W ramach innowacji pedagogicznej wspierającej rozwój czytelnictwa wśród najmłodszych, uczniowie klasy 1d Szkoły Podstawowej nr 5 wzięli udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”, autorstwa Honoraty Szaneckiej. Przez kilka miesięcy sumiennie czytali i omawiali wybrane książki oraz realizowali zadania z nimi związane. Po wykonaniu kolejnych zadań, w nagrodę otrzymywali certyfikaty ukończenia poszczególnych modułów, a na podsumowanie projektu dostaną pamiątkowe dyplomy oraz niespodzianki za wytrwałość i ogromne zaangażowanie.
– Celem projektu, który trwał od 1 października 2019 roku do 30 kwietnia tego roku, było rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej, rozwijanie ich aktywności czytelniczej, doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania, a także integracja klasowa. Dzieci otrzymały specjalne Lekturniki, w których opisywały i ilustrowały lektury – wyjaśnia Mariola Piętal, wychowawczyni pierwszaków.
Projekt składał się z 3 modułów. W ich ramach klasa 1d, która liczy 24 uczniów, omówiła: „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)” Justyny Bednarek (moduł Fikuśne lekturki spod chmurki), „Cukierku, ty łobuzie” Waldemara Cichonia (moduł Zwierzęce lekturki spod chmurki) oraz „Detektyw Pozytywka” Grzegorza Kasdepke (moduł Polskie lekturki spod chmurki).
– Realizacja poszczególnych zadań, a musieliśmy wybrać cztery z każdego modułu, wzbudzała u dzieci wiele emocji i radości – mówi M. Piętal. – Na lekcjach poznawaliśmy kolejne przygody bohaterów, lepiliśmy plastelinowych Czytusiów, wykonywaliśmy zakładki nawiązujące do przeczytanych książek i systematycznie pracowaliśmy z Lekturnikiem. Odwiedziliśmy Filię nr 4 Miejsko-Powiatowej Biblioteki Publicznej, gdzie uczestniczyliśmy w spotkaniach, między innymi z okazji Światowego Dnia Kota. Mieliśmy także zajęcia z dogoterapii, które poprowadziła pani Marta Kubiak z psem Fulą. Zorganizowaliśmy również zbiórkę karmy dla zwierząt i przekazaliśmy do schroniska w Krzesimowie. Byliśmy też współorganizatorem Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania w naszej szkole.
Najciekawsze okazały się jednak działania z modułu 3. Stanowiły ogromne wyzwanie, ponieważ „Detektywa Pozytywkę” uczniowie omawiali zdalnie, a polecenia musieli wykonać w domu, wykazując się pomysłowością i sprytem, ale też talentem …dekoratorskim. Ich zadaniami było zdobycie odcisków palców jednego z członków rodziny, rozwiązanie szeregu zagadek kryminalnych, zorganizowanie rozgrywki w szachy detektywa Pozytywki, samodzielne rozwiązywanie wymyślonych zadań, na przykład „Gdzie jest panda? – poszukiwanie zaginionej maskotki” oraz urządzenie profesjonalnego biura detektywistycznego.
– Pomysłowość i kreatywność dzieci była zaskakująca. Nie spodziewałam się takiego efektu. W naszą zabawę zaangażowali się również rodzice i rodzeństwo. Jestem niezwykle dumna i bardzo zadowolona z ich pracy. Jednocześnie pragnę wszystkim serdecznie podziękować za trud i wysiłek włożony w realizację wszystkich zadań projektu – dodaje wychowawczyni kl. 1d.
Projekt realizują również dzieci z klasy 3 c, pod okiem wychowawczyni Jolanty Czerwonogrodzkiej. O ich działaniach napiszemy niebawem.
aw, fot. SP nr 5
Artykuł przeczytano 2754 razy
Last modified: 20 maja, 2020