sobota, 24 lutego 2024r.

Mniej formalności w ZUS

Autor: |

Zakład Ubezpieczeń Społecznych obiecuje, że będzie mniej formalności przy ubieganiu się o zasiłek macierzyński lub pogrzebowy. Podczas stanu epidemii, ZUS sam pobierze niezbędne dokumenty z urzędów stanu cywilnego.

Do wypłaty zasiłku macierzyńskiego potrzebny jest odpis aktu urodzenia dziecka, a do wypłaty zasiłku pogrzebowego – odpis aktu zgonu. Jeśli osoba ubiegająca się o te świadczenia nie dołączy do wniosku odpowiednich dokumentów z urzędu stanu cywilnego, ZUS będzie mógł pozyskać je teraz samodzielnie. Zakład potrzebuje do tego tylko kilku dodatkowych informacji od klienta występującego o zasiłek. To one pozwolą USC ustalić, za jaką osobę ma wydać odpis ZUS-owi.

– Razem z wnioskiem o zasiłek macierzyński, trzeba przekazać dane dziecka, czyli: imię i nazwisko, datę urodzenia i numer PESEL. Może zdarzyć się, że rodzic nie zna jeszcze tego ostatniego. Wtedy powinien podać nazwę miejscowości, gdzie urodziło się dziecko – wyjaśnia Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim.

Podobnie wygląda sytuacja z zasiłkiem pogrzebowym. Żeby ZUS mógł samodzielnie pozyskać w urzędzie odpis aktu zgonu, będzie potrzebował danych zmarłego. We wniosku o zasiłek należy wpisać jego imię i nazwisko, numer PESEL i datę zgonu. Jeśli nie miał numeru PESEL, trzeba podać miejscowość, w której zmarł. Na tej podstawie ZUS wystąpi do USC o wydanie odpisu skróconego aktu zgonu, pod warunkiem, że wnioskodawcą w sprawie o zasiłek pogrzebowy jest członek rodziny osoby zmarłej.

Szczegółowe informacje o tym, jak prawidłowo wypełnić wniosek i przesłać go do ZUS, znajdują się na stronie internetowej www.zus.pl.

ow

Artykuł przeczytano 2148 razy

Last modified: 29 kwietnia, 2020

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »