środa, 25 listopada 2020r.

Okiełznać reklamowy chaos

Autor: |

Reklam jest w mieście zbyt wiele, są za duże, rozpraszają przy prowadzeniu samochodu, a i tak większość osób nie zwraca na nie uwagi. Tak wynika z ankiet przeprowadzonych wśród mieszkańców Świdnika. Dodatkowo, uczestnicy badania, chcą również, żeby sprawa szyldów i reklam została jak najszybciej uregulowana prawnie. Wnioski z ankiet otwierają drogę do dalszych prac nad wprowadzeniem w naszym mieście uchwały krajobrazowej.

 Już kilka miesięcy temu przedstawiciele ratusza zapowiedzieli rozpoczęcie prac nad wprowadzeniem uchwały krajobrazowej. Dokument miałby porządkować miejską przestrzeń, a także ustalać zasady umieszczania w niej reklam czy szyldów. Podobne przepisy zaczęły wprowadzać początkowo duże miasta, później zaczęły po nie sięgać mniejsze. Przedstawiciele ratusza uzależniali wprowadzenie ich od konsultacji z mieszkańcami i przedsiębiorcami.

W poznaniu opinii świdniczan miała pomóc specjalna ankieta przygotowana przez firmę Heksagon Research. Chętni mogli ją wypełniać online. Na skorzystanie z takiej możliwości zdecydowały się 654 osoby. Wśród nich 57 to przedsiębiorcy. Większość z uczestników badania uznała, że reklamy nie są, lub raczej nie są, potrzebne w mieście (70 proc.). Zdaniem około 80 proc. respondentów, bilbordy nie są naturalnym elementem miejskiego krajobrazu.

Obecne reklamy nie podobają się aż 90 proc. mieszkańców i 80 proc. przedsiębiorców. Większość uznała dodatkowo, że psują estetykę miasta. Respondenci stwierdzili też, że reklam jest za dużo (blisko 90 proc. pytanych). Ogromna większość uznała także, że są zbyt duże i przeszkadzają podczas jazdy samochodem. 90 proc. uczestników badania uważa, że bilbordy wzdłuż głównych miejskich ulic powinny być uporządkowane. Prawie 90 proc. osób chce również, żeby kwestia reklam i szyldów została uregulowana prawnie.

Odpowiadający na pytania mieli również możliwość wskazania miejsc, gdzie w przestrzeni miejskiej znajdują się pozytywne i negatywne przykłady reklam oraz elementów małej architektury.

„Według badanych terenem, który wymaga największej ochrony krajobrazowej jest centrum miasta, a zwłaszcza plac Konstytucji 3-go Maja. Z analizy przestrzennej wynika, iż to w centrum znajduje się największe skupienie zarówno dobrych, jak i złych przykładów reklam oraz małej architektury. Należy jednak wspomnieć, iż liczba wskazań negatywnych jest większa niż pozytywnych” – można przeczytać we wnioskach z ankiety.

– Teraz przed nami ponowne konsultacje z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Zakończymy je 19 listopada – mówi Marcin Dmowski, zastępca burmistrza. – Na 30 listopada planujemy również spotkanie online ze świdniczanami. Do połowy grudnia chcemy zakończyć ten etap prac i zgromadzić potrzebne informacje oraz materiały do przygotowania uchwały.

Projekt dokumentu ma powstać w przyszłym roku i wówczas zostanie wprowadzony na sesję Rady Miasta.

Artykuł przeczytano 168 razy

Last modified: 13 listopada, 2020

Registration

Zapomniałeś hasło?