Dwie świdnickie szkoły podstawowe, nr 5 i nr 7 przystąpiły do projektu grantowego pod nazwą „Dostępne Szkoły”. Stało się tak na podstawie umowy podpisanej przez Gminę Miejską Świdnik z Fundacją Fundusz Współpracy działającej w partnerstwie z Fundacją Instytut Rozwoju Regionalnego. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa.
Model Dostępnej Szkoły zakłada stopniowe osiąganie przez placówki kolejno trzech poziomów dostępności w 4 obszarach: architektonicznym, technicznym, edukacyjno-społecznym oraz organizacyjno-proceduralnym. Ma to nastąpić poprzez działania mające na celu podniesienie przez obie szkoły dostępności na poziomie podstawowym, infrastrukturalnym, poprzez likwidację istniejących barier oraz spełnienie standardów określonych w Modelu Dostępnej Szkoły.
Celem postawionym przed Szkołą Podstawową nr 5 jest osiągnięcie 100% poziomu podstawowego, poprzez realizację 61 standardów. Natomiast Szkoła Podstawowa nr 7 stara się również o poziom podstawowy, ale w minimum 60% ( 37 standardów). Poziom podstawowy oznacza, że szkoła, dążąc do indywidualizacji procesu kształcenia zgodnie z potrzebami osób niepełnosprawnych, realizuje przepisy polskiego prawa oświatowego oraz postanowienia Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. W ramach realizacji projektu w obu szkołach zostaną przeprowadzone prace budowlano – remontowe, zakupione wyposażenie i pomoce dydaktyczne, wprowadzone procedury zmierzające do dostosowania budynków szkół dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W Szkole Podstawowej nr 5 zostanie dostosowane wejście do budynku, przeprowadzony remont klatek schodowych, wykonane kontrasty na korytarzach, oznaczone szafki w szatni, zostanie wyposażona sala rewalidacyjna, a także zapewnione przestrzenie wyciszenia. W Szkole Podstawowej nr 7 również zostanie dostosowane wejście do budynku, klatka schodowa, wyznaczona oraz doposażona sala do integracji sensorycznej pełniąca również funkcję salki do rehabilitacji, wyznaczone pomieszczenie do pracy specjalistów. Dodatkowo w obu placówkach pojawią się kontrasty między płaszczyzną poziomą i pionową w stołówce, świetlicy, bibliotece oraz zaadaptowana zostanie jedna łazienka do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Sale lekcyjne, świetlica, biblioteka, gabinety specjalistów zostaną doposażone w pomoce dydaktyczne służące uczniom o różnych potrzebach, zestawy krzeseł i stołów z możliwością regulacji wysokości i kąta nachylenia, książki w formacie e-booka/audiobooka. Zakupiony będzie również sprzęt do terapii i diagnozy. Obszar edukacyjno – społeczny obejmuje standardy, których wdrożenie ma na celu usprawnienie zaspokajania indywidualnych potrzeb uczniów w kontekście nauki, opieki i wychowania. Towarzyszyć temu będzie opracowanie dokumentów i procedur skierowanych na wsparcie i realizację indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz opiekę i wychowanie. Wdrożenie standardów z obszaru organizacyjnego pozwoli na lepsze dostosowanie organizacji i procedur szkoły, podniesienie kwalifikacji i kompetencji nauczycieli, dostosowanie przewozu uczniów oraz przestrzeni cyfrowej.
Wartość projektu i dofinansowania wynosi 1,35 mln zł, a program ma potrwać do sierpnia przyszłego roku.
Artykuł przeczytano 1104 razy
Last modified: 10 października, 2022