poniedziałek, 26 lipca 2021r.

Projekty z sukcesami

Autor: |

Tuż przed zakończeniem roku szkolnego uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego, pracujący pod okiem Katarzyny Mądrachowskiej, nauczycielki języka polskiego i etyki, podsumowali swój udział w kilku międzynarodowych i ogólnopolskich projektach. Ich wielomiesięczna aktywność została doceniona i nagrodzona.

Walka z ksenofobią, rasizmem i antysemityzmem dziś

Międzynarodowy projekt świdnicka placówka realizowała w partnerstwie z norweskim Europejskim Centrum Wergeland. Brali w nim udział: Alicja Nizioł (kl. II C4), Alek Merkisz (kl. II D3) i Ola Motwicka (kl. II A4), a do współpracy zaprosili Wiktorię Kasperek (pomoc językowa) i Dominika Rzedzickiego, absolwenta „Baczka” (pomoc przy montażu). Zadaniem licealistów było nagranie 1,3-minutowego filmiku, w którym uzasadnią swoją chęć uczestniczenia w projekcie. Ich propozycja spodobała się jurorom i w nagrodę pojadą do Warszawy na seminaria (wrzesień), a w kwietniu przyszłego roku polecą na norweską wyspę Utoya, na warsztaty poświęcone mediom i komunikacji.

– Wybrano 5 zespołów z Polski, które nawiążą współpracę z grupami norweskimi. To dla nas ogromne wyróżnienie. Po spotkaniach w Warszawie i Norwegii będziemy kontynuowali projektowe działania. Na razie nie wiemy, jakie zadania nas czekają – wyjaśnia Katarzyna Mądrachowska.

Licealiści nie mogą się już doczekać wyjazdu.  Znają mroczną historię wyspy Utoya, gdzie w lipcu 2011 roku z rąk prawicowego ekstremisty Andersa Breivika zginęło 69 uczestników obozu młodzieżowego (wcześniej, w Oslo dokonał zamachu bombowego, zabijając 8 osób).  Liczą, że warsztaty poświęcone również tolerancji, odczarują to miejsce. Świdniczanie podkreślają też ogromne znaczenie projektu.

– Temat jest bardzo ciekawy i niezwykle istotny w dzisiejszych czasach. Nietolerancja i uprzedzenia biorą się głównie z braku informacji, kultywowania stereotypów, dlatego bardzo ważne jest zdobywanie i poszerzanie wiedzy. Projekt nam w tym pomoże. Będziemy mogli przekazywać zdobytą wiedzę nie tylko rówieśnikom, ale też osobom dorosłym. Trzeba propagować pozytywne zachowania, zachęcać ludzi do współpracy. Nasza grupka bardzo się od siebie różni, ale potrafimy się ze sobą dogadać, współdziałać, by coś osiągnąć. Szanujemy siebie nawzajem – mówią Alicja, Ola i Alek.

– W Anglii jest trochę inaczej niż tutaj. Ludzie raczej akceptują innych takimi, jacy są. Polacy mają z tym jeszcze sporo problemów. My, młodzi, musimy próbować ulepszyć ten świat. Trzeba więcej się uczyć o historii i kulturze innych krajów, nie dyskryminować innych ze względu na kolor skóry czy wyznanie – dodaje Wiktoria, która mieszka w Anglii, ale ostatni rok spędziła w naszym mieście.  

Auschwitz nie spadło z nieba

Autorką projektu jest Katarzyna Mądrachowska. W jego ramach zorganizowała ogólnopolski konkurs literacko-plastyczny „Auschwitz nie spadło z nieba… Co można zrobić, żeby ratować współczesny świat?”. Inspiracją dla uczestników  była  myśl Mariana Turskiego, byłego więźnia Auschwitz, nawołującego do pokoju na świecie. Działania spotkały się z uznaniem i świdniczanie otrzymali granty TOLI, czyli Europejskiego Programu Mini-Dotacji Instytutu Olgi Lengyel. Przeznaczyli je na warsztaty online pt. „Propaganda nazistowskich Niemiec przed dojściem Hitlera do władzy” oraz „Postawy więźniów”. W czerwcu pojechali na wizytę studyjną do Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau.

– Warsztaty o propagandzie w nazistowskich Niemczech pokazały jaką role odgrywają media, jak są podawane wiadomości i jak to może wpłynąć na życie ludzi. Były też doskonałym uzupełnieniem ubiegłorocznego projektu  „Krytyczne media”, który realizowaliśmy z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Niezwykle ciekawe było spotkanie dotyczące postaw więźniów w obozach. Dziś nie sposób oceniać zachowania w sytuacjach ekstremalnych – mówi K. Mądrachowska.

Z tematyką obozową wiązał się również ogólnopolski X Konkurs Historyczno-Literacki „Polskie więźniarki w KL Ravensbrück”. Wzięły w nim udział uczennice Dominika Brus i Julia Wójcik.

– Napisałyśmy esej o warunkach, w jakich żyły więźniarki, o okrucieństwie, jakie spotykało je ze strony strażników. Wykorzystałyśmy książki „Dziewczyny wojenne” Łukasza Modelskiego, „I boje się snów” Wandy Półtawskiej, a także bogate archiwum naszej szkoły, w którym znajdują się wywiady z byłymi więźniarkami – Stanisławą Śledziejowską, Krystyną Zając, Marianną Bogusz, Alicją Gawlikowską – wyjaśniają licealistki.

Akcja! Filmoteka Szkolna

Kolejny sukces świdnickich licealistów to zajęcie III miejsca w ogólnopolskim projekcie „Akcja! Filmoteka Szkolna”. Zapracowali na niego uczniowie: Alicja Nizioł, Bartek Musiejuk, Dominika Brus, Julia Wójcik, Patrycja Glinka, Wiktoria Ficek, Laura Żelazek i Ola Motwicka.

– Brali udział w warsztatach i wykonywali zadania zamieszczone na platformie Padlet, poszerzając tym sposobem wiedzę z języka polskiego i kultury. Nasza aktywność była nagradzana stemplami i dała nam III miejsce. Dla mnie projekt był niezwykle wartościowy również pod tym względem, że poznałam różne programy komputerowe, co w czasie pandemii było po prostu niezastąpione  – mówi K. Mądrachowska, która brała udział w webinarach i konferencjach, takich jak: „Metody pracy z filmem na lekcji”, „Uczeń jako reżyser i projektant” oraz „Wykorzystanie filmu w działaniach wychowawczych szkoły”.

Natomiast licealiści mają za sobą, między innym, warsztaty „Gra miejska” oraz „Chodźmy w Tango. Awangardowy montaż znaczeń”, a także zajęcia związane z filmem „Ostatni etap”, opartym na wspomnieniach Wandy Jakubowskiej, więźniarki niemieckiego obozu Auschwitz-Birkenau.

– Dokument opowiada o bohaterstwie więźniów z izby chorych, tworzących ruch oporu. Obrazuje brutalną walkę o życie, zachowania strażników. Porusza i skłania do refleksji – mówi Alek Merkisz.

Licealiści oglądali też krótkometrażowy film pt. „89 mm od Europy” i słynną  „Katedrę”  Tomka Bagińskiego, opartą na opowiadaniu Jacka Dukaja. Inne zadania padletowe to analiza animowanego „Pana Tadeusza” w reżyserii Juliana Antoniusza.

– Projekt „Filmoteka szkolna” był niezwykle bogaty i interesujący, umożliwił oderwanie się od codzienności w tych trudnych czasach. Poszerzył również naszą wiedzę i horyzonty myślowe – dodaje Bartek Musiejuk.

Alicja Nizioł wzięła udział w pobocznym projekcie – Studiu Filmoteki Szkolnej, który dał jej okazję do spróbowania sił w dziennikarstwie.

– Uczestnicy przeprowadzali wywiady z aktorami, reżyserami oraz innymi osobami odpowiedzialnymi za organizację Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, a także za powstanie nominowanych do niego filmów. Ja rozmawiałam z Bartkiem Cierlicą, autorem zdjęć do filmu „Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa”. Opowiedział mi o swojej pracy i udzielił kilku rad dla przyszłych operatorów filmowych – mówi licealistka.

aw

Na zdjęciu od lewej: wicedyrektor Monika Szymaniak, Ola Motwicka, Alek Merkisz, Wiktoria Kasperek, Alicja Nizioł, Julia Wójcik, Dominika Brus, Katarzyna Mądrachowska, Mirosław Król, dyrektor ZSO nr 1.

Artykuł przeczytano 1242 razy

Last modified: 6 lipca, 2021

Registration

Zapomniałeś hasło?