czwartek, 29 października 2020r.

Koło ratunkowe dla lotnisk

Autor: |

Po czterech miesiącach starań. Komisja Europejska zgodziła się na pomoc rządu polskim lotniskom. 14 portów otrzyma łącznie 142 mln zł. Spółki lotniskowe będą mogły w końcu złapać oddech.

Intencję objęcia naszego lotniska pomocą rządową ogłosił 22 maja Artur Soboń, wiceminister aktywów państwowych. – Pomoc dostanie 14 lotnisk, które są utrzymywane w gotowości do świadczenia operacji lotniczych w czasie epidemii. Po oszacowaniu kosztów, będziemy znali dokładną kwotę, jaką otrzyma Port Lotniczy Lublin. Chciałbym więc zdementować spekulacje, że wśród lotnisk, które dostaną rządowe wsparcie, nie będzie lubelskiego. Traktujemy go, jako niezwykle ważny element infrastruktury lotniczej państwa i polityki rozwoju, jaką rząd realizuje wobec regionów – zapewniał wiceminister podczas konferencji w terminalu portu.

Pieniądze nie zostały jednak przekazane, gdyż warunki, na jakich miała być udzielona pomoc, były niezgodne z unijnymi wytycznymi. Komisja Europejska nie zgodziła się na udzielenie wsparcia, które wykraczałoby poza określony przez nią przedział czasowy, czyli marzec-czerwiec, kiedy obowiązywał w Europie całkowity zakaz lotów. Władze polskich lotnisk nie dostaną zatem rekompensaty, jak chciał polski rząd, za utrzymanie portów w gotowości operacyjnej za miesiące, gdy loty były wznowione, ale ograniczone. Identycznie jak Polskę, komisja potraktowała też inne kraje. Kwota dofinansowania, jakie otrzyma lotnisko, nie jest jeszcze znana. Określi ją rozporządzenie Rady Ministrów.

Zawał w powietrzu

Pandemia koronawirusa i spowodowane nią przerwanie operacji lotniczych sprawiły, że wszystkie polskie porty stanęły w obliczu ogromnego kryzysu finansowego. Podobnie było w przypadku Portu Lotniczego Lublin. Od 15 marca do 17 czerwca nie wystartował z niego żaden samolot rejsowy. Stąd władze spółki rozpoczęły starania o uzyskanie pomocy w ramach tarczy antykryzysowej. Blisko 10 mln złotych zarząd portu zaoszczędzi, dzięki wnioskowi złożonemu do Banku Gospodarstwa Krajowego.

Komitet kredytowy zawiesił pozostałe do spłaty w roku 2020 transze wykupu obligacji wykorzystanych do budowy lotniska. Walne zgromadzenie akcjonariuszy Portu Lotniczego Lublin podjęło uchwałę o objęciu przez Województwo Lubelskie akcji o wartości 4,73 mln zł wyemitowanych przez lubelskie lotnisko. Złożono też wniosek do Powiatowego Urzędu Pracy w Świdniku o refundację części wynagrodzeń pracowników. Aplikacja została rozpatrzona pozytywnie, dzięki czemu, Port Lotniczy Lublin otrzymał dofinansowanie w wysokości ponad 1,8 mln zł. To jednak nie wystarczy do odzyskania finansowej równowagi.

Powolne wznoszenie

Loty ze Świdnika, po przymusowej przerwie, zostały wznowione 17 czerwca. Pierwszą operacją był przylot samolotu WizzAir z Eindhoven. Ponownie funkcjonują też połączenia z Oslo i na podlondyńskie Luton. 1 sierpnia rejsy do Dublina wznowił Ryanair. 6 razy w tygodniu  na lotnisko Chopina w Warszawie lata PLL LOT. 22 października WizzAir wznowi dawne połączenie z Doncaster Sheffield. Wyniki działalności portu są jednak wciąż dalekie od nawet nienajlepszego, 2019 roku. W czerwcu odprawiono zaledwie 943 pasażerów. Rok wcześniej – 29440. W lipcu było ich już 14 761, jednak przed rokiem – 34 794. W sierpniu ze Świdnika udało się w świat 19 347 osób. W 2019 roku – 35 022.

Wrzesień ze spadkiem

Według najnowszych danych, w minionym miesiącu port wykonał 333 operacje lotnicze. To wynik porównywalny do sierpnia (332 operacje) oraz lutego (335), jednak słabszy niż w analogicznym czasie ubiegłego roku. Wówczas wykonano 384 operacje.

Znane są także statystyki ruchu pasażerskiego. We wrześniu połączenia z PLL wybrało 15291 osób. To mniej niż w sierpniu (19347 pasażerów) czy lutym (22661). Także w analogicznym miesiącu w 2019 roku port mógł pochwalić się wyższymi wynikami. W tamtym czasie lotnisko w Świdniku wybrało 34187 podróżujących.

jmr

Artykuł przeczytano 500 razy

Last modified: 12 października, 2020

Registration

Zapomniałeś hasło?