Do tej pory występowali na scenie, teraz przyszedł czas na plan prawie filmowy. Frigatti Quartet, czyli Paulina Łuciuk Frigatti (sopran), Sebastian Kozub (wiolonczela), Krzysztof Jusiak (gitara) i Eduardo Frigatti (gitara), nagrali dwa teledyski, których premierową odsłonę obejrzymy jutro i w niedzielę.
Wideoklipy są wynikiem projektu „Franciszka Arnsztajnowa i Francisca Júlia: poetyckie i muzyczne spotkanie między Brazylią a Polską”. Wiersze tych wybitnych poetek, „Sen” oraz „Musa Impassível”, stały się dla Eduardo inspiracją do stworzenia kompozycji, które tym razem zyskały filmową oprawę.
– To była wspaniała przygoda. Zdjęcia kręciliśmy w takich niezwykłych miejscach, jak: Kaplica Świętej Trójcy na Zamku Lubelskim, Teatr Stary, Wieża Zamkowa, Muzeum Czechowicza, Brama Krakowska, ulica Jezuicka i Kuchnia Jezuicka – wymienia Paulina Łuciuk Frigatti.
– A najwspanialsza była praca z artystami, których bardzo podziwiam: Pavlem Tavaresem i Piotrem Łucjanem, oraz młodymi, zdolnymi i entuzjastycznie nastawionymi Magdaleną Kotowską i Kamilem Łysiakiem, którzy wszystko nagrali. Skromność na bok, klipy wideo są piękne. Z taką ekipą nie mogłoby być przecież inaczej! – śmieje się Eduardo Frigatti.
Muzyk zdradza również, dlaczego bohaterkami projektu stały się Franciszka Arnsztajnowa i Francisca Júlia: – Noszą takie same imiona. Były sławne w czasach, w których żyły, dziś ich twórczość jest mniej znana. To normalny proces, artyści mają fazy sławy i zapomnienia. Lubię wyszukiwać takich twórców, którzy są dobrzy, ale nie funkcjonują w pamięci szerokiego grona odbiorców.
Teledyski obejrzymy na kanale YouTube. „Sen” będzie miał premierę jutro o godz. 20.30 https://www.youtube.com/watch?v=c24MpEYmkoA, zaś „Musa Impassível” w niedzielę o godz. 17.30 https://www.youtube.com/watch?v=eKOCRYLqyvc.
Natomiast, jeśli ktoś jest zainteresowany koncertami Frigatti Quartet, może śledzić profile Eduaro w mediach społecznościowych – Facebook/Eduardo Frigatti, Instagram/eduardo_frigatti_composer. Tam na bieżąco pojawiają się informacje o wydarzeniach, w których artyści biorą udział.
aw, fot. Magda Kotowska/Kamil Łysiak/Pavel Taveres/Piotr Łucjan
***
TELEDYSKI
Kompozycja: Eduardo Frigatti. Poezja: Franciszka Arnsztajnowa, Francisca Júlia. Reżyseria: Pavel Tavares|Eduardo Frigatti. Scenariusz: Eduardo Frigatti. Montaż: Pavel Tavares. Asystenci produkcji: Magdalena Kotowska|Kamil Łysiak. Realizator dźwięku: Tomasz Jusiak.
Specjalne podziękowania dla: Krzysztofa Pudełko, Mirosława Łuciuka, Pawła Łuciuka, Piotra Łucjana, Xiaotong Wang, Piotra Jankowskiego.
Projekt zrealizowano w ramach stypendium Prezydenta Miasta Lublin. Wsparcia udzielili: Teatr Stary w Lublinie, Muzeum Józefa Czechowicza, Muzeum Historii Miasta Lublina w Bramie Krakowskiej, Jezuicka Kuchnia Klasztorna, Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. Rodziny Wiłkomirskich w Świdniku, Muzeum Narodowe w Lublinie.
***
FRIGATTI QUARTET
Sebastian Kozub pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych; jego ojciec jest wiolonczelistą, a matka skrzypaczką. Zaczął grać na wiolonczeli w wieku 5 lat, studiował w The Purcell School of Music w Londynie pod kierunkiem Pala Bandy, a następnie ukończył studia na kierunku Dyplom Wykonawczy i Dyplom Artystyczny w Meadows School of the Arts w Dallas pod kierunkiem Andreasa Diaza. Jest laureatem wielu konkursów na poziomie krajowym i międzynarodowym. Sebastian jest aktywnym muzykiem kameralnym, występującym, między innymi, z takimi artystami jak Andres Cárdenes, Yuja Wang, Teng Li i Aaron Boyd.
Krzysztof Jusiak jest pasjonatem gitary klasycznej. Z powodzeniem realizuje się jako solista i kameralista. Brał udział w wielu kursach gitarowych odbywających się w Polsce, Niemczech i Austrii. Jest laureatem nagród i wyróżnień między innymi w Chełmie, Lublinie, Cieszynie, Filadelfii. Ukończył Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. T. Szeligowskiego w Lublinie, Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, Folkwang Universität der Künste w Essen u wybitnego gitarzysty oraz pedagoga prof. T. Zawieruchy oraz Jazz i Muzykę Estradową na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Realizuje się również jako pedagog w Szkole Muzycznej im. T. Szeligowskiedgo w Lublinie. Obecnie jest doktorantem w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych i Sztuki na Uniwersytecie M. Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Eduardo Frigatti jest kompozytorem, aranżerem i gitarzystą, jego twórczość obejmuje między innymi opery, symfonie, utwory na orkiestrę symfoniczną, orkiestrę kameralną, orkiestrę smyczkową, utwory kameralne, muzykę filmową, pieśni i utwory instrumentalne solowe. Wśród ponad stu kompozycji artysty, wiele z nich zostało wykonanych lokalnie i za granicą w takich krajach, jak: Meksyk, USA, Stany Zjednoczone, Belgia, Rosja, Niemcy, Austria, Włochy, Wielka Brytania, Brazylia (stany: São Paulo, Paraná, Santa Catarina, Rio Grande do Sul, Amazonas, Mato Grosso do Sul, Rio de Janeiro, Pará, Minas Gerais), Polska. Łącznie jest to ponad dwieście wykonań. Obecnie dr Eduardo Frigatti skupia się na muzyce orkiestrowej i operze. Studiował kompozycję z Krzysztofem Pendereckim, Silvio Ferrazem, Roseane Yampolschi, Rodrigo Limą i Maurício Dottorim. Obecnie wykłada na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Paulina Łuciuk Frigatti to kompozytorka i śpiewaczka operowa. Występowała jako solistka w produkcjach operowych Akademii Operowej Theatro São Pedro w São Paulo, uczyła się śpiewu pod okiem brazylijskiego tenora Paulo Mandarino. Zaśpiewała solo z Orkiestrą Theatro São Pedro w prestiżowej sali koncertowej Sala São Paulo. Finalistka konkursu operowego 18º Concurso Brasileiro de Canto Maria Callas. Wygrała brazylijski Konkurs Kompozytorski im. Tomie Ohtake kompozycją orkiestrową „Afterimage. Homage to Tomie Ohtake”, która została prawykonana przez Orkiestrę Kameralną ECA/USP w São Paulo oraz wydana na płycie. Jej utwór „Ária dos Olhos” na sopran, chór i orkiestrę kameralną został zamówiony i miał premierę na 23. Festiwalu Operowym Amazonas w Manaus, w Brazylii. Wzięła udział w premierze opery „Tosca” w Operze Lubelskiej. Aktualnie jest doktorantką na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Artykuł przeczytano 130 razy
Last modified: 26 września, 2024