poniedziałek, 28 listopada 2022r.

Drogi wygodne jak dywan

Autor: |

Program remontów miejskich dróg lokalnych dobiega końca. Kosztem 8,3 mln zł Świdnik pozbył się błota i kurzu z 58 odcinków ulic o łącznej długości 11,5 km. Dzięki temu 4 tysiące świdniczan może komfortowo dotrzeć do swoich posesji.

Pierwszy etap programu, rozpoczęty w październiku 2020 roku zakończono w lipcu roku 2021. Już we wrześniu ogłoszono kolejny przetarg na remonty pozostałych dróg. Również tym razem wykonawcą został konsorcjum złożone z Przedsiębiorstwa Komunalnego Pegimek i lubelskiego Komunalnego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych.

Filozofię programu remontu dróg lokalnych tłumaczy  Marcin Dmowski, zastępca burmistrza: – Rozpoczynając ten projekt wyszliśmy z założenia, że drogi gruntowe nie mogą być pokryte kurzem i błotem, a ciągłe dosypywanie kruszywa nie daje trwałego efektu. Zastosowana technologia asfaltowania ulic okazała się wygodniejsza i w ogólnym rozrachunku tańsza. Kluczowe dla osiągnięcia sukcesu było także wykorzystanie do realizacji projektu miejskiej spółki, P.K. Pegimek. W konsorcjum z lubelskim KPRD wygrała ona przetargi na realizację obu etapów programu, oferując zdecydowanie najniższą cenę. Dlaczego tak się stało? Jej zadaniem nie jest maksymalizacja zysku, ale świadczenie usług na rzecz naszej społeczności ze świadomością, że pracuje u siebie. Wyszło to na dobre zarówno miejskiemu budżetowi, jak i samemu Pegimekowi, który zdobył kompetencje i doświadczenie pozwalające na samodzielne prowadzenie inwestycji drogowych.

– Przed rozpoczęciem obecnej kadencji zobowiązaliśmy się, że problem złego stanu technicznego dróg lokalnych rozwiążemy. Nadszedł czas, by poinformować, że tak się stało. Nie chodziło nam tylko o załatanie dziur. Zastosowaliśmy nowatorską technologię. Betonowa podbudowa została pokryta asfaltem. Gwarantuje to dużą trwałość nawierzchni. Chcę podkreślić, że nie były to nasze jedyne inwestycje w infrastrukturę drogową. Budowaliśmy trakty strategiczne, takie jak ulice Kusocińskiego i aleję NSZZ „Solidarność”. Kolejnym projektem jest połączenie al. NSZZ „Solidarność” i ul. Kard. S. Wyszyńskiego przez budowę ulic Sąsiedzkiej i Chryzantemowej. Pociągnie to za sobą nie tylko usprawnienie sieci komunikacyjnej, ale również udostępni kolejne rejony południowo-zachodniej części miasta pod inwestycje. Nie zapomnieliśmy o drogach o mniej istotnym znaczeniu, zrewitalizowaliśmy wiele starych ulic  – mówi burmistrz Waldemar Jakson.

– Mogę śmiało powiedzieć, że dzięki programowi modernizacji dróg lokalnych Pegimek zmienił oblicze. Otrzymaliśmy olbrzymi impuls rozwojowy. Staliśmy się firmą zdolną do samodzielnego prowadzenia inwestycji drogowych. Już teraz jesteśmy głównym wykonawcą ulicy Malinowskiego. Aspirujemy do takiej samej roli w przypadku ul. Wiejskiej. To jedno z najpoważniejszych przedsięwzięć drogowych ostatnich lat. Zainwestowaliśmy w sprzęt, ale przede wszystkim w kadry. Mamy w tej chwili wyspecjalizowaną ekipę, która jest w stanie zaprojektować i wykonać takie przedsięwzięcia samodzielnie. Dzięki temu mamy potencjał, by działać zarówno na rynku wewnętrznym, jak i poza Świdnikiem – mówi Jerzy Irsak, prezes zarządu P.K. Pegimek.

– Drogi gruntowe są największą zmorą każdego samorządu. Dwuletni wysiłek sprawił, że Świdnik się go pozbył. Z perspektywy czasu korzyści jest jednak więcej. Pegimek stał się firmą zdolną do samodzielnego wykonywania inwestycji drogowych. A przecież miasto nie ustaje w rozwoju. Za chwilę zaktywizowane inwestycyjnie zostaną tereny przy al. Jana Pawła II, którą niedawno przejęliśmy w zarząd. To dziesiątki, jeśli nie setki hektarów ziemi, którą chcemy zagospodarować zgodnie z potrzebami mieszkańców i przedsiębiorców. Poszczególne działki potrzebują dostępu do komunikacji drogowej. Naszej spółce z pewnością nie zabraknie pracy – mówi burmistrz Waldemar Jakson.

fot. Grzegorz Bereza

Artykuł przeczytano 247 razy

Last modified: 14 listopada, 2022

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »