawe doświadczenia i rozwiną swoje umiejętności, zaś placówka wzbogaci się o pomoce naukowe. Łączna kwota dofinansowania to ponad 121 tys. euro.

– Przed nami bardzo dużo zajęć, nauki i wyjazdów. Do współpracy zapraszamy pozostałe placówki z naszego miasta i regionu, które jako partnerzy mogłyby, na przykład, testować opracowywane przez nas materiały projektowe. Na pewno zorganizujemy też kilka konferencji. Na razie zachęcam do udziału w listopadowym Świdnickim Forum Nauczycieli z Pasją, organizowanym wspólnie z Urzędem Miasta – mówi Marcin Paśnikowski, nauczyciel języka angielskiego i informatyki w SP nr 5, autor i koordynator części projektów.

Nauczanie dziedzictwa kulturowego
W projekcie „Teaching Cultural Heritage with Digital Technologies” (Nauczanie dziedzictwa kulturowego z wykorzystaniem technologii cyfrowej) wezmą udział szkoły z Chorwacji, Szwecji, Hiszpanii i Portugalii. Ruszy 1 października. Jego koordynatorem w „Piątce” jest Aneta Seremak, nauczycielka matematyki, współpracująca z Marcinem Paśnikowskim.
– Zgodnie z tytułem projektu, stawiamy głównie na nowe technologie. Na przykład w naszym mieście chcielibyśmy nieco ożywić murale, które przedstawiają ważne postacie i wydarzenia z życia Świdnika. Można przy nich umieścić tabliczki ze specjalnym kodem do skanowania. Aplikacja w telefonie umożliwiłaby odsłuchanie historii zaprezentowanej na muralu, oczywiście w różnych językach – wyjaśnia M. Paśnikowski.
Planowane są także wymiany młodzieży i spotkania w krajach partnerskich. Na początku przyszłego miesiąca kilku nauczycieli i uczniów z SP nr 5 poleci do Chorwacji, gdzie rozpoczną realizację zadań. Na zaplanowane działania świdnicka szkoła otrzymała 26 tys. euro dofinansowania.

Dumni z Europy
Do projektu „Fiersd’êtreeuropéens” (Dumni z Europy), oprócz świdnickiej, przystąpiły placówki z Włoch, Portugalii, Hiszpanii, Niemiec i Francji. W listopadzie jego koordynatorzy z SP nr 5 – Marcin Paśnikowski, Aneta Seremak i Beata Adasik, nauczycielka języków hiszpańskiego i angielskiego oraz biologii, wezmą udział w szkoleniu we Francji. Zostanie tam również ustalony szczegółowy harmonogram działań.
– Wiemy, że nasi partnerzy przylecą do Świdnika w grudniu 2020 roku – mówi pan Marcin. – Tę część projektu zatytułowaliśmy „Niezapomniane historie”. Chcemy nawiązać współpracę z lubelskim Teatrem NN, pokazać naszym gościom muzeum na Majdanku, opowiedzieć o tragicznych losach ofiar II wojny światowej, ale też o przedwojennym Lublinie, który stanowił prawdziwy tygiel kulturowy.
Dofinansowanie na 2-letni projekt wynosi ponad 32 tys. euro. Świdnicka szkoła wyda je na wyjazdy, szkolenia, zakup materiałów i sprzętu.

Pierwsza pomoc
„First Aid Improve Survival” (Pierwsza Pomoc Pomaga Przeżyć) to kolejny projekt, nad którym pracować będą: szkoła ze Świdnika z koordynatorem Marcinem Paśnikowskim, Uniwersytet z Genui, a także organizacje związane z edukacją z Włoch, Litwy i Rumunii. Jego realizację rozpoczną 1 listopada, konferencją we Florencji. Partnerzy opracują materiały związane z nauczaniem pierwszej pomocy, w formie papierowej i on-line. Odbędą się także szkolenia dla nauczycieli. Świdnicka placówka otrzymała na ten cel prawie 29 tys. euro.

Zintegrowane nauczanie
Głównym koordynatorem czwartego projektu „CLIL for STEAM” (Zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe w przedmiotach ścisłych i artystycznych) jest Szkoła Podstawowa nr 5. Jego wartość to 260 tys. euro, z czego na swoją część świdnicka placówka otrzyma ponad 34 tys. euro. Do współpracy zgłosiła się Politechnika Limerick z Irlandii, a także szkoły i instytucje edukacyjne z Litwy, Rumunii i Włoch.
– To najbliższy mi projekt – podkreśla M. Paśnikowski, jego pomysłodawca i koordynator. – Obejmie nauczanie w obcych językach przedmiotów przyrodniczych, technicznych, artystycznych i matematyki. Stworzymy pakiet bezpłatnych materiałów dla nauczycieli w całej Europie. Niektóre kraje wprowadziły nawet obowiązek dwujęzycznego nauczania wszystkich przedmiotów. W Polsce w tej kwestii panuje dowolność.

Pracowite wakacje
„Piątka” zakończyła realizację programu PO WER „Speak, Hablar, Sprechen – rozwijamy kompetencje językowe, metodyczne, komputerowe i międzykulturowe”. Ostatnimi działaniami były wakacyjne szkolenia dla nauczycieli.
Aneta Seremak i Monika Kabza, nauczycielka języka angielskiego, w Oslo uczyły się, w jaki sposób korzystać z zasobów Internetu, jak przygotowywać materiały interaktywne i włączać je do nauczania różnych przedmiotów. Anglistka Magdalena Wnuczek i Małgorzata Staniak, nauczyciel wspomagający, odwiedziły Edynburg, by zgłębiać zagadnienie kulturowo-językowe. Marcin Paśnikowski i Beata Adasik byli w Sewilli, gdzie poznawali zasady tzw. grywalizacji, czyli wykorzystania gier w procesie dydaktycznym. Uczyli się także, jak stosować robotykę na zajęciach szkolnych. M. Paśnikowski odwiedził również Malagę, gdzie uczestniczył w szkoleniu metodycznym i kursie języka hiszpańskiego. Na Maltę poleciały Magdalena Wnuczek i Marta Kubiak, nauczyciel wspomagający. Wzięły tam udział w kursie rozwijania kreatywności i motywacji w uczniach, połączonym z rozwijaniem kompetencji językowych.
aw, fot. SP nr 5

 

 

Artykuł przeczytano 2736 razy

Last modified: 19 września, 2019

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »
Skip to content