piątek, 01 marca 2024r.

Autoportret w masce

Autor: |

W Galerii „Za Szybą” Miejskiego Ośrodka Kultury pojawiła się nowa wystawa. „Autoportret w masce” to prace reliefy teatralnych mimów, śpiewaków ludowych z Tuszowa i uczestników ŚDS Roztocze. Ich autorką jest Halina Studniarz-Dreyer.

Artystka urodziła się w Reszlu na Warmii. W latach 1977-1978 tańczyła w popularnych wówczas zespołach Pieśni i Tańca Ludowego u nieżyjącego już choreografa lubelskiego Krzysztofa Ciejpy-Znamirowskiego.  

W latach 1979-1990 pracowała w Lubelskim Teatrze Wizji i Ruchu u nieżyjącego już Jerzego Leszczyńskiego. Miała szczęście trafić na „renesans” tego teatru, dynamikę artystycznych przedsięwzięć i być ich kreatorem, czy to w rolach teatralnych, czy asystenturze reżyserii przy „Rzecz o Fauście”, czy reżyserii autorskiego spektaklu „Emocje” w 1988r. wystawianego w Bramie Grodzkiej. Grała we wszystkich produkcjach artystycznych teatru: spektaklach pantomimicznych od tych największych jak „Malczewski” (rola tragicznej Chimery-Matki), „Burza” wg Szekspira (rola komicznego Stefano), wyżej wspomniana „Rzecz o Fauście” D. Enrighta (rola brawurowej Rektorowej), po mniejsze m.in. „Krzesany” do muzyki Kilara, „Kain” biblijny, „Images III”, „Podróż” Michała Anioła, następnie w choreografiach plenerowych, które w tamtych czasach w Lublinie były nowością: „Donżon” 1980r. na dziedzińcu Zamku Lubelskiego, „Wizja” 1981r. przy Pomniku Walki i Męczeństwa na Majdanku. Należy wspomnieć o nagraniu na dziedzińcu Zamku Lubelskiego skróconej wersji „Malczewskiego”  „Follow my Dream”  i „Burzy” (jeden raz z Budką Suflera w 1982r.).

W latach 1990-1995 założyła i prowadziła swoją grupę Teatr Ruchu Plastycznego, z którym stworzyła mimodramy „Dr Tulp”, „Ekspresje ognia”, „Herod Antypas”, „Mowa drzew”, których premiery odbyły się w Muzeum Archidiecezjalnym Sztuki Religijnej w Lublinie  na Wieży Trynitarskiej. Występowała solo z „Magią niebieskiego Pierrota”, m. in. w przedszkolach w Świdniku, gdzie spotkała się z ogromnym uznaniem  dzieci i dorosłych. W tych samych latach realizowała autorski program warsztatów pantomimiczno – ruchowych na UMCS u prof. Janusza Gajdy na pedagogice kultury, z Centralnym Ośrodkiem Metodyki Upowszechniania Kultury w Warszawie (po transformacji Narodowe Centrum Kultury) i z wieloma innymi podmiotami kultury.

W latach 1995-1997 pracowała w pierwszych w Lublinie, pionierskich Warsztatach Terapii Zajęciowej przy SOSW nr 1, i tu po raz pierwszy wykonała uczestnikom Warsztatów odlewy gipsowe twarzy w kontekście terapii „Jaki jestem? Jaki chciałbym być” zakończone wystawą w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym.

Świdnicką wystawę, która ściśle nawiązuje do doświadczenia scenicznego Haliny Studniarz-Dreyer, można oglądać do 28 października, w godzinach pracy MOK.

ow

Artykuł przeczytano 1352 razy

Last modified: 4 października, 2022

Registration

Zapomniałeś hasło?

Zmień język »