W Ogólnopolskim Festiwalu „Nauki przyrodnicze na scenie – Science on Stage” świdniczanie wystartowali po raz pierwszy i od razu odnieśli sukces. Grupa z oddziałów przedszkolnych przy Szkole Podstawowej nr 5 zaprezentowała projekt „O powstaniu Wszechświata – pierwsza wielka lekcja Montessori”, dzięki któremu zdobyła III miejsce w kategorii „Nauka dla najmłodszych”.
12. edycja konkursu, organizowanego przez wydział fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ze względu na pandemię przyjęła formę online, więc uczestnicy musieli nagrać filmik z prezentacją projektu. Świdnicką grupę 4 i 5-latków w składzie: Małgorzata Wypych, Tymoteusz Lipiński, Magdalena Sztachelska, przygotowały panie: Anna Grabczak, Małgorzata Głuch i Małgorzata Szymkiewicz-Jóźwik.
– W takim wydarzeniu brałyśmy udział po raz pierwszy, więc nie do końca wiedziałyśmy, jak odnieść się do tematu i nie potraktowałyśmy tego w kategorii konkursu. Postawiłyśmy raczej na promocję szkoły i pokazanie metody Montessori, której jednym z głównych celów jest uczenie przez działanie. Zaprezentowałyśmy po prostu część naszej codziennej pracy – wyjaśnia Anna Grabczak.
Nauka przez zabawę
„O powstaniu Wszechświata – pierwsza wielka lekcja Montessori” była kompilacją trzech różnych opowieści, z których panie wybrały to, co wiąże się z naukową wersją powstania świata. Okrasiły ją wieloma prostymi eksperymentami, by dzieci mogły doświadczyć różnorodności zjawisk.
– Edukacja kosmiczna na I poziomie Montessori ma charakter elementarny – mówi Małgorzata Głuch. – Jeśli od początku pokazujemy dzieciom wizję całości, ta wiedza przyniesie w przyszłości zrozumienie wielu szczegółów. Nauka o prawach Wszechświata będzie dla nich interesująca pod warunkiem, że do ich zobrazowania użyjemy odpowiednich materiałów i doświadczeń. To prowokuje do zadawania pytań, uczy wnioskowania.
– Podczas naszej lekcji pojawiają się różne pojęcia, na przykład rzadki, gęsty, zimny lub bardziej zimy. Samo słowo nie wystarczy, dziecko musi doświadczyć tego za pomocą wielu kanałów, gdyż na poziomie wieku przedszkolnego duży nacisk kładziemy na nauczanie wielozmysłowe. Jeśli więc była mowa, że cząsteczki we wszechświecie się mieszały, przedszkolaki mieszały w naczyniu różne płyny. Dzieci bardzo lubią naukę przez zabawę – podkreśla A. Grabczak.
– Istnieją różne wersje opowieści o Powstaniu Wszechświata, np. O Bezrękim Bogu. Przygotowując projekt, wybrałyśmy wersję naukową, bo takie było założenie konkursu. Sama treść opowieści nie miałaby takiej wartości, gdyby nie została poparta eksperymentami – dodaje Małgorzata Szymkiewicz-Jóźwik.
Jak wyglądały przygotowania?
– To nie było wyreżyserowane przedstawienie tylko naturalna sytuacja, zarówno dla dzieci, jak i dla nas, bo tak pracujemy na co dzień. Nasi podopieczni zachowywali się bardzo naturalnie. Nie mówiłyśmy, co mają robić czy jak odpowiadać na pytania – mówi M. Głuch.
– Tak naprawdę był tylko jeden dubel, bo nagrywałyśmy przy otwartym oknie i nagle zaczęły bić dzwony pobliskiego kościoła. Przerwałyśmy pracę, ale potem już wszystko było dobrze. Musiałyśmy jedynie nieco skrócić filmik, żeby zmieścić się w regulaminowym czasie – opowiada M. Szymkiewicz-Jóźwik.
Autentyczność reakcji, a także zilustrowanie czarnej materii wzbudziły uznanie komisji konkursowej składającej się z profesorów UAM: – To bardzo ciekawe doświadczenie zobaczyć lekcję Montessori. Jesteśmy pod wrażeniem zachowania dzieci oraz tego, w jaki sposób wykorzystaliście rożne przedmioty, by zobrazować wprowadzane pojęcia.
– Jak wspominałyśmy, nie podeszłyśmy do tego jak do konkursu, dlatego zupełnie nie spodziewałyśmy się jakiejkolwiek nagrody – wyjaśniają panie. – Ogromne emocje, głównie chyba stres, towarzyszyły nam już podczas oglądania razem z komisją naszego filmiku, a przy ogłoszeniu wyników sięgnęły zenitu. Było wzruszenie, satysfakcja i zadowolenie. Opinie jurorów są dla nas, jako nauczycielek, bardzo budujące. To motywacja do dalszego działania, realizowania kolejnych pomysłów. Natomiast dzieci chyba nie do końca zdają sobie sprawę z wygranej. Cieszą się po prostu z udziału w projekcie.
Na międzynarodowym forum
Oprócz satysfakcji, świdniczanie mogą liczyć na wymierne korzyści. Otrzymają dyplomy i nagrody. Ich projekt został również wytypowany do zaprezentowania na Międzynarodowym Festiwalu Science on Stage w Pradze w marcu 2022 r.
– Panie wspólnie z dziećmi przygotowały wspaniałą lekcję. Ich praca spotkała się z bardzo dobrą oceną, a zajęcie trzeciego miejsca w tak prestiżowym konkursie i nominacja do wyjazdu Pragi są znakomitym osiągnięciem. Gratuluję, tym bardziej, że grupa brała udział w konkursie po raz pierwszy, a wszystko odbywało się online, co na pewno stanowiło dodatkową trudność – mówi Tomasz Szydło, dyrektor SP nr 5.
aw, fot. SP nr 5
Artykuł przeczytano 3220 razy
Last modified: 3 października, 2021