Drogi gruntowe są największym problemem każdego samorządu. Świdnik jest o krok od jego ostatecznego rozwiązania. Zakończył się główny etap programu remontów gruntówek. Za 4,5 mln zł zmieniono oblicze 38 ulic o długości 8,5 km. Pozostało 12 dróg o łącznej długości około 1,5 km. Władze miasta liczą, że z początkiem przyszłego roku będzie można mówić o pełnym sukcesie.
– Przed rozpoczęciem obecnej kadencji zobowiązaliśmy się, że ten problem rozwiążemy. Nadszedł czas by poinformować, że tak się stało. Około czterdziestu dróg zostało zmodernizowanych. Nie chodziło nam tylko o załatanie dziur. Zastosowaliśmy nowatorską technologię. Betonowa podbudowa została pokryta asfaltem. Gwarantuje to dużą trwałość nawierzchni. Rada Miasta podjęła już decyzję o przebudowie, w ten sam sposób, ostatnich dwunastu dróg gruntowych. Chcę podkreślić, że nie były to nasze jedyne inwestycje w infrastrukturę drogową. Budowaliśmy trakty strategiczne, takie jak ulice Kusocińskiego i aleję NSZZ „Solidarność”, której drugi etap właśnie się rozpoczął. Nie zapomnieliśmy również o drogach o mniej istotnym znaczeniu, rewitalizowaliśmy stare ulice. Na wszystkie te przedsięwzięcia wydaliśmy prawie 40 mln złotych, co w skali naszego budżetu, jest kwotą ogromną – mówił burmistrz Waldemar Jakson.
Filozofię programu remontu dróg gruntowych tłumaczył Marcin Dmowski, zastępca burmistrza: – Wyszliśmy z założenia, że drogi gruntowe nie mogą być pokryte kurzem i błotem. Ciągłe dosypywanie kruszywa nie daje trwałego efektu i wiąże się z dużymi kosztami. Uważaliśmy, że zastosowana technologia będzie wygodniejsza i w ogólnym rozrachunku tańsza. Kluczową koncepcją było także wykorzystanie do realizacji tego projektu miejskiej spółki P.K. Pegimek. Oczywiście wszystko odbywało się zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych. Nasza spółka w konsorcjum z KPRD w Lublinie, które dostarcza asfalt, wygrała przetargi, oferując cenę o kilka milionów niższą niż konkurenci. Dlaczego tak się stało? Pegimek jest spółką miejską, której zadaniem nie jest generowanie jak największego zysku, ale zaspokajanie potrzeb naszej społeczności na różnego rodzaju usługi przy zachowaniu świadomości, że pracuje u siebie. W najbliższym czasie ogłosimy przetarg na kwotę 1,5 mln zł na dwanaście kolejnych dróg i mam nadzieję, że ostatecznie zakończymy cały program w pierwszych miesiącach przyszłego roku.
– Inwestycja miała bardzo istotny wpływ na rozwój naszego przedsiębiorstwa. Dotychczas remontowaliśmy gruntówki poprzez dosypywanie kruszywa. Teraz staliśmy się poważnym wykonawcą inwestycji drogowych. Zainwestowaliśmy w sprzęt, ale przede wszystkim w kadry. Mamy w tej chwili wyspecjalizowaną ekipą, która samodzielnie jest w stanie zaprojektować i wykonać takie przedsięwzięcia. Dzięki temu, przy zachowaniu priorytetu pracy na rzecz własnej gminy, możemy także oferować usługi na zewnątrz – mówił Jerzy Irsak, prezes P.K. Pegimek.
Marcin Dmowski podkreślał przejrzystość kryteriów, jakimi kierowano się w przy określaniu kolejności prac: – Zastosowaliśmy kryterium gęstości zaludnienia. Im więcej osób jest zameldowanych przy danej ulicy, tym szybciej była ona budowana. Główne, najbardziej uczęszczane drogi wyposażaliśmyw pełną infrastrukturę. Ulice boczne otrzymały betonową podbudowę i asfaltową nawierzchnię.
Zmodernizowane drogi gruntowe powinny zapewnić mieszkańcom osiedli domków jednorodzinnych komfort dojazdu do swoich posesji przez co najmniej 10 lat.
– Niektórzy dziwią się, że remontujemy drogi przy których mieszka czasem po kilka rodzin. Chcę jednak podkreślić, że program dróg gruntowych poprawia komfort życia 4 tysięcy osób, czyli 10 procent mieszkańców Świdnika – tłumaczył burmistrz Waldemar Jakson.
Program dróg gruntowych ma wiele zalet. Podstawowa jest taka, że za 4,5 mln zł pozbywamy się kurzu i błota na drogach w całym mieście, otrzymujemy komfortowy dojazd do posesji. Zbudowanie ich wszystkich z pełną infrastrukturą trwałaby wiele lat i kosztowało 100 mln zł. Świdnicki przykład poszedł w Polskę. Inne samorządy już pytają o możliwość skorzystania z doświadczeń Świdnika i usług Pegimeku.
Artykuł przeczytano 1203 razy
Last modified: 8 lipca, 2021