W „Siódemce” trwają intensywne przygotowania do Wirtualnego Finału Ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Odyseja umysłu”. Trzy drużyny pracują nad spektaklami, w których pokażą swoją kreatywność, a także umiejętność rozwiązywania problemów i porozumienia w grupie. Nad ich pracą czuwają trenerki Monika Śniegocka i Agnieszka Widzińska.
– Ze względu na pandemię, wszystkie drużyny, które zgłosiły się do projektu, zostały automatycznie zakwalifikowane do finału. Na razie organizatorzy zakładają, że odbędzie się on wirtualnie. Naszym zadaniem jest więc nie tylko przygotowanie rozwiązania wybranego problemu, ale także nagranie wideoprezentacji. Mamy na to czas do 9 kwietnia. Wyniki poznamy 8 maja. Laureaci wezmą udział w Finałach Światowych – wyjaśnia Monika Śniegocka, nauczycielka fizyki i języka angielskiego w SP nr 7.
Rzeczywistość wirtualna
Uczniowie klas 5b i 4b: Julia Karaś, Aleksander Maruta, Natalia Staszewska, Michał Szabat, Mikołaj Żebrowski i Lena Olejnik, których opiekunką jest pani Monika, mierzą się z „Rzeczywistością wirtualną”. Ich zadanie to zaprezentowanie przedstawienia o perypetiach kogoś, kto ze świata realnego trafi do wirtualnego i będzie stopniowo odkrywać panujące tam zasady. Mają już prawie cały scenariusz, pomysły na scenografię i kostiumy. Wcielą się w role: Raperów, Pani Puzzle, Czarownicy, Lamorożca i Ponurej Kreatury.
– Na początku nie mieliśmy zbyt wielu pomysłów. Rozkręciliśmy się jednak, kiedy Mikołaj oznajmił, że będzie Raperem. Potem każdy wymyślał swoją rolę. Teraz musimy jedynie dopracować całość – mówią Julia i Michał.
– Problem „Rzeczywistość wirtualna” wydał nam się najciekawszy – dodają Natalia i Aleksander. – Trochę wiąże się z obecnymi czasami, bo przecież wiele chwil spędzamy przed komputerem. Tym bardziej cieszymy się, że co jakiś czas możemy spotkać się w szkole i tutaj pracować nad spektaklem.
Drugi zespół, który zajął się tym samym problemem, tworzy młodzież z klasy 8b: Marysia Kramarz, Mikołaj Kamiński, Wiktor Juszczak, Matylda Bukowska, Natalia Przybysz, Klaudia Komnacka i Mateusz Łagoźny. Pracują pod opieką Agnieszki Widzińskiej, nauczycielki matematyki i chemii w SP nr 7.
– Kończymy już ustalać szczegóły fabuły i zaczynamy prace nad dialogami oraz scenografią. Zaprojektowaliśmy urządzenia, których działanie musimy przetestować. Podzieliliśmy się rolami i każdy myśli nad kostiumem dla siebie. Biorąc pod uwagę tegoroczne utrudnienia, wydaje nam się, że idzie nam całkiem dobrze – mówi Natalia.
Uczniowie przyznają, że największym problemem są ograniczone możliwości spotkania, a także niedogodności w pracy nad przygotowaniem scenografii. Nie poddają się jednak i wytrwale dążą do celu.
– Pierwszy raz wzięłam udział w zajęciach 2 lata temu. Spodobała mi się koncepcja „Odysei umysłu”, energia ludzi pracujących przy niej i możliwość przetestowania swoich umiejętności w niecodzienny sposób – dodaje Natalia.
Na razie zespół spotyka się online, planuje jednak kilka zajęć w szkole, w lutym i marcu, by wspólnie dopracowywać szczegóły oraz ćwiczyć swój występ.
– Jestem dumna z mojej drużyny. Uczniowie są bardzo kreatywni i wspierają się nawzajem, dążąc do wspólnego celu. Ze zdumieniem obserwuję, jak z zajęć na zajęcia rozwijają umiejętność pracy w grupie, nawet w tak niełatwych warunkach, jakie teraz mamy – chwali ósmoklasistów Agnieszka Widzińska.
Witajcie w naszej bajce
Trzecia drużyna to uczniowie klas 8a, 8b i 8d: Dominik Garbacz, Maria Soboń, Cezary Gołaszewski, Marta Lorek, Antonina Filipek, Maksymilian Sawicki i Michał Sowa. Ich trenerką jest pani Monika. Wybrali problem „Witajcie w naszej bajce”. Pracują nad spektaklem, w którym jedna osoba w niezwykły sposób trafi do fascynującej krainy baśni. Wcielą się w role: Nieprzeciętnego Przewodnika, Jasia i Małgosi, Lwa, Młodej Osóbki, Sklepikarza i Narratora.
– Mamy opracowaną fabułę i scenariusz, wystarczy doszlifować szczegóły – opowiada Dominik. – Zaczynamy pracę nad dekoracjami i scenografią. Musieliśmy przeczytać bajki w języku angielskim i wybrać z nich postaci i przedmioty. Wykorzystaliśmy niemiecki utwór „Hansel end Gretel” oraz somalijską opowieść „Lew o czerwonych oczach”. Wydały nam się najbardziej ciekawe i odpowiadały konceptowi puenty spektaklu.
Uczniowie dodają, że najtrudniejsze jest wymyślenie elementu z bajki, który zawierałby w sobie sodę oczyszczoną, bo taki jest jeden z wymogów. Cieszą się, że od niedawna mają spotkania w szkole, bo dzięki temu łatwiej jest rozwiązywać problematyczne kwestie, związane z przedstawieniem.
Piątkowym działaniom ósmoklasistów z ciekawością przyglądały się władze „Siódemki”: dyrektor Piotr Bogusz oraz wicedyrektorzy Ewa Łagożna i Hubert Wiktorowicz.
– Cieszymy się z ubiegłorocznej regionalnej wygranej naszych drużyn, chociaż ze względu na pandemię nie mogły wziąć udziału w wielkim finale. Mamy nadzieję, że w tym roku uczniowie również osiągną sukces. Tak naprawdę nie chodzi jednak o wygraną w konkursie, ale o doskonalenie umiejętności młodych i kreatywnych osób – podkreśla Piotr Bogusz.
aw
Artykuł przeczytano 2505 razy
Last modified: 28 stycznia, 2021