poniedziałek, 20 maja 2024r.

Dlaczego warto mieć certyfikat?

Autor: |

Czy warto znać i posługiwać się językiem angielskim? O tym, że warto, nie trzeba przekonywać nikogo. Ale czy dobrze mieć dokumenty poświadczające stopień znajomości języka obcego?

Odpowiedzi na to, między innymi, pytanie poświęcone było spotkanie z uczniami i nauczycielami, które 26 października zorganizowała Szkoła Językowa AZ oraz Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1. Gościem była Elżbieta Stelmach z lubelskiego Centrum Brytyjskiego UMCS, które prowadzi ośrodek informacyjny i bibliotekę we współpracy z British Council. Podczas prezentacji przedstawiono  różne rodzaje i poziomy egzaminów organizowanych przez tę instytucję. Z szefową Centrum Egzaminacyjnego rozmawialiśmy o tym, dlaczego biegła komunikacja w obcym języku przydaje się, a czasem jest niezbędna, w życiu prywatnym oraz zawodowym, czy ważna jest możliwość formalnego potwierdzenia stopnia znajomości języka, a także kiedy angielski wchodzi do głowy najłatwiej.

– Jako Centrum Brytyjskie jesteśmy częścią Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Naszą dodatkową, chociaż bardzo ważną działalnością są egzaminy z języka angielskiego, które pozwalają uzyskiwać certyfikaty międzynarodowe, w tym certyfikaty dla dzieci na różnych poziomach.

– Po co dziecku potrzebny jest międzynarodowy certyfikat znajomości języka angielskiego?

– Jego główną zaletą jest funkcja motywacyjna i zdobycie pozytywnego doświadczenia, chociaż można zapytać, jakim sposobem egzamin może być pozytywnym doświadczeniem? Zmotywowanie dziecka do nauki języka jest trudnym zadaniem, o czym zapewne wie każdy rodzic. Egzaminy Cambridge dla dzieci : Starters, Movers, Flyers, są przyjazne. Każde dziecko, które je zda, od razu otrzymuje nagrodę. Widzi, że robi postępy, jego wysiłki zostają docenione przez zewnętrznego egzaminatora, dostaje certyfikat z opisem poziomu umiejętności. A zatem egzaminy dla dzieci spełniają nieco inne zadanie niż te na wyższych poziomach. Natomiast bardzo ważną rolą wszystkich egzaminów jest monitorowanie procesu nauczania, sprawdzanie czy jest wystarczająco skuteczny. W przypadku wyższych poziomów potwierdzają one również poziom kompetencji językowych, co umożliwia podjęcie studiów za granicą czy też zatrudnienie w zawodzie wymagającym znajomości języka angielskiego.

– Miała Pani spotkanie w II LO im. K.K. Baczyńskiego, następne będzie organizowane w I LO im. Wł. Broniewskiego. Jaki jest ich cel?

– Naszą główną misją jest zachęcanie młodzieży do nauki języka angielskiego i pokazywanie ścieżki, którą trzeba pójść, by robić to najbardziej skutecznie. Próbuję także przekonać młodzież, która wyobraża sobie, że dopiero w abstrakcyjnym „kiedyś” nadejdzie dobry czas na naukę języka, że ten czas jest właśnie teraz i nie można go przegapić. Na studiach będzie już za późno. W tym celu współpracujemy ze szkołami w całym regionie zapoznając młodzież z językiem i kulturą anglojęzycznej części świata.

– Jaki jest wkład i kompetencje  szkół językowych, które działają, na przykład w Świdniku, w organizację egzaminów Cambridge?

– Współpracujemy z nimi od wielu lat, czego efektem są, między innymi, spotkania w szkołach. Ich zasadniczą misją jest jednak nauka języka sprofilowana na pewnym etapie na przygotowania do egzaminów i przeprowadzanie egzaminów próbnych.

– Czy dziecko uczące się angielskiego wyłącznie w szkole publicznej ma szansę zdać egzamin Cambridge?

– Na etapie wczesnoszkolnym nie ma z tym problemu, ponieważ podstawa programowa zawarta w podręcznikach odpowiada wymogom egzaminów. Później młody człowiek musi już zapoznać się z formatem testów, co w czasie regularnych lekcji raczej nie jest możliwe, ze względu na obszerny program i liczbę godzin angielskiego. Co ważne, przygotowanie do egzaminu nie polega jedynie na wypełnianiu testów próbnych. Jego istotą jest sprawdzenie szeregu umiejętności, takich jak słuchanie, czytanie, pisanie,  mówienie, gramatyka i słowotwórstwo. Wszystko to wymaga przygotowań. W szkole  publicznej można to osiągnąć pod warunkiem uczestnictwa w dodatkowych zajęciach. Niektóre szkoły zdobywają na nie środki pisząc projekty. Jednak oczywiście łatwiej przychodzi to szkołom językowym, które mogą skupić się na przygotowaniu do egzaminów bardziej, niż na realizacji ogólnego programu nauczania. W wielu sytuacjach życiowych, na przykład w przypadku międzynarodowej wymiany w ramach programu Erasmus, posiadanie certyfikatu jest przydatne. Dodatkowo, jeśli rodzice inwestują w dziecko, zdanie testu pozwala zweryfikować efektywność ponoszonego przez nich wysiłku finansowego. Podobnie jest w przypadku szkół językowych, które na podstawie egzaminów chcą sprawdzić jakość swojego nauczania.

– Wyobraźmy sobie młodego człowieka, który doszedł do wniosku, że coś już potrafi. Jaką drogę musi pokonać, żeby podejść do egzaminu?

– Powinien znaleźć w Internecie testy próbne do egzaminu na poziomie, który go interesuje i sprawdzić swoje kompetencje. Cambridge publikuje w sieci przewodnik dla nauczycieli, który zawiera dwa autentyczne testy z każdego poziomu. W przypadku pozytywnego wyniku można zgłosić się do instytucji organizującej egzaminy. Najważniejsze jest to, o czym już mówiłam i co jest głównym powodem organizacji spotkań w szkołach. Szkoła podstawowa i średnia są najlepszym czasem na naukę języka. Potem jest już z reguły za późno.

jmr, mk

 

 

Artykuł przeczytano 337 razy

Last modified: 13 listopada, 2023

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »
Skip to content