sobota, 27 lutego 2021r.

Dworcowe oczekiwanie

Autor: |

Jeszcze w tym roku wiele zmieni się przy ul. Kolejowej. Nie chodzi tylko o budowę dworca przesiadkowego, ale również o plany PKP dotyczące wyburzenia wiaty i postawienia na jej miejscu budynku modułowego.

Dworzec przy stacji kolejowej Świdnik – Miasto przechodził już różne koleje losu. Powstał w 1967 roku jako budynek zamknięty. W 2010 roku zapadła decyzja o wyburzeniu jednej ze ścian. Powód? Problem z osobami bezdomnymi, które traktowały dworzec jak noclegownie.

Po przekształceniu go w wiatę, jeden kłopot zniknął, ale pojawiły się kolejne. Rodzice uczniów dojeżdżających pociągiem do świdnickich szkół skarżyli się na brak schronienia w razie brzydkiej pogody. Dodatkowo w budynku nie działała również toaleta i nie można było kupić biletu.

Kilka lat temu okazało się, że świdnicki dworzec może przejść metamorfozę. Świdnicka wiata znalazła się w planie inwestycji kolejowych. W 2018 roku PKP ogłosiło przetarg na budowę dworców modułowych w całym kraju, wśród nich znalazł się także świdnicki. Po wyborze wykonawcy, rozpoczął się okres przygotowywania dokumentacji. Ma się zakończyć w pierwszym kwartale tego roku. Budowa ma potrwać do późnej jesieni.

Szybko okazało się, że wiatę czeka wyburzenie. W jej miejsce powstanie dworzec, który będzie miał ok. 90 mkw. powierzchni użytkowej. Oznacza to, że będzie blisko czterokrotnie mniejszy niż obecny. Za to jego wnętrze ma być ogrzewane, wyposażone w toaletę i kasę biletową. Ozdobą modułowych budynków mają być wieże zegarowe.

Centrum komunikacyjne

Okolice ul. Klonowej zmienią się również ze względu na budowę miejskiego węzła przesiadkowego. Inwestycja powstaje w ramach projektu „Mobilny LOF” i jest podzielona na dwa etapy. Pierwszy obejmuje budowę dworca przesiadkowego, fragmentu ul. Klubowej oraz przebudowę dwóch skrzyżowań. Ta część inwestycji została wyceniona na 7,8 mln zł.

Wykonawca zajmie się, m.in. budową poczekalni dla podróżnych, wyposażoną w toalety. Przy ul. Kolejowej powstanie również plac manewrowy dla autobusów oraz stanowiska, na których pasażerowie wsiądą do pojazdów. Zmiany czekają także skrzyżowanie ul. Kolejowej z al. Lotników Polskich. W planach jest również przebudowa zbiegu ul. Struga z al. Lotników Polskich. Inwestycja ma się zakończyć do 30 listopada tego roku.

– Przetarg już rozstrzygnęliśmy, na finiszu jest uzyskiwanie pozwolenia na budowę – mówi Marcin Dmowski, zastępca burmistrza.

Kilka tygodni wcześniej rozpoczęła się realizacja drugiego etapu inwestycji, czyli przebudowy fragmentu ul. Okulickiego oraz budowa ścieżki rowerowej i chodnika przy ul. Targowej. Wartość inwestycji została wyceniona na ponad 3 mln zł.

Zakres prac jest na tyle duży, że wykonawca zdecydował o czasowym zamknięciu przebudowywanego fragmentu drogi, od początku ul. Okulickiego do skrzyżowania z ul. Wyspiańskiego.

Równocześnie już z własnego budżetu, władze miasta rozpoczęły wymianę nawierzchni na ul. Targowej.

– Trudno sobie wyobrazić sytuację, żeby przy tej istotnej dla mieszkańców ulicy powstał nowy chodnik i droga dla rowerów, a sam asfalt wyglądał tak jak dotychczas – mówi Marcin Dmowski, zastępca burmistrza.

 

 

Ramka:

Zadanie Mobilny LOF (Lubelskie Obszar Funkcjonalny) w Świdniku jest elementem dużego projektu partnerskiego 11 gmin Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Projekt jest dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.

Artykuł przeczytano 466 razy

Last modified: 28 lutego, 2020

Registration

Zapomniałeś hasło?