Uczniowie najmłodszych klas ze Szkoły Podstawowej nr 5 wzięli wczoraj udział w niecodziennym spotkaniu. Były to obchody Dnia Kolorowej Skarpetki, zorganizowane w ramach Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa, z inicjatywy nauczycielek Moniki Lechnio-Lewickiej i Anety Kardyki.
– 21 marca symboliczne, kolorowe skarpetki dotyczą naszej tolerancji i akceptacji osób, które mają zespół Downa. One nie są chore, są po prostu odmienne od nas. Czasami ktoś nam mówi, że jesteśmy podobni do mamy, taty, babci czy dziadka. To podobieństwo zawdzięczamy genom, które są ułożone w chromosomach. Mamy zakodowane 23 pary cech. Osoby z zespołem Downa zamiast dwóch chromosomów 21., mają trzy. I ten dodatkowy powoduje, że wyglądają troszeczkę inaczej niż my, że trochę inaczej się zachowują. Nie przeszkadza nam to, chcemy się z nimi solidaryzować – wyjaśniała dzieciom Monika Lechnio-Lewicka.
Gośćmi wtorkowego spotkania byli aktorzy Świdnickiej Grupy Teatralnej „Teatr Drogi”: Anna Michalak, Hanna Drozd i Andrzej Wiśnioch.
– Założenia statutu Stowarzyszenia dotyczą działalności na rzecz osób z niepełnosprawnościami a aktorzy szczerze wspierają wszelkie idee integracji społecznej. Stąd pomysł zaproszenia grupy na nasze spotkanie – dodaje M. Lechnio-Lewicka, która jest również aktorką „Teatru Drogi”.
Artyści opowiedzieli dzieciom o idei teatru, swojej z nim przygodzie, wartości i znaczeniu rekwizytów oraz scenografii. Najmłodsi wzięli też udział w warsztatach teatralnych, podczas których, między innymi, sprawdzili swoją dykcję przy łamańcach językowych, odgrywali scenki dotyczące reakcji emocjonalnych, odgadywali kalambury i czytali fragment prozy we wskazanej intencji, na przykład jako spiker, wykładowca czy rozzłoszczony rodzic. Uczniowie mieli też możliwość przejścia tzw. próby zaufania i poczucia bezpieczeństwa, podczas ćwiczeń na orientację. Dużo radości wywołało przymierzanie strojów przyniesionych przez aktorów i oglądanie teatralnych rekwizytów.
Dodatkową atrakcją wczorajszego dnia były sesje fotograficzne skarpetkowych kreacji w salach lekcyjnych. Podczas wszystkich działań przypominane były idee tolerancji i akceptacji dla odmienności czy różnorodności.
aw
Artykuł przeczytano 1364 razy
Last modified: 22 marca, 2023