Wczoraj odbyło się spotkanie, w którym udział wzięli przedstawiciele świdnickich organizacji pozarządowych. Spotkanie poprowadziła Renata Elmerych, pełniąca funkcję organizatora społeczności lokalnej. Podczas zebrania głos zabrali również: burmistrz Waldemar Jakson, Andrzej Mańka, dyrektor Centrum Usług Społecznych oraz Joanna Filipek-Pawelec ze świdnickiego magistratu, która podsumowała założenia programu współpracy.
– Cieszę się, że jesteście państwo z nami. Chcemy podjąć kilka ważnych tematów, które dotyczą organizacji pozarządowych oraz tego, co możemy wspólnie zrobić dla lokalnej społeczności – rozpoczęła spotkanie Renata Elmerych. Dodała: – Na początku porozmawiamy na temat współpracy Gminy Miejskiej Świdnik z organizacjami pozarządowymi na rok 2023. Drugi punkt to zorganizowanie akcji charytatywnej na rzecz Łukasza Wrony i tutaj liczymy na państwa współpracę. Będziemy chcieli porozmawiać również o spotkaniu szkoleniowo-integracyjnym.
Burmistrz Waldemar Jakson zwrócił uwagę na to, jak ważna jest współpraca ze stowarzyszeniami: -Przez wiele lat działalności różnych stowarzyszeń został wypracowany pewien model, który zakłada wsparcie miasta w taki sposób, aby grupy te były pewnego rodzaju linkami do różnych środowisk o wielopłaszczyznowych zainteresowaniach i celach. Powstała gęsta sieć, dzięki której wiemy, co dzieje się w różnych kręgach wspólnoty samorządowej. Bardzo sobie to chwalimy. Na wsparcie organizacji przekazujemy około 2 mln zł. Są gminy, które wspomagają jedno czy dwa stowarzyszenia. U nas ta współpraca jest bardzo rozbudowana. Zdajemy sobie sprawę, że działania prowadzone przez stowarzyszenia są bardzo pożyteczne i ubogacające. Są wśród nas pewne środowiska zmagające się z problemami, jednak łatwiej jest do nich dotrzeć właśnie stowarzyszeniom niż miastu.
Andrzej Mańka przedstawił na koniec spotkania zasady powołania rady pożytku publicznego oraz jej uprawnienia i kompetencje: – Utworzenie takiej rady wiąże się z koniecznością złożenia odpowiedniego wniosku do rady miasta. By móc to zrobić, minimum pięć organizacji musi wyrazić chęć jej utworzenia oraz przygotować wniosek.
Decyzja o trybie powołania rady zostanie podjęta na następnym spotkaniu. Przedstawiciele organizacji są zgodni co do samej potrzeby powołania rady, pozostaje jednak kwestia, w którym momencie wejdzie ona w życie.
Program współpracy odbywa się corocznie, w oparciu o zapisy ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Aktualne konsultacje rozpoczęły się na początku miesiąca i będą trwały do 26 września. W ramach konsultacji składać można w formie zapytania ankietowego swoje propozycje zmian aktualnego programu, kwot czy sposobów i możliwości ubogaceń zadań już istniejących. Formularze ankietowe można zgłaszać do Urzędu Miasta lub mailowo na adres jfilipek@e-swidnik.pl.
pś
Artykuł przeczytano 1092 razy
Last modified: 23 września, 2022