piątek, 29 marca 2024r.

Nauka z Eko Ludkiem

Autor: |

Dbanie o środowisko naturalne jest bardzo ważną sprawą i należy uświadamiać to również najmłodszym. Grupy Montessori 2 i 3 z Przedszkola nr 4, pod opieką Joanny Łuczko i Anny Skrzetuskiej, przystąpiły więc do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Eko Ludek”, by poprzez zabawę uczyć się o ekologii. Będą to robić przez cały rok szkolny.

– Chcemy zwrócić uwagi na obowiązek dbania o środowisko w jakim żyjemy. Kształtowanie właściwej postawy należy rozpocząć od najmłodszych lat, bowiem świadomość człowieka kształtuje się przez całe życie, jednak jej podstawy każdy zdobywa w dzieciństwie i młodości, kiedy jest wrażliwy na wszystko co go otacza – wyjaśniają wychowawczynie przedszkolaków.

W ramach projektu dzieci wykonują comiesięczne zadania. We wrześniu zbierały dary jesieni, na przykład żołędzie, kasztany, szyszki i kolorowe liście, by w swoich salach przygotować jesienne kąciki „Eko Ludka”. Podczas zajęć październikowych zapoznały się z warstwami lasu, budową drzew oraz wspólnie stworzyły kodeks prawidłowych zachowań w lesie. Tematem listopadowych spotkań była podróż po Polsce. Panie przybliżyły maluchom informacje o jej krainach geograficznych i zabytkach. Przedszkolaki poznały też budowę lądów i wód oraz polskie legendy. Ostatnie zadanie w tym roku będzie dotyczyło chronionych gatunków roślin w naszym regionie oraz kraju.

– Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w takich zajęciach, są bardzo zainteresowane tematyką przyrody i ekologii – mówi Joanna Łuczko. – Mają wiele spostrzeżeń, na które my, dorośli, patrzymy w zupełnie inny sposób. Zachwyca je szum wiatru i mały robaczek. Zwracają uwagę na zaśmiecony trawnik lub na wydobywający się dym z kominów. Wykazują więc zainteresowanie i troskę o ochronę środowiska.

Jak podkreślają koordynatorki świdnickiej odsłony akcji, edukacja ekologiczna powinna nie tylko dostarczać rzetelnej wiedzy, przemawiać do naszej wyobraźni, rozbudzać w nas z jednej strony sumienie ekologiczne, z drugiej zaś wrażliwość na piękno i bogactwo natury, ale też kształtować chęć działania na rzecz środowiska oraz poczucie odpowiedzialności za wszelkie zachodzące w nim zmiany, których sprawcą jest człowiek. Warto wyrabiać w najmłodszych odpowiednie nawyki, na przykład zbieranie surowców wtórnych czy utrzymanie ładu i porządku w najbliższym otoczeniu.

– Mamy nadzieję, że dzięki udziałowi w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Eko Ludek” zadanie to będzie prostsze i zapadnie naszym podopiecznym w pamięć – dodaje Anna Skrzetuska.

aw, fot. P nr 4

 

 

Artykuł przeczytano 1202 razy

Last modified: 26 listopada, 2020

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »