poniedziałek, 20 maja 2024r.

Kierowcy kontra rowerzyści

Autor: |

Niedawno pisaliśmy o zmianach w organizacji ruchu przy ul. Skarżyńskiego. Wprowadzenie strefy zamieszkania miało za zadanie poprawić w tym miejscu bezpieczeństwo mieszkańców. Nie wszyscy jednak przyjęli zmiany z entuzjazmem. Okazuje się, że rozwiązania przyjęte na jednym z odcinków ulicy spędzają sen z powiek okolicznym mieszkańcom. Władze miasta zapowiadają konsultacje i ponowną analizę sytuacji na Skarżyńskiego.

Chodzi o fragment drogi, która właściwie stanowi rozwidlenie ul. Skarżyńskiego, łączące wspomnianą arterię z ul. Racławicką. Do niedawna obowiązywał tam ruch jednokierunkowy. W praktyce oznaczało to, że lewa strona jezdni stanowiła osiedlowy parking, który był w stanie pomieścić 18 aut. Jak na permanentny brak miejsc postojowych w tym osiedlu to dużo. Jednak wraz z wprowadzeniem strefy zamieszkania urzędnicy wykonali ukłon w stronę cyklistów, wprowadzając kontraruch rowerowy.
Pojawiło się więc oznakowanie pionowe w postaci tabliczek T-22 „Nie dotyczy rowerów”, pod znakiem zakaz wjazdu od Racławickiej, jak i pod znakiem droga jednokierunkowa, wewnątrz osiedla. Ulica nagle stała się za ciasna, a na właścicieli parkujących od lat w tym miejscu samochodów zaczęły sypać się mandaty. Bo jeśli obowiązuje strefa zamieszkania, to parkować można tylko w wyznaczonych miejscach, a wzdłuż wspomnianego fragmentu ulicy ze świecą szukać białej literki P na niebieskim tle oraz oznakowań poziomych. Mieszkańcy okolicznych bloków, przede wszystkim Racławicka 30, 32 i częściowo Skarżyńskiego 10 poczuli się postawieni przed faktem dokonanym.

Panu Stanisławowi Strzyżewskiemu, mieszkańcowi „trzydziestki” mandat za nieprawidłowe parkowanie doręczyła osobiście dzielnicowa.
– Przyszła policjantka i powiedziała: – Musi pan zapłacić albo będzie sąd. Kosztowało mnie to 100 zł i jeden punkt karny. Mieszkam tu już 40 lat i żebym nie mógł spokojnie auta zaparkować? Przez tyle lat panował porządek, chociaż bardzo trudno znaleźć wolne miejsce. Pięciu mieszkańców w ostatnim czasie ukarano mandatami. Na pewno nie wiem o wszystkich przypadkach.

Henryk Watrak, mieszkający w bloku nr 32 jest szczęśliwym posiadaczem garażu, niemniej solidaryzuje się z kierowcami, którzy są karani za parkowanie pojazdów, w miejscu od lat służącym za parking.
– Uwielbiam jeździć rowerem, nie zgadzam się jednak na terroryzm rowerzystów wobec innych użytkowników dróg. To raptem niespełna dwustumetrowy odcinek, łącznik bez istotnego znaczenia komunikacyjnego, szczególnie dla jednośladów. Nie widzę logicznego uzasadnienia dla kontraruchu. Mieszkamy tu prawie pół wieku w zgodzie. Przy ul. Słowackiego był podobny problem. Wprowadzono strefę zamieszkania i jeden kierunek ruchu, ale dzięki odpowiedniemu oznakowaniu wzdłuż ulicy, umożliwiono parkowanie. To samo można zrobić u nas. Trzeba tylko zdjąć tabliczkę „nie dotyczy rowerów”.

– Proszę zwrócić uwagę na inny problem – zaznacza Marian Gołębiowski, mieszkaniec bloku nr 32. – W okresie jesienno-zimowym, który trwa około pół roku, rowerzystów raczej nie widujemy. Jednak tabliczka obowiązuje bez względu na porę roku. Jest to kolejny argument za jej usunięciem. Nikt z nami, mieszkańcami, nie przedyskutował tak poważnej decyzji. Władze powinny zorganizować konsultacje, w których udział wzięłyby zainteresowane strony, chcące przedstawić swoje argumenty. Dobro wspólne jest wartością nadrzędną i nie można przedkładać interesów jednej grupy społecznej, w tym wypadku rowerzystów, nad innymi mieszkańcami.

Marcin Dmowski, zastępca burmistrza przyznaje, że kontraruch rowerowy powstał na wniosek stowarzyszenia Świdnik Miasto Dla Rowerów.
– Przychyliliśmy się do postulatu miłośników jednośladów, mając na względzie ich bezpieczeństwo na tej wąskiej drodze. Istotnie, użytkownicy aut znaleźli się w trudnej sytuacji, dlatego musimy znaleźć nowe rozwiązania, które uwzględnią także ich interesy. Jesteśmy otwarci na wszelkie pomysły, które poprawią bezpieczeństwo i wygodę ruchu na ul. Skarżyńskiego. Mieszkańcy osiedla będą mogli wypowiedzieć się w sprawie nowych zasad organizacji ruchu podczas specjalnego spotkania.
słs

Artykuł przeczytano 1586 razy

Last modified: 16 kwietnia, 2019

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »
Skip to content