wtorek, 17 grudnia 2024r.

Drzewo Życia szóstoklasistów

Autor: |

Podziwiają piękno lokalnej przyrody, ale też aktywnie uczestniczą w pracy nad jej porządkowaniem. Uczniowie klasy 6a/b/c z innowacją angielską ze Szkoły Podstawowej nr 5 realizują autorski projekt Magdaleny Wnuczek, nauczycielki tego przedmiotu. „Tree of Life” dotyczy znaczenia drzew w codziennym życiu.

– O tym, że ciekawe pomysły przychodzą do głowy w niespodziewanych momentach, przekonałam się wielokrotnie – śmieje się pani Magdalena. – Tym razem idea zrodziła się podczas spaceru do lasu, co przypadkowo zbiegło się ze Świętem Drzewa, obchodzonym w Polsce po raz 19, a zainicjowanym przez Klub Gaja. Plakat tegorocznej akcji zainspirował mnie do zatytułowania naszego projektu edukacyjnego „Tree of Life” – Drzewo Życia, gdyż w tych kilku słowach streszczał wszystko to, na czym chcieliśmy się skupić. Zajmujemy się znaczeniem drzewa dla ekosystemu, zwierząt oraz ludzi.

Po zapoznaniu się z założeniami projektu językowo-ekologicznego, a także poszerzeniu słownictwa oraz wiedzy dotyczącej ekologii i znaczenia drzew w codziennym życiu, uczniowie wyruszyli w teren. Celem ich wyprawy był świdnicki las, gdzie mieli odkrywać piękno przyrody, obserwować różnorodne gatunki drzew i wykonać fotorelację nawiązującą do tematu projektu.

– Już po kilku minutach od wejścia do lasu, zauważyliśmy śmieci i butelki leżące przy ścieżkach i moi podopieczni spontanicznie zaproponowali zorganizowanie sprzątania tego zielonego zakątka – mówi M. Wnuczek. 

Ekowyzwanie podjęte

Okazja do porządków nadarzyła się 29 października, kiedy to szkoła zgłosiła się do ogólnopolskiego konkursu „Herlitz#ekowyzwanie2021”. Jego organizatorem jest firma Herlitz, a partnerami startup społeczny Dotlenieni.org oraz fundacja Ekopotencjał. Zadanie uczestników polega na wybraniu zaśmieconego miejsca, następnie uporządkowaniu tej okolicy i sfotografowaniu „ekometamorfozy”. 

– Do wyzwania mieliśmy podejść z dwoma klasami, które uczę, ale niestety zdalne nauczanie pokrzyżowało nam szyki – wyjaśnia anglistka. – W akcję zaangażowali się uczniowie z klasy 6a/b/c: Maja Kot, Emilia Dekańska, Iga Feret, Allan Wagner, Adrian Cieśla, Jakub Guz oraz Mikołaj Królik. Byli zbulwersowani, że ktoś urządził na skraju lasu składowisko śmieci. W niecałe 3 godziny uzbieraliśmy aż 19 worków odpadów i byliśmy dumni, że udało się tyle zrobić własnymi siłami. Jestem bardzo wdzięczna rodzicom uczniów, dyrekcji szkoły i Nadleśnictwu Świdnik za poparcie naszej akcji.

Wyniki ekologicznej rywalizacji poznamy po 10 listopada. Dla pierwszych 100 klas, które zgłosiły się do konkursu, przewidziano zeszyty z serii „Chroń Ziemię, to nasz dom”. 3 zespoły z uzbieraną największą ilością śmieci i najciekawszą dokumentacją fotograficzną z akcji otrzymają zestawy artykułów papierniczych o wartości 1 tys. zł.

Projekt „Tree of Life” nie kończy się wraz z udziałem w konkursie. Klasa planuje rozbudować go o tłumaczenia i dyskusje w języku angielskim, oczywiście o tematyce ekologicznej. Uczniowie chcą też stworzyć kilka e-booków.

– Akcja ma przede wszystkim skłonić młodzież do krytycznego myślenia i wzięcia odpowiedzialności za otaczającą ich rzeczywistość. Rozwijamy również słownictwo oraz umiejętności dyskutowania na trudne tematy w języku angielskim takie, jak: „We’re too young to make a difference in the world” (Jesteśmy za młodzi aby zmieniać świat) czy „Nobody cares about ecology, it’s all about the money” (Nikt nie dba o ekologię tylko o własny zysk). Najistotniejsze jest jednak, aby uczniowie poczuli, że mają siłę sprawczą do zmieniania najbliższego otoczenie i żeby mieli odwagę to robić – dodaje M. Wnuczek.

aw, fot. M. Wnuczek

Artykuł przeczytano 1478 razy

Last modified: 6 listopada, 2021

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »
Skip to content