piątek, 26 lutego 2021r.

Nowa szansa dla lotniska

Autor: |

Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał Portowi Lotniczemu Lublin pozwolenie na świadczenie usług w obszarze lotów towarowych. Uruchomiony został już magazyn cargo, ale jeszcze w tym roku spółka chciałaby otworzyć nowoczesny terminal dedykowany transportowi towarów. Nowy rodzaj działalności jest szansą dla Portu Lotniczego Lublin na pozyskanie nowych źródeł przychodu w trudnym dla branży okresie pandemii.

Do końca bieżącego roku powstanie nowoczesny terminal cargo o powierzchni minimum 2000 mkw. z pomieszczeniami do obsługi ładunków specjalnych. Port dysponuje jeszcze około 400 hektarami powierzchni, która może być wykorzystana do budowania magazynów i składów. Władze spółki prowadzą obecnie intensywne rozmowy z operatorami, którzy chcieliby drogą lotniczą przewozić towary do Lublina.

– To część mojego planu, z którym przyszedłem do pracy w porcie. Jestem zdania, że cargo w naszym regionie ma przed sobą dużą przyszłość. Chociażby z tego powodu, że po naszej stronie Wisły nie ma lotnisk świadczących takie usługi. Ich uruchomienie pozwoli uzyskać źródło przychodów niezależne od obsługi pasażerów. Pandemia pokazała, że brak ruchu osobowego paraliżuje całkowicie lotniska, pozbawiając je przychodów, natomiast rosnącą aktywność można było zaobserwować w dziedzinie transportu towarów – mówi Andrzej Hawryluk, prezes Portu Lotniczego Lublin.

Lotnisko posiada szereg atutów, które sprzyjają uruchomieniu usługi cargo. Port Lotniczy Lublin ma status lotniska międzynarodowego, dostępnego przez 24 godziny na dobę. Wyposażony jest w urządzenia nawigacyjne ILS kategorii 2, umożliwiające wykonywanie operacji lotniczych w trudnych warunkach pogodowych. Port może obsługiwać samoloty do kodu D, a więc wielkości Boeinga 767 czy Airbusa A310. Ponadto lotnisko jest świetnie skomunikowane z siecią dróg międzynarodowych, ekspresowych oraz z koleją. Zaletą jest również lokalizacja Portu Lotniczego Lublin przy wschodniej granicy Unii Europejskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie najważniejszych przejść granicznych i terminali przeładunkowych do Białorusi, Rosji i Ukrainy. Państwa te mają ubogą infrastrukturę logistyczną, więc przy popycie na cargo, uruchomienie tego typu usługi daje szansę na komercyjny sukces.

– Polski rynek lotniczy usług cargo dynamicznie się rozwija, chcemy w nim uczestniczyć. Oferta województwa lubelskiego w międzynarodowej wymianie handlowej to głównie branże: rolno-spożywcza, maszynowa, motoryzacyjna i lotnicza oraz drzewno-meblarska. Z punktu widzenia szeroko pojętego transportu lotniczego są to sektory bardzo interesujące z uwagi na właściwości ładunków, począwszy od łatwo psujących się po towary wartościowe lub wymagające szybkiego dostarczenia do odbiorcy – mówi Marek Pierściński, dyrektor handlowy Portu Lotniczego Lublin. 

jmr

Artykuł przeczytano 174 razy

Last modified: 30 stycznia, 2021

Registration

Zapomniałeś hasło?