poniedziałek, 28 listopada 2022r.

Projektowa “Piątka”

Autor: |

Szkolenia, wyjazdy, wizyty gości ze szkół partnerskich, rozpoczęcie nowych projektów i zakończenie poprzednich. Ostatnie miesiące to bardzo pracowity okres dla nauczycieli i uczniów Szkoły Podstawowej nr 5.

W lutym świdnicką placówkę odwiedziło 12 nauczycieli z Portugalii, Turcji, Grecji, Włoch i Gwadelupy. Powodem wizyty były szkolenia realizowane w ramach projektów Eramsus+ „Walking Together” (kształtowanie postawy zrozumienia i tolerancji oraz przeciwdziałaniu rasizmowi i uprzedzeniom) i „Let’s Light on the Solution” (poznawanie działania baterii słonecznych i fotowoltaicznych, a także ochrona przed szkodliwym wpływem światła).

– Spotkania koncentrowały się na zastosowaniu różnych aplikacji i narzędzi internetowych, aby usprawnić komunikację między partnerami projektów, ale też pozwoliły wypracować i podsumować konkretne rezultaty – wyjaśnia Marcin Paśnikowski, nauczyciel języka angielskiego i informatyki, koordynator działań. – Stworzyliśmy już kilkadziesiąt ebooków na temat obrońców praw człowieka, między innymi Jana Pawła II, Martina Luthera Kinga,Mahatmy Ghandiego. Na szkolnym korytarzu wisi gazetka, z której można zeskanować kod QR i obejrzeć te prace. Opracowaliśmy wirtualny escape room o Irenie Sendlerowej i nasi partnerzy przetestowali go w dniu jej urodzin. Ta propozycja świetnie się sprawdza podczas nauczania zdalnego, bo uczniowie mogą pracować w grupach. Zaplanowaliśmy też szereg wyjazdów. 2 kwietnia przedstawiciele szkół partnerskich spotkają się w Portugali. Po świętach wielkanocnych jedna grupa poleci do Turcji, druga do Szwecji. Później będą wizyty w Niemczech, we Francji i na Gwadelupie. Po wakacjach odwiedzimy Portugalię, Włochy i Grecję. Mamy nadzieję, że sytuacja będzie na tyle stabilna, że uda się wszystko zrealizować. Chcemy, by jak najwięcej uczniów skorzystało z tych wyjazdów.

Ważną częścią feryjnego spotkania była także integracja i wymiana doświadczeń. Zagranicznym gościom bardzo podobał się Świdnik. Odwiedzili też Lublin, gdzie zwiedzili Zamek Królewski, Kaplicę Św. Trójcy, Archikatedrę i kościół Dominikanów. Byli zachwyceni polskimi smakami – pierogami, żurkiem, kwaśnicą, makowcem. Wspólnie z Polakami świętowali tłusty czwartek i ostatki. 

Akredytacja od Erasmusa

Świdnicka placówka otrzymała akredytację na organizowanie kolejnych kursów i szkoleń finansowanych z projektu Erasmus+. Dzięki temu zyska regularne dotacje aż do 2027 roku. 

– Motorem całego przedsięwzięcia była Marta Kubiak, nauczyciel wspomagający. Aby uzyskać akredytację, należało napisać program, w którym należało zawrzeć to, co do tej pory udało się osiągnąć, a także zdiagnozować potrzeby placówki. Postawiliśmy na szkolenia nauczycieli z zakresu języków obcych, rozwijanie umiejętności komputerowo-informatycznych pedagogów i uczniów oraz edukację outdoorową, czyli naukę przez działanie, ściśle powiązaną ze środowiskiem naturalnym. Zależy nam też, by w działania włączyć jak najwięcej dzieci z dysfunkcjami. W pierwszym roku szkolenia obejmą nauczycieli, natomiast w kolejnych latach to uczniowie będą mogli jeździć do naszych szkół partnerskich – tłumaczy anglista.  

Nowe działania

„Piątka” pracuje nad nowymi projektami. Do 23 marca ma czas na złożenie wniosków. Tym razem będą to działania związane z matematyką, mające zachęcić dzieci i młodzież do polubienia tego przedmiotu. Jeśli dokumenty zostaną zaakceptowane, szkoła podejmie się realizacji takich projektów, jak: „Zero technostresu”, „Rozwijanie umiejętności matematycznych wśród uczniów” i „Ciekawy umysł”. Placówka panuje również projekty o zdrowym odżywianiu i zrównoważonej produkcji żywności.

– Wszystkie projekty wiążą się z ogromem pracy i zaangażowania, przynoszą jednak wymierne korzyści dla uczniów i nauczycieli. Pomagają rozwijać umiejętności przedmiotowe i językowe, są okazją do zwiedzania różnych zakątków świata i poznawania innych kultur, dają możliwość nawiązywania nowych znajomości. Dzięki nim pozyskujemy sprzęt i pomoce edukacyjne dla szkoły. Warto więc poświęcić czas i brać w nich udział – dodaje pan Marcin. Wylicza: – W listopadzie zakończyliśmy „CLIL 4 STEAM” (zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe w przedmiotach ścisłych i artystycznych), oceniony przez Agencję Narodową jako przykład dobrej praktyki, niebawem zakończą się prace nad „Tiramisu” (pierwsza pomoc). Kontynuujmy projekty „Social Radio 2.0”(rozwijanie kompetencji obywatelskich)  i „Cave – Communication And Visual Education in home-schooling” (komunikacja i wykorzystywanie metod wizualnych podczas zdalnego nauczania). Ruszyliśmy już z „CUT! Preventing alcohol abuse among pre-adolescents”, którego celem jest podnoszenie świadomości na temat nadużywania alkoholu wśród młodzieży i dorosłych, zapobieganie ryzykownym zachowaniom oraz opracowanie strategii reagowania na ten problem.

aw

Artykuł przeczytano 1659 razy

Last modified: 17 marca, 2022

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »