poniedziałek, 22 lipca 2024r.

Po bilet – do wideomatu

Autor: |

Spółka kolejowa Polregio planuje ustawienie w 48 lokalizacjach w całej Polsce tak zwanych wideomatów, czyli biletomatów z funkcją wideo. Jednym z miejsc, na których ma stanąć wideomat jest dworzec w Świdniku.

Polregio rozpoczęło eksperyment z wideomatami w październiku 2022, kiedy zaprezentowano je po raz pierwszy i ustawiono w 10 lokalizacjach na terenie całego kraju. Obecnie szuka firmy, od której wydzierżawi 48 biletomatów z funkcją wideo. 35 urządzeń ma stanąć w budynkach dworcowych. Pozostałe 13 sztuk zostanie zamontowanych na zewnątrz. Oprócz Świdnika, na liście wytypowanych dworców z terenu województwa lubelskiego znalazły się jeszcze Nałęczów, Kraśnik i Zamość. Firmy zainteresowane współpracą z samorządowym przewoźnikiem mogą składać oferty do 12 lipca, a wideomaty powinny stanąć na swoich miejscach do 20 dni od daty podpisania umowy.

– Wideomaty są innowacyjnym rozwiązaniem technologicznym, które ma uzupełnić sieć kas biletowych o urządzenia samoobsługowe, które w razie potrzeby pozwalają podróżnym na kontakt w postaci wideo rozmowy z konsultantem. Wideomaty nie są projektem, który ma być konkurencją dla kas biletowych. Obecnie zatrzymujemy się codziennie na 1900 stacjach kolejowych w całej Polsce. Własnych kas biletowych mamy około 150. Chcemy uzupełnić tę lukę wideomatami, a nie zastępować nimi obecnie istniejące okienka. Konsultanci będą dostępni w godzinach 6.00-22.00, czyli aż 16 godzin na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Aktualnie nie posiadamy takiej tradycyjnej kasy biletowej, która byłaby tak długo czynna. Średnio kasy biletowe w lokalizacjach premium są czynne około 12 godzin na dobę, a kasy w mniejszych lokalizacjach około 7 godzin. Tutaj będzie standard 16 godzin dla stacji każdego rodzaju. Płatność w wideomatach będzie mogła być realizowana wyłącznie kartą płatniczą. Nie zakładamy płatności gotówką, ponieważ z naszych obserwacji wynika, że większość pasażerów korzysta jednak z formy elektronicznej. Urządzenie, które ma możliwość tylko i wyłącznie płatności elektronicznej jest znacząco tańsze w codziennej eksploatacji. To był podstawowy wyznacznik tego projektu, zależało nam na tym, aby urządzenie docelowo nie było drogie. Ci pasażerowie, którzy nie korzystają z płatności elektronicznych, będą mogli tradycyjnie kupować bilet kolejowy na pokładzie naszych pociągów u naszych drużyn konduktorskich – tłumaczy Adam Pawlik, członek zarządu i dyrektor handlowy Polregio.

jmr

Artykuł przeczytano 108 razy

Last modified: 5 lipca, 2024

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »
Skip to content