W Szkole Podstawowej nr 3 realizowany jest program klas z innowacjami pedagogicznymi. Taki system pracy umożliwia rozwijanie szczególnych uzdolnień dzieci już od najwcześniejszych lat nauki.
Od roku szkolnego 2022/2023 realizowane są trzy innowacje, przypisane do każdego z oddziałów. Są to klasy, w których uczniowie mają dodatkowe godziny zajęć z języka niemieckiego, matematyki z programowaniem oraz języka angielskiego wraz z elementami tańca.
– Pomysł zrodził się w czasie rekrutacji do pierwszych klas. Zwróciliśmy się z ankietą do rodziców przedszkolaków, którzy spośród wymienionych innowacji edukacyjnych wskazywali te, które były dla nich interesujące. Tak zwana podstawa programowa jest realizowana w każdej ze szkół na terenie Polski. By jednak rozwijać talenty dzieci, trzeba mieć na to jakiś pomysł – tłumaczy Leszek Kalicki, dyrektor SP nr 3. Dodaje: –Zaproponowaliśmy rodzicom organizację innowacji, które realizujemy już drugi rok. W przypadku obecnych klas pierwszych, rodzice również wypełniali przygotowane przez nas ankiety.
Dodatkowy niemiecki
Zapytaliśmy nauczycieli prowadzących innowacje o to, jak w praktyce wyglądają zajęcia. Pierwszą z propozycji była klasa z dodatkowym językiem – niemieckim. Placówka ma podpisaną umowę z ambasadą Niemiec, dzięki czemu uczniowie mogą w klasie ósmej zdać egzamin DSD 1 oraz uzyskać międzynarodowy certyfikat.
– Nauka języka niemieckiego rozpoczęła się już w klasie pierwszej. Są to zajęcia, które mają zachęcić dzieci do nauki tego języka i umożliwić osłuchanie się z nim. To wyjątkowa klasa jeśli chodzi o Świdnik, ponieważ w żadnej innej szkole pierwszaki nie uczą się dwóch języków obcych. W klasach 1-3 uczymy się niemieckiego przede wszystkim poprzez zabawę. Śpiewamy piosenki i gramy w różne gry, zachęcając w ten sposób do nauki. W szkole realizujemy wiele projektów niemieckojęzycznych, w które włączamy również najmłodszych. Jest to, między innymi, charytatywny jarmark bożonarodzeniowy. Starsze klasy przygotowują przedstawienia i teatrzyki dla swoich młodszych kolegów, oczywiście w języku niemieckim. Dla nich jest to nowość. Chcemy utrzymać ich zainteresowanie tym przedmiotem – mówi Patryk Kalita, nauczyciel j. niemieckiego w SP nr 3.
Matematyka z programowaniem
Druga innowacja to matematyka z programowaniem. W ramach projektu „Laboratoria Przyszłości” w szkole powstało doskonale wyposażone pomieszczenie. Uczniowie mogą korzystać z klocków konstrukcyjnych, robotów, a także tabletów, które służą do sterowania nimi.
– Rok szkolny 2023/2024 to już drugi rok, podczas którego uczniowie rozwijają zainteresowania w klasie matematycznej z elementami programowania oraz przekonują się, że królową nauk da się lubić. Matematyka ukształtowała świat, w którym żyjemy, w większym stopniu niż jakakolwiek inna dziedzina wiedzy. Dlatego chcemy zadbać, aby dzieci ją polubiły, miały z nią dobre doświadczenia i miłe wspomnienia. Uczniowie poznają zasady konstruowania algorytmów, rozpoczynając przygodę z kodowaniem i programowaniem. Korzystamy, między innymi, z mat do kodowania, robotów edukacyjnych, gier czy tablic multimedialnych. Stwarzamy okazje do myślenia logicznego i kreatywnego. Realizowane są różne projekty, podczas których dzieci odkrywają matematykę w wielu dziedzinach życia i uczą się wykorzystywać umiejętności zdobyte w szkole w codziennych sytuacjach – opowiada Aleksandra Ślęp, wychowawczyni klasy.
Taniec i angielski
Trzecią z innowacji jest klasa z elementami tańca, połączona z dodatkowym językiem angielskim.
– W ramach lekcji wf mamy dodatkowe zajęcia z tańca. Poznajemy różne style – taniec towarzyski, wprowadzamy elementy tańca nowoczesnego i jazzu, poznajemy tańce narodowe. Nie chodzi o to, aby od razu jeździć na mistrzostwa, ale by rozwijać dzieci koordynacyjnie, sprawnościowo i słuchowo. Przygotowujemy oprawę artystyczną różnych uroczystości szkolnych. Jeśli chodzi o język angielski, zależy nam na tym, by nie tylko uczyć się reguł, ale też swobodnie operować nim w różnych sytuacjach. Edukacja wczesnoszkolna jest nauczaniem zintegrowanym, więc edukacje łączą się ze sobą. W związku z tym język angielski pojawia się na lekcjach matematyki czy przyrody w naturalny sposób – mówi Beata Mojsym, wychowawczyni klasy.
Placówka zbiera pozytywne opinie na temat prowadzonych innowacji: – Słyszymy od rodziców, że są zadowoleni ze swoich wyborów. Widzimy pierwsze efekty wśród drugoklasistów. Na zakończenie pierwszego etapu szkolnej nauki, po trzeciej klasie, ponownie spotkamy się z rodzicami, by wspólnie zastanowić się nad sposobem dalszej pracy. Wiosną rozpocznie się rekrutacja do szkół, więc zapewne wyjdziemy do przedszkoli z ankietą, by poznać zdanie rodziców – podsumowuje L. Kalicki.
pś, fot. SP nr 3
Artykuł przeczytano 613 razy
Last modified: 9 listopada, 2023