Gdzie można umieszczać reklamy, z czego wykonać sklepowe szyldy i w jakim powinny być rozmiarze? Na takie pytania próbują właśnie odpowiedzieć miejscy urzędnicy przygotowując projekt uchwały krajobrazowej. Jak zaznaczają świdnickie władze, prace nad dokumentem dopiero się rozpoczęły i będą szeroko konsultowane. Ich wynikiem ma być nowe prawo, które uporządkuje przestrzeń w mieście.
Uchwały krajobrazowe mają wszystkie największe miasta w Polsce. Dokumenty m.in. wyznaczają strefy, w których można zamieszczać reklamy, bannery czy murale. Często precyzują również ich wymiary, ilość i układ. Przepisy określają też wygląd szyldów sklepowych, restauracji i instytucji mieszczących się, przede wszystkim, w centrum miast oraz przy ich głównych ulicach. Uchwały wyznaczają także czas, w jakim istniejące reklamy i szyldy należy dostosować do nowych przepisów.
Co jest standardem w dużych miastach, w mniejszych jest jeszcze wyjątkiem. Jak dotąd nieliczne samorządy zdecydowały się na wprowadzenie u siebie takiego prawa. Natomiast do prac nad uchwałą krajobrazową właśnie przystąpili świdniccy urzędnicy.
– Wprowadzenie jasnych przepisów porządkujących miejską przestrzeń jest bardzo istotne. Taka uchwała może obejmować tylko zasady dotyczące usytuowania reklam, czy wyglądu szyldów, ale może również regulować o wiele szerzej pojęty ład przestrzenny – tłumaczy Marcin Dmowski, zastępca burmistrza.
W tej chwili miejscy urzędnicy sprawdzają rozwiązania wprowadzone już w innych miastach.
– Chcemy się zorientować, które elementy możemy wykorzystać u nas, a jakie zasady powinniśmy stworzyć sami. Natomiast od razu zaznaczam, że przygotowywane przepisy chcemy bardzo szeroko konsultować. Zależy nam na opinii Rady Seniorów, Młodzieżowej Rady Miasta, Rady Przedsiębiorców i oczywiście pozostałych mieszkańców – mówi M. Dmowski.
Władze miasta chcą zaangażować w przygotowania projektu również specjalistów z zakresu architektury krajobrazu i planistów.
– Dzięki temu, otrzymamy odpowiedź na pytanie w jakich kierunkach Świdnik powinien się rozwijać. Liczymy, że uchwała pozwoli nam tak zaprojektować miasto, żeby było przyjazne dla mieszkańców w różnym wieku, przedsiębiorców, a dodatkowo stawało się coraz ładniejsze – dodaje M. Dmowski.
Artykuł przeczytano 1663 razy
Last modified: 12 lipca, 2019