wtorek, 16 kwietnia 2024r.

Nauka przez działanie

Autor: |

Pierwsze miesiące roku szkolnego są bardzo pracowite dla młodzieży i kadry pedagogicznej Szkoły Podstawowej nr 5. W ramach projektów Erasmus+ biorą udział w szkoleniach i międzynarodowych wymianach. Jak się okazuje, nie próżnowali również w wakacje. 

Kursy dla nauczycieli

Na początku tego roku świdnicka placówka otrzymała akredytację Narodowej Agencji na organizowanie kursów i szkoleń. Dzięki temu zyska regularne dotacje aż do 2027 roku. W wakacje odbyły się pierwsze z nich.

Na Maltę, na kurs języka angielskiego, wybrali się nauczyciele: Alina Kołtuniewicz, Joanna Sekuła, Katarzyna Królik i Iwona Rubaj. W kursie komputerowym we włoskiej Tropei brał udział Łukasz Wnuczek, zaś w Curaçao na Karaibach szkolił się Marcin Paśnikowski.  

– Szkolenia są o tyle ważne, że bezpośrednio odnoszą się do celów, które założyliśmy w projekcie. Są to: podniesienie umiejętności językowych nauczycieli nieuczących języków obcych, rozwijanie umiejętności komputerowo-informatycznych pedagogów i uczniów, edukacja outdoorowa, czyli nauka przez działanie, ściśle powiązana ze środowiskiem naturalnym oraz nauczanie języka obcego z nauczaniem przedmiotowym. Tworzymy bazy materiałów, aplikacji i interaktywnych ćwiczeń, z których dzieci mogą korzystać podczas lekcji, ale również w domu. Podczas wyjazdów mamy okazję poznać kulturę i zwyczaje innych państw, posmakować regionalnych potraw, zwiedzać zabytki. Ważne są też nawiązywane znajomości i wymiana doświadczeń, co może zaowocować nowymi projektami – wyjaśnia Marcin Paśnikowski.

W słonecznym Porto

Na początku roku szkolnego 6 uczniów, pod opieką nauczycieli Anety Seremak i Marcina Paśnikowskiego, miało okazję odwiedzić Porto i spotkać się z rówieśnikami ze szkół ze Szwecji, Hiszpanii, Chorwacji i Portugalii. Wspólnie brali udział w warsztatach programu  „Teaching Cultural Heritage with Digital Technologies” (Nauczanie dziedzictwa kulturowego z wykorzystaniem technologii cyfrowej), wycieczkach oraz zwiedzaniu.

– Wyjazd do Porto był fantastyczny! Spełniłem jedno ze swoich marzeń, aby poznać kogoś nowego, kto nie mówi po polsku. Jedną z atrakcji, która pozostanie w mojej pamięci na długo, był rejs po rzece Duero – opowiada Filip Tyburek.

– Spróbowałam tradycyjnego dania Francesinha, czyli kanapki z chleba, twardej szynki linguiça, świeżej kiełbasy lub pieczonego mięsa, posypanej żółtym serem i z grubą warstwą sosu. Dowiedziałam się też, jak produkuje się wino ,,Porto  – mówi Julia Staniak.

Wymiana międzynarodowa

W ubiegłym tygodniu w „Piątce” gościły grupy z dwóch projektów, łącznie koło 70 osób. Pierwsza, biorąca udział w „Teaching Cultural Heritage with Digital Technologies”, to uczniowie i nauczyciele ze Szwecji, Hiszpanii Chorwacji oraz Portugalii. Drugą stanowią partnerzy z „Walking Together” (kształtowanie postawy zrozumienia i tolerancji, przeciwdziałanie rasizmowi i uprzedzeniom), a przyjechali z Grecji, Turcji, Portugalii oraz Włoch.

W programie wymiany znalazły się, między innymi: zajęcia integracyjne i sportowe, konstruowanie budowli z papieru, warsztaty tworzenia ebooków, poznawanie legend krajów partnerskich i przygotowywanie krótkich scenek, dyskoteka, wizyta w Strefie Historii Miejskiego Ośrodka Kultury. Goście wybrali się też do Lublina, gdzie wzięli udział w warsztatach robienia pierogów i cebularzy oraz w zajęciach o holokauście w Teatrze NN. Zwiedzili również Majdanek i Stare Miasto.

– Środowe popołudnie i wieczór spędzili u świdnickich rodzin. Mogli spróbować polskich potraw, a gospodarze – głównie ósmoklasiści, ale było też kilka osób z klas 5 i 6, wraz z bliskimi, zabierali ich też na krótkie wycieczki i starali się, by chwile spędzone razem na długo zapadły im w pamięć – mówi M. Paśnikowski.

Kolejne wyjazdy w planach

9 października, kilkoro uczniów z „Piątki” poleci do włoskiej Padwy, w ramach projektu „Let’s Light on the Solution”. Wezmą udział w warsztatach fizycznych, podczas których dowiedzą się, na przykład, na czym polega zjawisko rozpraszania światła. Światło to również doskonały temat na lekcje sztuki oraz literatury, dlatego zaplanowano zajęcia plastyczne.

– W tym czasie w Świdniku przebywać będą grupy z Estonii, Turcji, Portugalii oraz Rumunii. Przyjadą do nas jako partnerzy projektu „We do STEAM together”, dotyczącego praktycznego nauczania przedmiotów przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki – wyjaśnia pan Marcin.

Pod koniec listopada uczniowie z SP nr 5 wybiorą się do Porto, by zgłębiać tajniki światła i robotyki („Let’s Light on the Solution”), zaś druga grupa poleci do Mediolanu w ramach „CUT! Preventing alcohol abuse among pre-adolescents”, którego celem jest podnoszenie świadomości na temat nadużywania alkoholu wśród młodzieży i dorosłych, zapobieganie ryzykownym zachowaniom oraz opracowanie strategii reagowania na ten problem.

– W tym roku będzie sporo wyjazdów, ponieważ są poprzesuwane z miesięcy pandemii, kiedy uczyliśmy się online – dodaje M. Paśnikowski. – Dzięki nim uczniowie mogą poćwiczyć umiejętności językowe, nawiązać nowe znajomości, poznać kulturę i zabytki odwiedzanego kraju. Staramy się, by wszyscy mieli szansę wziąć w nich udział, chociaż warunkiem jest znajomość angielskiego w stopniu komunikatywnym i oczywiście dobre zachowanie.

aw, fot. SP nr 5

« z 2 »

Artykuł przeczytano 1991 razy

Last modified: 5 października, 2022

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »
Skip to content