Branża transportowa w całej Unii Europejskiej podlega obecnie normowaniu przez tzw. pakiet mobilności – zestaw przepisów dla firm transportowych, z których niektóre już obowiązują, inne wejdą w życie w najbliższym czasie. Rok 2022 jest pod tym względem przełomowy – firmy transportowe w krajach członkowskich muszą przyswoić i wdrożyć zalecenia pakietu mobilności.
Co czeka firmy transportowe?
Wspólny rynek dla produktów i usług w UE służy dobrze wszystkim krajom stowarzyszonym w Unii. Dostęp do niego jest w interesie każdego państwa. Dotyczy to także transportu. Ta gałąź gospodarki na kontynencie przeżywa właśnie duże przesilenie z powodu wprowadzenia na poziomie całej Wspólnoty pakietu mobilności. Dokonamy tu skróconego przeglądu najistotniejszych ustaleń, które każdy przewoźnik musi znać. Przeczytaj o pakiecie mobilności na ocrk.pl.
Otóż pakiet mobilności – ta jego część, z którą mamy do czynienia od 2022 roku – wprowadza zmiany w takich aspektach usług transportowych jak: regulacje dotyczące rozliczenia czasu pracy kierowców, korzystanie z tachografów, wyznacza nowe zasady dla kierowców delegowanych oraz określa nowe warunki uczestnictwa w europejskim rynku działalności transportowej. To zarys ogólny. Skonkretyzujmy sprawy bardziej.
Pakiet mobilności, czyli idzie nowe
Być może najważniejszym i najdalej idącym krokiem jest postanowienie, aby kierowcy otrzymywali co najmniej minimalne wynagrodzenie zgodne z wynagrodzeniem obowiązującym w kraju, w którym wykonują usługi transportowe. Nie musimy dodawać, że wysokość tych stawek różni się w poszczególnych krajach UE. Wyjątkami od tej zasady są tylko kursy tranzytowe oraz przejazdy bilateralne. Takie formy wykonywania usług transportowych jak zwykły kabotaż i cross-trade – są objęte nowymi przepisami.
Unaoczniają to proste przykłady. Jeżeli polski przewoźnik wykonuje przewóz z Francji do Hiszpanii, to wynagrodzenie minimalne dla kierowcy będzie równe stawkom ustalonym w krajach, na których drogach się porusza. Podobnie w przypadku przewozów kabotażowych na terenie jednego kraju członkowskiego: polski kierowca nie opuszczając np. terytorium Belgii, będzie musiał otrzymać wynagrodzenie, jakie jest przewidziane dla tego kraju.
/REKLAMA/
Artykuł przeczytano 1322 razy
Last modified: 25 listopada, 2021