czwartek, 18 kwietnia 2024r.

Nie daj się oszukać

Autor: |

W Dziennym Domu Seniora CUS odbyło się spotkanie, którego gośćmi byli przedstawiciele świdnickiej komendy policji, powiatowy rzecznik praw konsumenta oraz radca prawny. Tematyka obejmowała różnego rodzaju oszustwa, głównie internetowe, bezpieczne zakupy i porady związane, na przykład, z prawem spadkowym czy podpisywaniem umów.

Chociaż dużo się mówi o zagrożeniach ze strony oszustów, nadal wiele osób pada ich ofiarą. Metody, które stosują są różne i często nawet osoby młodsze, a nie tylko seniorzy, do których skierowane było wczorajsze spotkanie, zostają oszukane. Na co więc należy zawracać uwagę?

Informowali o tym sierż. szt. Magdalena Walkiewicz-Wojtal i asp. szt. Arkadiusz Maluga z Komendy Powiatowej Policji w Świdniku: – Oszuści dzwonią, podają się za kogoś bliskiego albo za policjanta, opowiadają historię, na przykład o wypadku, i mówią, że aby uniknąć konsekwencji, należy wpłacić pieniądze. Te połączenia się krótkie, następują w krótkim odstępie czasu, więc osoba, do której dzwonią, nie ma czasu na zweryfikowanie informacji. Często jest też w szoku, działa pod  wpływem emocji i w efekcie przekazuje pieniądze. Jeśli odbierzemy taki telefon, zastanówmy się, spróbujmy sprawdzić czy przedstawiana sytuacja rzeczywiście miała miejsce. Pamiętajmy też, że policja nigdy nie dzwoni, by prosić czy żądać przekazania pieniędzy. Popularne są też oszustwa na BLIKA. Nie podawajmy więc swoich danych osobowych, zweryfikujmy rozmówcę zanim wyślemy mu kod. Coraz częściej pojawiają się również fałszywe smsy, wzywające do zapłaty za prąd czy gaz albo informujące o odbiorze paczki, ale za dodatkową opłatą. Nie otwierajmy linków z wiadomości, sprawdźmy czy na pewno mamy jakieś zaległości w płatnościach, nie podawajmy swojego numeru karty kredytowej. Uważajmy także na zakupy w sieci, zastanówmy się, czy aby okazja, która się pojawiła, by kupić coś w atrakcyjnej cenie, na pewno jest dobrą okazją, starajmy się zweryfikować sprzedawcę. Te zagrożenia dotyczą nie tylko seniorów, ale wszystkich nas, głównie za sprawą naszej dużej aktywności w sieci. Oszuści to wykorzystują, wymyślają coraz to nowe metody. Ważne jest, by reagować na takie sytuacje. Poradźmy się kogoś z rodziny, poprośmy, by sprawdził, jeśli sami nie potrafimy tego zrobić. Zgłaszajmy wszystkie podejrzane działania oraz oszustwa na policję.

Miłosz Grabowski, powiatowy rzecznik praw konsumenta, przedstawił zagadnienia, z którymi spotka się w swojej pracy: –  Często mam zgłoszenia dotyczące cen na produktach. Pamiętajcie, że cena powinna być widoczna i nie budząca wątpliwości. Jeśli jakieś są, macie prawo nabyć produkt w cenie najkorzystniejszej. Przy obniżkach, prawo nakłada na sprzedawców obowiązek poinformowania o najniższej cenie, jaka obowiązywała na produkt w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Jeżeli towar lub usługa są oferowane do sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie trzeba umieścić informację o najniższej cenie, która obowiązywała od dnia rozpoczęcia oferowania tego towaru lub usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki. Petenci pytają mnie również o to, czy towar zakupiony w sklepie stacjonarnym podlega zwrotowi. Otóż sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu, jeśli klient się rozmyślił. Niektóre sklepy to umożliwiają w określonym terminie i pod określonymi warunkami, jednak wynika to z ich polityki sprzedaży, a nie z obowiązków prawnych. Natomiast w przypadku reklamacji, uszkodzenia towaru, jego wadliwości, taki zwrot jest jak najbardziej możliwy. Przedmioty zakupione przez Internet albo poza lokalem przedsiębiorstwa, na przykład na pokazach, podlegają zwrotowi w ciągu 14 lub nawet 30 dni, bez ponoszenia kosztów. Nie dotyczy to oczywiście wszystkich towarów, między innymi żywności, artykułów higienicznych i leczniczych, towarów wyprodukowanych według specyfikacji konsumenta lub wyraźnie zindywidualizowanych. Pamiętajmy również, że podczas pokazów czy wycieczek sprzedawca nie może pobierać od nas zaliczki ani podpisywać umowy na zaciągnięcie kredytu, by sfinansować zakup produktów.

Powiatowy rzecznik praw konsumenta przyjmuje interesantów w Starostwie Powiatowym w Świdniku, ul. Niepodległości 13, II piętro, pokój nr 56A, w poniedziałki godz. 12.00 – 17.30, wtorki, środy, czwartki, piątki  godz. 10.00 – 15.30. Porady telefoniczne pod numerem 81 468 70 65.

Radca prawny Piotr Kaniowski dyżuruje w poniedziałki, w starostwie, pokój 56: – Świadczę bezpłatną pomoc prawną z różnych dziedzin, z której każdy może skorzystać. Wystarczy umówić się wcześniej na wizytę. W dzisiejszym świecie mierzymy się z wieloma zagrożeniami, chociaż wydaje nam się, że wiele z nich nas nie dotyczy. Doświadczenie jednak pokazuje, że ofiarą oszustów padają nie tylko ludzie starsi. Przychodzą do mnie 18-20-latkowie, którzy już mają problemy na tle związanym z zakresem prawa pracy, są poszkodowani, bo chcieli zarobić, a trafili na oszustów w sieci. Zachęcam państwa do kontaktu, jeśli macie jakieś wątpliwości, problemy z interpretacją dokumentów prawnych czy pism. Objaśnię, co trzeba zrobić, jakie podjąć kroki. Jeśli będzie taka potrzeba, pomogę zredagować potrzebne pismo. W pracy najczęściej spotykam się z pytaniami o sprawy spadkowe, związane z prawem rodzinnym lub rzeczowym, naruszeniem obowiązków administracyjnych czy odszkodowaniami.

Ważne dla seniorów

Starosta Łukasz Reszka zachęcał seniorów do pobrania tzw. kopert życia. To koperta przechowywana w lodówce, zawierająca formularz z opisem historii choroby, listą zażywanych leków, danymi chorego oraz kontaktem do lekarza prowadzącego i najbliższych członków rodziny. Adresowana jest do lekarzy i ratowników pogotowia wezwanych na interwencję w domu chorego. Koperta życia stanowi nieocenioną pomoc w podjęciu szybkiej akcji ratującej życie.

Andrzej Mańka, dyrektor Centrum Usług Społecznych, podkreślał w imieniu burmistrza Waldemara Jaksona i jego zastępcy Marcina Dmowskiego, jak ważna jest współpraca ze środowiskiem seniorów: – Przygotowujemy wiele przedsięwzięć, które wychodzą naprzeciw potrzebom osób starszych. Jednym z nich był projekt dotyczący bezpieczeństwa, w ramach którego zorganizowaliśmy warsztaty z samoobrony WenDo. Po pierwszych spotkaniach z trenerem uczestnicy byli bardzo zadowoleni i wyrazili potrzebę organizowania zajęć w dalszej perspektywie. Natomiast od przyszłego roku, przez 2 lata, miasto i CUS, będą realizowały bardzo duży projekt, nakierowany na wsparcie różnorodnej aktywności seniorów, ale też usług opiekuńczych, rehabilitacyjnych, a nawet fryzjerskich i podologicznych. Jego wartość to 4,5 mln zł.

Wtorkowe spotkanie zorganizowało starostwo powiatowe we współpracy z Centrum Usług Społecznych i Komendą Powiatową Policji w Świdniku.

aw

Artykuł przeczytano 363 razy

Last modified: 22 listopada, 2023

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »
Skip to content