sobota, 27 lutego 2021r.

Od Odysei po gry podwórkowe

Autor: |

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 7 przez najbliższe miesiące na pewno nie będą się nudzić. Placówka po raz kolejny przystąpiła do międzynarodowego programu edukacyjnego „Odyseja umysłu”, który zachęca do kreatywnego myślenia i odważnego spełniana marzeń. Uzyskała też dofinansowanie na realizację projektu „Zagraj w klasy …z klasą”. Dzięki niemu teren wokół szkoły zmieni się w podwórko do gier.

Naukowe wędrówki
Zajęcia kolejnej edycji „Odysei umysłu” ruszyły we wrześniu. Ich uczestnicy, prowadzeni ścieżkami nauki przez Monikę Śniegocką, nauczycielkę fizyki i języka angielskiego, a także trenerkę programu, łamią schematy i przyzwyczajenia, twórczo rozwiązują problemy oraz uczą się współpracy w grupie.
– Celem „Odysei” jest zaszczepienie w młodych ludziach radości z nauki i wiary we własne zdolności. Zajęcia uświadamiają, że można i trzeba myśleć nieszablonowo, wykorzystując pokłady swojej wyobraźni. Dzięki temu powstaną oryginalne, efektywne rozwiązania. Wiedza teoretyczna idzie w parze z praktyczną. Nie ma złych pomysłów, każdy może być początkiem wspaniałego dzieła. Ważne jest również to, że dzieci pracują samodzielnie i muszą się zmieścić w określonym czasie i budżecie – wyjaśnia M. Śniegocka.
Podczas pierwszych zajęć kilkunastu uczniów klas czwartych, szóstych i siódmych, zajmowało się tzw. spontanami, czyli niepowtarzalnymi zadaniami-niespodziankami, których treści nie znali do ostatniej chwili, a rozwiązanie musieli stworzyć w zaledwie kilka minut. Nie zabrakło też ciekawych zabaw, na przykład gry w skojarzenia czy układania figury geometrycznej ze sznurka.
– Bardzo nam się podobały ubiegłoroczne zajęcia i wyjazd na eliminacje do Warszawy, więc postanowiliśmy ponownie wziąć udział w programie. To świetna zabawa, przy której można się wiele nauczyć – mówią siódmoklasiści.
Aby pojechać na rywalizację regionalną, uczniowie będą musieli wybrać jeden z proponowanych przez program problemów długoterminowych i znaleźć jego rozwiązanie. Starsze grupy do wyboru mają takie tematy, jak: „Reakcja na ryzyko”, „Co leci w sieci”, „Perspektywa detektywa”, „Nisko zawieszona poprzeczka” i „Nonsensy z sensem”. Czwartoklasiści, którzy nie biorą udziału w zmaganiach konkursowych, skupią się nad zagadnieniem „Robale w modowym szale”. Pod tymi tajemniczymi hasłami kryje się, między innymi, przygotowanie przedstawienia, zbudowanie oryginalnych wehikułów czy struktury z balsy. Najbliższe miesiące będą więc bardzo pracowite dla młodych świdniczan. Do stolicy, na eliminacje regionalne, wybiorą się w marcu przyszłego roku. Zespoły z najlepszymi wynikami awansują do finału ogólnopolskiego, który zaplanowano w Gdyni. Jego zwycięzcy mogą reprezentować Polskę na finałach światowych w Stanach Zjednoczonych.
– Zachęcam również pozostałych uczniów klas 4, 6 i 7, by spróbowali swoich sił w spontanach – dodaje M. Śniegocka. – Może komuś spodoba się taka zabawa i dołączy do naszych Odyseuszowych grup? Zajęcia będą się odbywały do końca miesiąca, w czwartki, w godz. 16.30-18.00.

Zagraj w klasy
Kilka dni temu „Siódemka” uzyskała dofinansowanie do projektu „Zagraj w klasy…z klasą!”, realizowanego w ramach programu grantowego „Moje miejsce na Ziemi”. Jego pomysłodawcą jest Fundacja ORLEN, a celem wspieranie mieszkańców w działaniach na rzecz ich społeczności.
Do II edycji programu, prowadzonego z myślą o tych, którzy mają pomysł i energię, żeby zmienić swoje miejsce na Ziemi, wpłynęło ponad 2100 wniosków, na łączna kwotę blisko 23 mln zł. Wybrano 276 z nich, w tym projekt świdniczan. Jego pomysłodawczynią i autorką jest Ewa Nawrocka, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej.
– Otrzymaliśmy 15 tys. zł. Przeznaczymy je na zagospodarowanie przestrzeni wokół naszej placówki grami podwórkowymi dla dzieci. Grant zostanie zrealizowany w I półroczu 2020 roku – mówi Ewa Nawrocka, która razem z Danutą Wójcik reprezentowała szkołę na gali podsumowującej II edycję programu w Muzeum Hutnictwa Cynku Walcownia w Katowicach.

Wśród najlepszych
– Cieszę się, że w szkole tyle się dzieje. Wszelkie projekty realizowane przez uczniów i nauczycieli, konkursy czy warsztaty, a także oczywiście ich codzienna praca podczas lekcji i zajęć dodatkowych, przekładają się na wyniki egzaminów. Czerwcowe pokazały, że nasi ósmoklasiści poradzili sobie znakomicie. W dziewięciostopniowej skali staninowej uzyskali ogółem 8 stanin z języka polskiego (dwie klasy uzyskały z tego przedmiotu najwyższy – 9 stanin), 7 stanin – z matematyki oraz 8 stanin – z języka angielskiego. Kolejny raz kilkoro z naszych podopiecznych osiągnęło na egzaminie maksymalną liczbę punktów. Takie wyniki uzyskane na egzaminie zewnętrznym uplasowały „Siódemkę” wśród najlepszych szkół w Polsce oraz potwierdziły wysoką jakość kształcenia w naszej placówce. Dziękujemy uczniom, nauczycielom i rodzicom za trud, jaki wkładają w uczenie się i nauczanie – podkreśla Piotr Bogusz, dyrektor SP nr 7.
aw

Artykuł przeczytano 1392 razy

Last modified: 18 października, 2019

Registration

Zapomniałeś hasło?